Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Samhälle
  • Fråga mig vad du vill
  • jag vägrar ge välling och vägrar låta mitt barn använda napp, fråga mig vad du vill!
Fråga mig vad du vill - Samhälle
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Fråga mig vad du vill
Samhälle
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

jag vägrar ge välling och vägrar låta mitt barn använda napp, fråga mig vad du vill!

Fre 26 okt 2012 13:18 Läst 24925 gånger Totalt 279 svar
    Anonym (stolt)
    Visa endast
    tänker INTE använda napp till vårt barn! tänker under inga omständigheter ge mitt barn välling eller gröt! fråga på!
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1 känsla given:
    Du är inte ensam (1)
    1. «
    2. ‹
    3. 21
    4. 22
    5. 23
    6. 24
    7. 25
    8. 26
    9. 27
    10. ›
    11. »
    1. Anonym (Nej tack.)
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 21:46
      Anonym skrev 2012-10-27 21:37:19 följande:
      Din negativa ton mot välling tör mig.
      jag har 3 barn, den ena får inte välling.. han  är för liten.

Mina andra två har vart små i maten och ofta vägra äta.. VÄLLINGEN har vart de dom äter, så dom fått i sig näring och de dom behöver. Jag tackar gud för vällingen jag!!!
      Kan det vara så att dom inte äter mat just för att dom får vällingen? Annars heter det ju att barn äter så mycket att dom får i sig det dom behöver. Välling = behöver inte äta mat i någon större mängd. Ingen välling = äter den mängden näring dom behöver genom mat.
    2. Anonym (ingen napp)
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 22:10
      Jag har inte läst alla svar, men många verkar tro att det är skadligt att inte ha napp! Mina barn har inte intresserat sig för napp över huvud taget efter att de blev några månader. De har ammat varannan timme, sen glesare. De har alltså INTE sugit på mig som andra barn suger på nappen utan för att de varit hungriga. Jag har ammat tills de blivit ett år och sedan slutat. Vad är det som är konstigt med det?
    3. Maggimou
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 22:17
      Oj, här luktar det präktighet. Eller ja, förstagångsförälder som ska bestämma hur det ska bli. Tona ner!
    4. sofie88
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 22:38
      Här äts det hemmagjord havregrynsgröt ganska ofta, med lite linfrö, frysta bär eller rivet äpple. lillen får även en klick smör som berikning och köttpålägg/ ägg vid sidan. Havregryn ger ett stabilt blodsockret, jämn mättnadskänsla, och innehåller nyttiga fibrer för mage och tarm. För övrigt innehåller det naturligt bl.a folat, järn, zink, och kalcium. Av vilken anledning vill du inte ge detta till barnet??
      Anonym (stolt) skrev 2012-10-26 13:18:14 följande:
      tänker INTE använda napp till vårt barn! tänker under inga omständigheter ge mitt barn välling eller gröt! fråga på!

5. sofie88
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 22:47
      KimPossible skrev 2012-10-27 00:14:04 följande:
      Majlisen skrev 2012-10-27 00:04:07 följande:
      Förstår inte varför folk reagerar mot TS som de gör. 
      Människor (iaf jag) reagerar mot TS som de/vi gör, eftersom det är en väldigt märklig sak att vara stolt över, samt att det är väldigt oklädsamt med en sån  "von oben"-attityd TS lägger sig till med. Som förstagångsmamma. Till en 4-månaders. Hej, kom igen när du har varit med ett tag och/eller har iaf _lite_ mer verklighetskontakt, liksom! Jag säger inte att det är fel att ha tankar, idéer och visioner om hur man vill göra med sitt barn, men att sätta sig på höga hästar och utnämna sig till någon slags supermom som står över andra bara för att man säger sig kommer att vägra ge barnet välling eller napp är rätt fjantigt. Eller, det är inte rätt fjantigt, det är mycket fjantigt. Men, tydligen behöver TS framhäva detta för att stärka sin självkänsla, och då får hon väl göra så då. I don't care. Jag tycker som sagt bara att det blir rätt löjeväckande. 

Tummen upp.....! Förstår inte riktigt varför gröten skulle vara off-limits, den konkurrerar inte ut amningen som flaskan gör. Om bebisen ändå snart är redo för smakportioner kan man ju hur lätt som helst koka egen gröt hemma om man är rädd för köpegröten. Då bör väl tex bröd vara off-limits också, vilket sädesslag det än är gjort på. Blev helt förbryllad av ts. :)
    6. Anonym (Trött)
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 22:47
      Tagga ner lite... jösses, gröt? Du menar barngrötspulven i så fall eller? För gröt är en god och nyttig fukost för såväl barn som vuxna. 

