Som jag skrev innan kan man givetvis argumentera för att ordet dagis är dåligt, och att det ligger en poäng i att säga förskola. Men det är en annan sak än att envist hävda att det inte heter dagis. Då har man, anser jag, en konstig uppfattning om hur språket fungerar.
Som några varit inne på tidigare ska förskola spegla vissa innehållsliga förändringar, men det i sig kräver ju inget begreppsbyte. Jämför med skolan. Skolan av idag jämför med för 150 år sedan är givetvis helt annorlunda. Den bygger på andra värderingar och annat kunnande. Målen har förändrats, pedagogiken är en annan. Det betyder dock inte att vi inte kan kalla båda institutionerna för skolan; de delar nämligen fortfarande en mängd betydelsebärande enheter och det anses tydligen tillräckligt för att behålla namnet.
Jag tycker man kan jämföra med skolan även på ett annat plan. Ordet används ju nämligen för att referera både till den konkreta byggnaden och till den verksamhet som pågår i den. När jag använder mig av dagis/förskola så bygger valet av ord till viss del på denna distinktion. Förskola är den verksamhet som bedrivs på dagiset.
Något åt det hållet.