Jag tror jag vet vilka ni pratar om. Det är de här mappgersamojserna man ser på biblioteken, va'? Jag är alltid skeptisk och i synnerhet till alla de här moderna "genvägskurserna". Det finns inga genvägar. Min inställning är att alla kurser kan vara till nytta, men man bör alltid vara kritisk. Det bästa är utan tvekan att kombinera flera kurser. Det har som jag ser det endast fördelar. Jag tror att studiematerial som man använder på gymnasiet kan vara ganska bra för nybörjare. De brukar finnas på de lokala biblioteken. Allt beror givetvis på vad man har för ambitioner, mål, inlärningsstil, tid, tidigare erfarenheter osv, men jag tror det är mödan värt att välja kurser som är grundliga, tydliga och utförliga. Det vinner man mycket på i längden. Att skaffa sig en allmän överblick är heller inte fel; detta är någonting som många glömmer bort vikten utav. Man kan läsa på Wikipedia om språket och "skumma igenom" gymnasiets spanska grammatik för att skaffa sig en allmän uppfattning om hur språket fungerar. Det underlättar mycket. Alla kurser kan ha något att ge (nybörjarkurser kan faktiskt ha något att ge även för en avancerad inlärare - repetition är bara nyttigt!), men man bör inte fastna för mycket i en kurs; särskilt inte om det rör sig om en sådan där modern historia som vänder sig till folk som tror man kan lära sig ett språk genom att lyssna på en CD-skiva, medan man kör bil.