Tycker du inte om halvfabrikaten så gör som jag gjorde, mixa havregrynen i matberedaren tills de blir mer som mjöl och gör gröt på det med mjölk. Billigt och gott! 
    7. sofie88
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 22:57
      Här äts det hemmagjord havregrynsgröt ganska ofta, med lite linfrö, frysta bär eller rivet äpple. lillen får även en klick smör som berikning och köttpålägg/ ägg vid sidan. Havregryn ger ett stabilt blodsockret, jämn mättnadskänsla, och innehåller nyttiga fibrer för mage och tarm. För övrigt innehåller det naturligt bl.a folat, järn, zink, och kalcium. Av vilken anledning vill du inte ge detta till barnet??
      Anonym (stolt) skrev 2012-10-26 13:26:41 följande:
      Millie84 skrev 2012-10-26 13:21:07 följande:
      Varför....?
      varför inte?  tror inte att det är meningen att bebisar ska äta välling/gröt, så många som får problem med magen. visst många tycker att det är bra för att välling är berikat med järn, men är det inte viktigare att ge mat som är naturligt rikt på järn och andra vitaminer & mineraler!

8. sofie88
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 23:13
      Graviditet, amning, och barnfostran är några saker i världen som är svåra att detaljplanera i förväg:D det är väldigt bra tänkt men man får ta det som det kommer, vissa barn väljer själva bort bröstet efter de fått smakportioner, andra kan amma på. Jag undrar också hur du tänker med glutamat i framtiden, och vad är det t.ex i hemlagad gröt som går bort helt för dej....? Finns ju väldigt mycket nyttigt i gröt!
      Anonym (stolt) skrev 2012-10-26 20:13:15 följande:
      Liten elak och intelligent skrev 2012-10-26 18:00:20 följande:
      Hur länge tänkte du amma? :)
      minst ett år.

9. Anonym (moi)
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 23:28
      Mina barn tokvägrar välling, då spottar och fräser de. Gröt var det en av dem som åt en period (skulle säkert göra det fortfarande om jag bara orkade bry mig göra i ordning en miniportion åt honom)
      så gröt och välling är de båda helt utan i stort.
      Däremot har de fått ersättning, ja får fortfarande på kvällen som en grej innan läggdags. och napp fick de redan som 3 dygn gamla på sjukhuset. Jag hade tänkt att de skulle klara sig utan, men gav upp rätt snabbt då de hade ett fruktansvärt sugbehov båda två =/

ser inga fel i att skippa välling och napp. gröt r nyttigt så den förstår jag inte. och förstår inte varför man skulle vara stolt över något sådant. Fast å andra sidan, jag blir själv stolt över min ena son när han klarar bajsa så ^^
    10. Lisa med barn
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 01:15
      Jaha, här har man ännu förälder som har en bebis men hon tror minsann att hon vet bättre än många andra. Låter som en bekant som sa att hon trodde att tvåårstrots var ett påhitt eller att alla barn inte behöver få det. Nu ett par år senare har hon glömt sitt korkade påstående när hennes barn trotsar fagligen. Lika korkat är det att säga att "jag ska minsann inte...." när man inte har en aning om hur det är att vara förälder egentligen. Lite svårt att referera till en 4-månaders! TS, kom ner på jorden och inse att du kommer att göra övertramp på dina ideologier gång på gång under barnens uppväxt. Du förstår, barn är också en individer med olika behov. En dag kanske du förstår att det inte är lika farligt med napp (som man kan kasta bort) om man jämför med tummer som alltid komemr att finnas där.
    11. Anonym (Gröt&napp mamma)
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 08:51
      Haha, TS inse bara att ditt sätt inte är det enda rätta - ger mitt barn napp, flaskmatar, gröt och välling. Funkar perfekt för oss och skulle aldrig använda mig själv som napp som du gör.... Men, det är ju bara ett personligt val och ditt sätt är inte sämre än mitt. Alla gör olika och vad som fungerar för dom, det ena är inte bättre eller sämre. Du inser nog det snart :)
    12. Anonym (stolt) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 10:49
      Nej jag tänker inte ge mitt barn LCHF när det blir större! kommer alltid ge hemmalagad mat, har alltid gjort hemmalagad mat. aldrig fuskat  med halvfabrikat. tycker inte om tillsatser heller (suprise suprise).

och som sagt innan så är välling ett svenskt påhitt (kanske det är därför det är så få av oss svenskar här i världen ;)), skulle gärna se fler som ifrågasätter det istället för att att bara tycka att det är snabbt och lätt och bebis blir mätt (till vilken kostnad):

gröt innehåller fortfarande fytinsyra som binder järn och andra mineraler, visst kan man minska på det genom att lägga det i blöt, men det är fortfarande inte bra!

majs/ris nejtack till det också!

