Anonym skrev 2012-10-31 05:01:13 följande:
Men hon har ju aldrig skaffat barn som ensamstående. det enda som skulle kunna räknas som det var ju första mannen som hon inte hade en kärleksrelation med. De andra har hon ju evt med när hon blev gravid. och hon har även skrivit att om det inte skulle hålla med den muvarande sambon som hon har två barn med så skulle hon inte skaffa fler.
Ja, kanske det, men det jag skrev var väl att hon inte - som jag uppfattat det utifrån hennes svar - haft ngn längre eller djupare relation med flera av fäderna? Att flera gånger välja den formen för familjeutökning får i alla fall mig att fundera på vad som är de bakomliggande orsakerna till det. För mig handlar det inte om moral, d v s att jag tycker att det är ett "horigt" eller snuskigt beteende, utan vad hennes behov av att ha många barn (utan att, i flera fall, ha lärt känna den blivande fadern särskilt väl) beror på. Jag arbetar inom ett område där jag kommer i kontakt med olika familjetyper och det finns en grupp som till stor del ser ut som TS´ familj, d v s en kvinna som valt att skaffa många barn med olika fäder. Ofta är det så att dessa kvinnor har en bakgrund av otrygghet, utsatthet e t c, vilket de försöker komma tillrätta med genom att skaffa många barn för att få en trygghet och ett skydd mot omvärlden. Problemet är att den här typen av strategier sällan faller väl ut och att det är barnen som blir lidande i slutändan.
Nu säger jag inte att TS motsvarar det ovan beskrivna, men jag reagerar ändå på att det är endast TS röst vi får höra om, utifrån hennes eget perspektiv, hur familjen fungerar och har det. Jag hoppas att det är så lyckat som hon beskriver - även i det långa loppet - för barnens skull.