Har nu läst igenom SD:s principprogram och kunde konstatera det jag redan visste, det är ett parti som har en massa fina (populistiska) tankar, men inte en enda konkret metod för att nå dit.
Klipper in några exempel:
"Om respekten för lagen ska kunna upprätthållas och om individuell rättskipning ska kunna undvikas är det viktigt att lagöverträdelser bestraffas hårt och snabbt, och att lagarna är i samklang med den folkliga rättsuppfattningen."
- jaha, och vad hände med rätten att överklaga, att låta utbildade personer stå för utdömande av straff och annat som brukar vara kännetecken för en rättsstat?
"Det finns ett nationellt intresse av att ägandet av svenska företag stannar inom Sverige, liksom att staten måste bistå svenskt näringsliv i fall av illojal konkurrens från utlandet. Globaliseringen och multinationella företags spelregler behöver regleras"
- undrar hur de tänkt genomföra detta, då EU stadgar att inget medlemsland får missgynna företag från andra länder. Ska staten reglera marknaden för varor och tjänster? Hört om EU:s direktiv om fri rörlighet, någon?
"Ett uttalat mål att skapa ett pluralistiskt samhälle har medfört ett allvarligt hot mot den svenska nationen och dess homogena sammansättning. Det råder ingen tvekan om att en sådan politik utgör en elakartad kränkning av den nationalistiska principen."
- den svenska nationen och dess homogena sammansättning? Tillåt mig småle. På vilket sätt är en skånsk mjölkbonde och en affärsjurist likadana? Varför har gotlänningar och norrbottningar olika dialekter, traditioner och sedvänjor om nu Sverige är så otroligt homogent?
För övrigt så är allt pladder om nationstanken och folkhemmet så långt ifrån trovärdighet och modernitet som man kan komma. Ett folk - en nation-tanken var ju något man höll på med typ på 1800-talet.
Samtidigt kan jag förstå att det finns en del väljare som tilltalas av denna enkla retorik; de som vill gå tillbaka till forntiden då kvinnorna var hemmafruar och männen jobbade. Då det inte fanns några hemska "utlänningar" som kom hit och tog jobben och gifte sig med svenskor

Sisådär nån gång i början av 1900-talet landar vi då.
Synd bara att de som faller för detta inte har insett att vi lever i 2010, vi kan inte stänga gränserna, staten ska inte blanda sig i om utländska företag vill etablera sig i Sverige osv.