förstår att det sticker vissa i ögonen att jag inte tänker ta den lätta vägen med välling/gröt/napp. men jag är stolt (även fast många ifrågasätter min stolthet) att jag tar den svåra vägen. har alltid valt den svåra vägen (det är oftast den bästa vägen). jag tänker inte vara lat. 

ja det är mitt första barn, men bara för att andra har vikit från sina principer betyder inte att jag kommer göra detsamma! 

jag kommer att hålla borta godis & snacks och kommer inte äta det själv heller! för vad säger det om en när man nekar barnet när man själv sitter och glufsar i sig!

har en bekant som gav sitt barn choklad, tårta och kakor vid 9månaders ålder detta tycker jag är fan så mycket hemskare! och varför är det så viktigt att ha chips/godis/annat dåligt till fredagsmys/lördagsgodis? det är inte sunt! konstigt att inte fler ifrågasätter detta!

våga ifrågasätta vad det är för skit man sätter i sina barn!  
    13. Anonym (stolt) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 10:50
      gedansk skrev 2012-10-27 19:08:48 följande:
      Men seriöst vem bryr sig ?

tydligen rätt så många ;)
    14. Rollergirl
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 10:53
      Anonym (stolt) skrev 2012-10-28 10:49:01 följande:
      Nej jag tänker inte ge mitt barn LCHF när det blir större! kommer alltid ge hemmalagad mat, har alltid gjort hemmalagad mat. aldrig fuskat  med halvfabrikat. tycker inte om tillsatser heller (suprise suprise).

och som sagt innan så är välling ett svenskt påhitt (kanske det är därför det är så få av oss svenskar här i världen ;)), skulle gärna se fler som ifrågasätter det istället för att att bara tycka att det är snabbt och lätt och bebis blir mätt (till vilken kostnad):

gröt innehåller fortfarande fytinsyra som binder järn och andra mineraler, visst kan man minska på det genom att lägga det i blöt, men det är fortfarande inte bra!

majs/ris nejtack till det också!

förstår att det sticker vissa i ögonen att jag inte tänker ta den lätta vägen med välling/gröt/napp. men jag är stolt (även fast många ifrågasätter min stolthet) att jag tar den svåra vägen. har alltid valt den svåra vägen (det är oftast den bästa vägen). jag tänker inte vara lat. 

ja det är mitt första barn, men bara för att andra har vikit från sina principer betyder inte att jag kommer göra detsamma! 

jag kommer att hålla borta godis & snacks och kommer inte äta det själv heller! för vad säger det om en när man nekar barnet när man själv sitter och glufsar i sig!

har en bekant som gav sitt barn choklad, tårta och kakor vid 9månaders ålder detta tycker jag är fan så mycket hemskare! och varför är det så viktigt att ha chips/godis/annat dåligt till fredagsmys/lördagsgodis? det är inte sunt! konstigt att inte fler ifrågasätter detta!

Så att skippa välling och napp är att ta den svåra vägen? Eller att inte äta godis? Det gör dig stolt?

Flicka lilla, du har mycket att lära om livet med barn. Drömmer
      www.youtube.com/watch?v=c2pmVwFryV8
    15. Anonym (stolt) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 10:58
      KimPossible skrev 2012-10-27 00:14:04 följande:
      Människor (iaf jag) reagerar mot TS som de/vi gör, eftersom det är en väldigt märklig sak att vara stolt över, samt att det är väldigt oklädsamt med en sån  "von oben"-attityd TS lägger sig till med. Som förstagångsmamma. Till en 4-månaders.

Hej, kom igen när du har varit med ett tag och/eller har iaf _lite_ mer verklighetskontakt, liksom!

Jag säger inte att det är fel att ha tankar, idéer och visioner om hur man vill göra med sitt barn, men att sätta sig på höga hästar och utnämna sig till någon slags supermom som står över andra bara för att man säger sig kommer att vägra ge barnet välling eller napp är rätt fjantigt. Eller, det är inte rätt fjantigt, det är mycket fjantigt.

Men, tydligen behöver TS framhäva detta för att stärka sin självkänsla, och då får hon väl göra så då. I don't care. Jag tycker som sagt bara att det blir rätt löjeväckande. 
      Det är inte min mening att verka överlägsen, och det ursäktar jag mig för.  men fråga er själva varför alla reagerar som ni gör? 
      en förstagångs mamma är inte lika mycket värd som en som har varit mamma i många år? eller har ett barn  eller har fler? snälla nån då! 4 månader är ingen tid kanske, men jag har beslutsamhet.  
    16. Anonym (stolt) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 11:03
      Rollergirl skrev 2012-10-28 10:53:49 följande:

Så att skippa välling och napp är att ta den svåra vägen? Eller att inte äta godis? Det gör dig stolt?

Flicka lilla, du har mycket att lära om livet med barn. Drömmer
      vad får dig att tro att jag är ung (ang flicka lilla) 

ja det gör mig stolt, att jag kan säga nej när andra inte gör det när man tycker något är fel och behöver bli ifrågasatt!

