Det är nog väldigt olika hur man ska formulera sin CV och vad man ska betona beroende på vart man söker jobb.
Jag söker tex med jämna mellanrum personal till mina inredningsbutiker. Det är oftast tjejer som söker. För mig är det allra viktigaste att det framgår omgående i ett CV hur gärna denna tjej vill jobba just hos oss. Skriver hon i inledningen: "Jag blev helt överlycklig när jag såg att ni söker personal till er butik eftersom jag älskar inredning och ofta brukar handla hos er." så smäller det definitivt högre än att hon har MVG i alla ämnen från skolan.
En personlig CV där hon berättar om sig själv säger för mig mer än höga betyg osv, men självklart är det helt andra premisser på tex teknikföretag. Där har jag svårt att tro att de går på bra formulerat personligt brev...
En bild är också alltid bra, så man får ett ansikte på personen. Tänk på att inte ha för avancerat foto, eller för utmanande.
Och prata gärna väl om dig själv utan att bli för självgod. Skriv gärna: Mina vänner uppfattar mig som glad, pålitlig osv osv.
Något mina kollegor och jag också funderar över är varför så få lägger ner lite energi på sitt CV. Ibland får vi in ett CV som är utskrivet på lite roligare papper, och tjejen i fråga har lagt ner lite möda på att presentera sig själv. Genast hamnar hon i mycket möjligt-högen.
Lycka till