Är det ok om jag flummar på lite om mina funderingar i denna tråd, Radix...?
Jag tänkte slänga in en fundering här som uppkom i och med en annan tråd. Jag skrev "om man visste vad som fanns utanför universum, ja då vore man nog gud själv". Men... fatta vad mycket mer vi vet om universum, hur stort det är, hur gammalt o.s.v som vi inte visste för säg 500 år sedan! Då kanske man också sa att det aldrig kommer att vara möjligt att resa till en annan planet, eller plocka sönder atomer i mindre beståndsdelar, eller se saker som de var 1x10^-23 sekunder efter big bang o.s.v, som är möjligt nu. Kanske vi, om vi får leva så länge att vi hinner med det, lyckas bevisa vad som fanns innan universum eller utanför det just nu?

Kanske kommer vi lyckas bevisa eller hitta en högre makt som styr, eller varför ex en atom har de egenskaper den har, eller vad ljus egentligen är? Varför är vi så pessimistiska?
Jag skrev där också att jag inte ens vågar mig på en gissning vad som fanns innan universum etc, men det är väl egentligen inte helt sant när jag tänkte efter. Nog kan jag flumma lite om vad jag tror, för OJ vad mycket funderingar jag har om sånt här
Jag tror att vi inte kan tänka på samma sätt om universum som vi gör på jorden. Logiken t.ex "nån skrev bibeln, för den finns, alltså måste nån skapat universum, eftersom det finns" det funkar nog inte. Tid och rum är något som vi lärt oss leva med på jorden. Men reglerna för hur det fungerar på jorden kan man inte använda oavsett var man är, när man är. Vi kan ex inte tänka på: "_när_ skedde big bang i historien/utvecklingen?" (tiden innan big bang alltså, relativt nu kan vi ju veta). För innan big bang (om det bara fanns en liten singularitet, en liten punkt, som skulle bli vårt universum), då lär det inte funnits nån tid eller nåt rum alls. Hur kan man då ange en tid...? Det blir då omöjligt. Alltså, när vi tänker på såna här saker, så låser vi oss i för stela fundering. Vi tänker som om allt hände på jorden, att samma regler och logik gäller, men de tror jag inte funkar i ett större perspektiv, de gäller här bara "lokalt".
Jag tror vi är nån sorts "störning" i ett vakum, några slags fluktuationer, och att big bang skedde av en liten störning i en balans i en liten punkt. Det kan nog förresten vara så att universum är "runt" liksom. Om man åker rakt åt ett håll tills det tar slut, så kommer man inte nå en kant, utan då kommer man fram på andra sidan, som vi gör om vi åker här på jorden. Åker man västerut så kommer man till slut "fram" österifrån. Alltså finns det inget slut på univsersum, och det behöver inte finnas nåt utanför.
Oj vad klockan är mycket!

Nu ska jag ställa mig och laga mat. Hörs senare!