17. Anonym (ja ja)
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 12:47
      Alltså TS du har dina principer och det kommer säkert gå jättebra de första åren, men sen? När barnet börjar dagis, förskola och skola. Ska du då också ha vrålkoll vad din unge stoppar i sig? Akta så det inte går som för min dotters bästa vän hon började hetsäta redan vid 7 års ålder. Hemma var det strikt och hennes föräldrar förbjöd i princip allt som de tyckte var sk "dåligt o onyttigt". Kontentan blev en unge som länsade skafferi och kylskåp hemma hos sina kompisar på allt hon absolut inte skulle få äta hemma. Detta pågår fortfarande och det barnet mår allt annat än bra. Så istället för att springa omkring o vara stolt var flexibel och tolerant mot ditt barn.
    18. Anonym
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 13:20
      Tönt.
    19. Lilje
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 14:19
      Anonym (stolt) skrev 2012-10-28 10:49:01 följande:

Jag kan ge dig ett tips där...du kommer inte klara hålla barnet undan godis i all framtid.  Men var strikt med kompisar, familj och dig själv, och sätt en tydlig gräns, tex att ditt barn inte får få godis alls första året.  Om någon vill skämma bort dom lite, ge dom frukt istället.  Det första året kommer inte barnet alls sakna "det alla andra får".  Massor med frukt istället, och fortsätt erbjuda frukt och grönt som godis under uppväxten.  Mina nu rätt stora barn, i valet mellan choklad och äpplen, kan fortfarande lätt gå för äpplen.  Frukt är godis för dom.  Visst kan dom äta godis ibland också, men det är inget enormt behov.
    1. «
    2. ‹
    3. 21
    4. 22
    5. 23
    6. 24
    7. 25
    8. 26
    9. 27
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
      • Senaste inläggen
      • Ekonomi & juridik
        • Ekonomi
        • Familjerätt
        • Företagande
        • Juridik
        • Konsument/Inhandla
        • Lån & skulder
        • Spartips
        • Övrigt
      • Familjeliv.se
        • Efterlysning - media
        • Familjeliv - sajten
        • Familjeliv - tidningen
        • Familjeliv förslagslåda
        • Helgvärd
        • Information
        • Jultävlingar på Familjeliv
        • Ny på Familjeliv
        • Träffar
        • Tävlingar - av Familjeliv
        • Tävlingar - av medlemmar
        • Övrigt
      • Fritid & hobby
        • Dator & Teknik
        • Foto & Video
        • Internet
        • Motor
        • Photoshop
        • Pyssel
        • Scrapbooking
        • Släktforskning
        • Spel
        • Sport & Fritid
        • Teknik
        • Övrigt
      • Hus & hem
        • Bakning
        • Dryck
        • Heminredning
        • Hus
        • Lägenhet
        • Matlagning
        • Trädgård
        • Övrigt
      • Husdjur
        • Akvarium
        • Burfåglar
        • Hundar
        • Hästar
        • Kaniner
        • Katter
        • Reptiler
        • Smågnagare
        • Övrigt
      • Kropp & själ
        • Barnhälsa
        • Filosofi
        • Frivilligt barnlösa
        • Glädje
        • Graviditetshälsa
        • Hälsa
        • Kosthållning
        • Medialt
        • Mode
        • Psykologi
        • Relationer
        • Rädsla/skräck
        • Singel
        • Skönhet
        • Sorg
        • Svininfluensan
        • Tatuering & Piercing
        • Träning
        • Vikt
        • Övrigt
      • Nöje
        • Bloggliv
        • Böcker
        • Film/TV
        • Humor
        • Högtider
        • Kultur & Konst
        • Musik
        • Nöje
        • Poesi
        • Reseberättelser
        • Resor
        • Shopping
        • Övrigt
      • Samhälle
        • Anonyma diskussioner
        • Arbete
        • Etik
        • Fråga mig vad du vill
        • Irritation
        • Jämställdhet/Genus
        • Natur & Miljö
        • Nyheter
        • Politik
        • Religion
        • Samhälle
        • Språk
        • Studerande
        • Vetenskapligt
        • Välgörenhet
        • Övrigt
      • Sandlådan
        • Egotrådar
        • Ironi & satir
        • Lektrådar
        • Tro det eller ej
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Polisens agerande och övervåld i Husby
    • Muslim vägrar ta kvinnlig chef i hand - muslimen får skadestånd, kvinnan får skriftlig varning
    • Grannarna upprörda att vår son är naken på gården!
    • LVU = fängelse för barn!
    • Dottern ledsen på sin födelsedag :-(
    • Att bli kallad för svennebanan..
    • Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Tjäna enkla snabba pengar!!!
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm