Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Samhälle
  • Vetenskapligt
  • Finns det (olika) människoraser?
Vetenskapligt - Samhälle
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Vetenskapligt
Samhälle
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Finns det (olika) människoraser?

Lör 14 maj 2011 15:18 Läst 10069 gånger Totalt 267 svar
    Druid
    Visa endast

Begreppet ras har nog aldrig varit en så het potatis som i dagens samhälle. Det finns de som säger att det finns olika raser i det mänskliga släktet, och det finns de som hävdar att alla människor är lika, och att alla människor är för nära besläktade för att anses tillhöra olika raser. Syftet med den här tråden är att diskutera kring rasfrågan med ett objektivt perspektiv.

Om man betraktar själva begreppet ras, så finner man att det med ras avses: "En grupp individer inom en djurart som kännetecknas av vissa gemensamma ärftliga egenskaper.

Så, finns det olika människoraser? Motivera gärna ert svar.

(OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till

Resultat (Totalt 159 röster):
    Resultatet visas endast för inloggade medlemmar
    Ja, det finns olika människoraser. ?
    Nej, alla människor är lika. ?
    Omröstningen är avslutad
    1. «
    2. ‹
    3. 4
    4. 5
    5. 6
    6. 7
    7. 8
    8. 9
    9. 10
    10. ›
    11. »
    1. Druid
      Visa endast
      Sön 15 maj 2011 00:47
      Quintus Zebra skrev 2011-05-15 00:39:38 följande:
      Druid skrev 2011-05-15 00:20:34 följande:
      Skillnaderna mellan olika underarter är ofta gradvis, vilket kallas för klinal variation. Det innebär dock inte att det inte är fråga om olika underarter. Det innebär däremot att gränsen underarterna emellan inte är helt fast.

Om man ser på definitionen av udnerart, så finner man följande: "Man delar upp en art i underarter när arten innehåller separata evolutionära utvecklingslinjer. Det vill säga att olika populationer av samma art är åtskilda så att det uppkommer genetiska skillnader mellan populationerna, men där skillnaderna inte är större än att en hane och en hona från var sin underart fortfarande kan få fertil avkomma. Åtskillnaden av populationerna är ofta av geografisk eller ekologisk karaktär som exempelvis ett hav eller en öken.".

Angående genetiska bevis etc. så färeslår jag att du kikar på den här länken:  www.world-science.net/exclusives/050128_racef...

Att låtsas som att det inte existerar rasskillnader eller olika underarter bland människan bara för att man vill försöka eliminera risken att skillnaderna kan användas med felaktiga syften är ungefär som att amputera en hel fot bara för att man har nageltrång.

Nja, en fot är något verkligt. En underart är en mänsklig "uppfinning" som har som syfte att förenkla och förklara mångfalden i naturen...

Det är väldigt stor skillnad.

Så en grizzlybjörn och en isbjörn är samma art då, eftersom att de kan få en fertil avkomma?
    2. Boothwalker
      Moderator Visa endast
      Jag är medlem i Naturskyddsföreningen
      Sön 15 maj 2011 00:57
      Nej. Men alla är inte lika för det. Alla är olika. Men människor har inte raser.
      ♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
    3. Quintus Zebra
      Visa endast
      Sön 15 maj 2011 00:57
      Druid skrev 2011-05-15 00:47:13 följande:
      Quintus Zebra skrev 2011-05-15 00:39:38 följande:

Nja, en fot är något verkligt. En underart är en mänsklig "uppfinning" som har som syfte att förenkla och förklara mångfalden i naturen...

Det är väldigt stor skillnad.

Så en grizzlybjörn och en isbjörn är samma art då, eftersom att de kan få en fertil avkomma?

Har jag påstått det?

Jag påstod bara att det är väldigt stor skillnad på att välja att inte dela upp människor och att amputera fötter.

För skall man försöka vara verkligt objektiv så är varken björnen eller isbjörnen någon ART. Artuppdelningen är ju egentligen inget verkligt som finns i naturen. Det är en mänsklig uppfinnig med syftet att förenkla och förklara världen.

Och jag ser som sagt inte syftet med att används dett verktyg till att skapa barriärer mellan människor...

Jag skall kolla på din länk om genetik i morgon när hjärnan är pigg igen....
    4. Druid
      Visa endast
      Sön 15 maj 2011 01:02
      Quintus Zebra skrev 2011-05-15 00:57:48 följande:
      Druid skrev 2011-05-15 00:47:13 följande:

Har jag påstått det?

Jag påstod bara att det är väldigt stor skillnad på att välja att inte dela upp människor och att amputera fötter.

För skall man försöka vara verkligt objektiv så är varken björnen eller isbjörnen någon ART. Artuppdelningen är ju egentligen inget verkligt som finns i naturen. Det är en mänsklig uppfinnig med syftet att förenkla och förklara världen.

Och jag ser som sagt inte syftet med att används dett verktyg till att skapa barriärer mellan människor...

Nej, men baserat på vad du skrev så var frågan relevant.

Njae, det är väl snarare människans förklaringsmodell. Det gör den dock inte mindre sann. Idag tycks det dock finnas någon slags märklig åsikt att människan är ett undantag. Men i grund och botten så är människan också ett djur.

Jo, det är ganska lång text, så det kanske är bäst det.
    5. amorvincitomniia
      Visa endast
      Sön 15 maj 2011 01:04
      Det finns EN ras, homosapiens kallas den!

Kan skilja lite i utseende men är i grund och botten av samma skrot och korn..
    6. Quintus Zebra
      Visa endast
      Sön 15 maj 2011 01:06
      Druid skrev 2011-05-15 01:02:17 följande:
      Quintus Zebra skrev 2011-05-15 00:57:48 följande:

Har jag påstått det?

Njae, det är väl snarare människans förklaringsmodell. Det gör den dock inte mindre sann. Idag tycks det dock finnas någon slags märklig åsikt att människan är ett undantag. Men i grund och botten så är människan också ett djur.

Jo, det gör den mindre sann. För uppdelningen i arter och underarter påbörjades långt innan vi ens viste vad gener är. Så uppdelningen är långt ifrån konsekvent.

Människan är absolut ett djur. Men att vetenskapen inte behandlar människor som den behandlar djur är inget konstigt, det händer hela tiden i vetenskapen  (om det är rätt eller fel är en annan fråga)
    7. Quintus Zebra
      Visa endast
      Sön 15 maj 2011 01:26
      Quintus Zebra skrev 2011-05-15 00:11:03 följande:

Vilka signifikanta skillnader pratar du om? Utseendet?

Visa mig klockrena genetiska bevis för att det finns olika underarter innom arten människa, annars så förbir ju "människoraserna" något väldigt subjektivt och ovetenskapligt.

Och kan du inte förklara för mig vad syftet skulle vara att dela upp människor i grupper , när man inte har tvärsäkra bevis?

Speciellt när vi VET att uppdelandet av människor i grupper och raser fortfarande används i världen för att legitimera förtryck?
      Skillnaderna mellan olika underarter är ofta gradvis, vilket kallas för klinal variation. Det innebär dock inte att det inte är fråga om olika underarter. Det innebär däremot att gränsen underarterna emellan inte är helt fast.

Om man ser på definitionen av udnerart, så finner man följande: "Man delar upp en art i underarter när arten innehåller separata evolutionära utvecklingslinjer. Det vill säga att olika populationer av samma art är åtskilda så att det uppkommer genetiska skillnader mellan populationerna, men där skillnaderna inte är större än att en hane och en hona från var sin underart fortfarande kan få fertil avkomma. Åtskillnaden av populationerna är ofta av geografisk eller ekologisk karaktär som exempelvis ett hav eller en öken.".

Angående genetiska bevis etc. så färeslår jag att du kikar på den här länken:  www.world-science.net/exclusives/050128_racef...

Att låtsas som att det inte existerar rasskillnader eller olika underarter bland människan bara för att man vill försöka eliminera risken att skillnaderna kan användas med felaktiga syften är ungefär som att amputera en hel fot bara för att man har nageltrång.

Och ser man på den definitionen så måste man väl i så fall erkänna att underarter inte är något fast och beständigt över tid. Specielt inte när det gäller människoarten som reser över hela världen och parar sig över "gränserna" så frekvent.
    8. AstraTrillian
      Visa endast
      Sön 15 maj 2011 09:24
      Druid skrev 2011-05-14 23:00:23 följande:
      AstraTrillian skrev 2011-05-14 20:15:41 följande:

Jaha, hur menar du?  Och vad är "Genetisk diversion"?

Problemet idag är att de som för fram en åsikt att det existerar raser eller underarter eller vad man nu än vill kalla det, hos människan, per automatik stämplas som rasister eller åtminstone att man är ute och fiskar i grumliga vatten eller dylikt. Det har ingen större betydelse hur man för fram argumenten, resultatet blir alltid detsamma. Det räcker att ta en titt i den här tråden för att se hur reaktionerna kan bli, med barnsliga kommentarer i stil med "har du ont när du tänker" etc. istället för en konstruktiv diskussion.

Angående vilka skillnader så är vissa skillnader uppenbara. Jämför utseendet mellan en svart afrikan och en ljushyad skandinav. Om samma skillnad gällt hos andra arter skulle det inte råda tvivel om att det hade ansetts vara olika underarter.

Jag skulle inte ha ett problem med att det skulle finnas olika raser. Det ligger inga värderingar i vetenskapliga fakta. Att påstå att forskning som skulle kunna påvisa just raser är..... idiotiskt. Det publiceras en hel del vetenskaplig artiklar som undersöker människans populationsgenetik. Som det ser ut nu finns inga belägg för raser, ett begrepp som i sig är rätt idiotiskt. Det är väl samma sak som underart/varitee, begrepp som är rätt svårdefinerade.

Hur som helst så är de skillnadde du säger uppenbara väldigt enkla skillnader som inte alls stödjer att det finns männskliga raser. Morfologiska skillnader som hudfärg, ögon, hår är jättesmå delar av vårt genom.
    9. Druid
      Visa endast
      Sön 15 maj 2011 09:52
      Quintus Zebra skrev 2011-05-15 01:06:28 följande:
      Druid skrev 2011-05-15 01:02:17 följande:

Jo, det gör den mindre sann. För uppdelningen i arter och underarter påbörjades långt innan vi ens viste vad gener är. Så uppdelningen är långt ifrån konsekvent.

Människan är absolut ett djur. Men att vetenskapen inte behandlar människor som den behandlar djur är inget konstigt, det händer hela tiden i vetenskapen  (om det är rätt eller fel är en annan fråga)
      Du missar vad tråden handlar om, finns det olika människoraser eller ej? Invänder du mot begreppet ras, så blir begreppet underart det närmast gångbara. Att invända även mot det begreppet med hänvisning till att vetenskapen inte är sann, är din åsikt, men inte särskilt relevant. Trots allt så finns det begrepp som ras och underart som sanvänds i vetenskapliga sammanhang, och tråden handlar inte om vetenskapen i sig borde skrotas. Angående systematiken och gener så är det klart att utvecklingen inom vetenskapen går framåt. De metoder som finns idag kommer säkert att förbättras i framtide också. I regel är det ju dock så att fysiska egenskaper som skiljer sig åt och som existerar hos olika grupper inom samma art även signalerar fler genetiska skillnader.

Quintus Zebra skrev 2011-05-15 01:26:58 följande:

Och ser man på den definitionen så måste man väl i så fall erkänna att underarter inte är något fast och beständigt över tid. Specielt inte när det gäller människoarten som reser över hela världen och parar sig över "gränserna" så frekvent.
      Arter är inte fast och beständigt över tid, men det gäller inte människan mer än andra arter. Trots allt om man går tillbaka tillräckligt långt i tiden så finns där en gemensam förfader vi har gemensam med varenda art. Men det intressanta med artbegreppet och evolutionsläran är ju just utvecklingen från en art till en annan, och det sker alltid via mellanstadiet underart. Det är ju inte direkt så att det helt plötsligt dyker upp en helt ny art. Det känns som att du vill underminera själva begreppet underart på grund av att det passar dina åsikter om invandringspolitik etc. bäst. Men tråden handlar inte om sådant. Vad gäller hur människan blandas etc. så är det inte så vanligt som ditt inlägg ger sken av. De allra flesta personer väljer en partner ur sin egen ras/underart.

AstraTrillian skrev 2011-05-15 09:24:31 följande:
      Druid skrev 2011-05-14 23:00:23 följande:

Problemet idag är att de som för fram en åsikt att det existerar raser eller underarter eller vad man nu än vill kalla det, hos människan, per automatik stämplas som rasister eller åtminstone att man är ute och fiskar i grumliga vatten eller dylikt. Det har ingen större betydelse hur man för fram argumenten, resultatet blir alltid detsamma. Det räcker att ta en titt i den här tråden för att se hur reaktionerna kan bli, med barnsliga kommentarer i stil med "har du ont när du tänker" etc. istället för en konstruktiv diskussion.

Angående vilka skillnader så är vissa skillnader uppenbara. Jämför utseendet mellan en svart afrikan och en ljushyad skandinav. Om samma skillnad gällt hos andra arter skulle det inte råda tvivel om att det hade ansetts vara olika underarter.

Jag skulle inte ha ett problem med att det skulle finnas olika raser. Det ligger inga värderingar i vetenskapliga fakta. Att påstå att forskning som skulle kunna påvisa just raser är..... idiotiskt. Det publiceras en hel del vetenskaplig artiklar som undersöker människans populationsgenetik. Som det ser ut nu finns inga belägg för raser, ett begrepp som i sig är rätt idiotiskt. Det är väl samma sak som underart/varitee, begrepp som är rätt svårdefinerade.

Hur som helst så är de skillnadde du säger uppenbara väldigt enkla skillnader som inte alls stödjer att det finns männskliga raser. Morfologiska skillnader som hudfärg, ögon, hår är jättesmå delar av vårt genom.

Nej, och det är vad den här tråden handlar om. Dvs. finns det olika människoraser (eller underarter om man föredrar det)? Det handlar alltså inte om värderingar, och jag tycker att det är väldigt tydligt att det är just värderingar som ligger bakom idéen att människan är en ras/underart. När du skriver att det är idiotiskt att anse att forskning kan påvisa människoraser, så är det din egen värdering som ligger bakom påståendet. Den värderingen ligger väl troligtvis i linje med den uppfattning som etablissemanget har, dvs. att det är farligt med rasindelning för att det kan leda till folkmord. Därför är det bekvämare att låtsas som att de skillnader som finns mellan olika människopopulationer inte riktigt existerar.

Det är de mest uppenbara skillnaderna. Hur stor del av vårt genom de utgör är inte relevant, eftersom att det är distinkta skillnader mellan olika människopopulationer, som är starkare mellan vissa populationer än andra, vilket tyder på klinal variation. Om den naturliga utvecklingen hade fortsatt så skulle de mänskliga underarterna en dag utvecklas till helt skilda, om än närbesläktade arter.
    10. Anton Chigurh
      Visa endast
      Sön 15 maj 2011 09:53
      Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-14 20:02:50 följande:
      Så det sista alternativet suger.

Nej - det finns inte människoraser men vi är olika.

Så du menar på fullt allvar att jag tillhör samma ras som normännen !!!

Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig någonsin funderat på att ta livet av mig. Fram till nu.

Kill them all and let God sort them out. Arnaud Amalric.
    1. «
    2. ‹
    3. 4
    4. 5
    5. 6
    6. 7
    7. 8
    8. 9
    9. 10
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
      • Senaste inläggen
      • Ekonomi & juridik
        • Ekonomi
        • Familjerätt
        • Företagande
        • Juridik
        • Konsument/Inhandla
        • Lån & skulder
        • Spartips
        • Övrigt
      • Familjeliv.se
        • Efterlysning - media
        • Familjeliv - sajten
        • Familjeliv - tidningen
        • Familjeliv förslagslåda
        • Helgvärd
        • Information
        • Jultävlingar på Familjeliv
        • Ny på Familjeliv
        • Träffar
        • Tävlingar - av Familjeliv
        • Tävlingar - av medlemmar
        • Övrigt
      • Fritid & hobby
        • Dator & Teknik
        • Foto & Video
        • Internet
        • Motor
        • Photoshop
        • Pyssel
        • Scrapbooking
        • Släktforskning
        • Spel
        • Sport & Fritid
        • Teknik
        • Övrigt
      • Hus & hem
        • Bakning
        • Dryck
        • Heminredning
        • Hus
        • Lägenhet
        • Matlagning
        • Trädgård
        • Övrigt
      • Husdjur
        • Akvarium
        • Burfåglar
        • Hundar
        • Hästar
        • Kaniner
        • Katter
        • Reptiler
        • Smågnagare
        • Övrigt
      • Kropp & själ
        • Barnhälsa
        • Filosofi
        • Frivilligt barnlösa
        • Glädje
        • Graviditetshälsa
        • Hälsa
        • Kosthållning
        • Medialt
        • Mode
        • Psykologi
        • Relationer
        • Rädsla/skräck
        • Singel
        • Skönhet
        • Sorg
        • Svininfluensan
        • Tatuering & Piercing
        • Träning
        • Vikt
        • Övrigt
      • Nöje
        • Bloggliv
        • Böcker
        • Film/TV
        • Humor
        • Högtider
        • Kultur & Konst
        • Musik
        • Nöje
        • Poesi
        • Reseberättelser
        • Resor
        • Shopping
        • Övrigt
      • Samhälle
        • Anonyma diskussioner
        • Arbete
        • Etik
        • Fråga mig vad du vill
        • Irritation
        • Jämställdhet/Genus
        • Natur & Miljö
        • Nyheter
        • Politik
        • Religion
        • Samhälle
        • Språk
        • Studerande
        • Vetenskapligt
        • Välgörenhet
        • Övrigt
      • Sandlådan
        • Egotrådar
        • Ironi & satir
        • Lektrådar
        • Tro det eller ej
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Kan jag ha detta på mig?
    • Hon ska åka till Kanarieöarna och festa
    • Min sambo vill inte läsa saga
    • Byta blöja på ungen brevid oss ?!
    • Varför är ni så lata föräldrar?
    • Den äckligaste människa jag nånsin sett...
    • När "låna ut" bebisen för första gången?
  • Mest lästa bloggarna
    • Husmorstips
    • Anna's blogg
    • Från cup till dl
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm