Projektledare finns inom alla möjliga verksamheter och branscher så det är ingen enhetlig jobbtitel. Ofta behöver man verksamhetskunskap och en grundutbildning inom det område som projekten handlar om.
Det finns generella projektledarutbildningar och många av de kunskaper man behöver för att bli en bra projektledare är generella och kan tillämpas på många olika typer av projekt så det är inte ett krav alla gånger att man behöver ha en specifik grundutbildning i botten.
Jag jobbar som projektledare inom läkemedelsindustrin. Närmare bestämt inom klinisk forskning. Våra projekt sträcker sig över många år så det är en lång tidshorisont. Samtidigt har vi många delleveranse, t.ex. kliniska studier, som är stora nog att i sig kallas projekt och dessa har lite kortare genomförandetider.
Mitt jobb går ut på att ta fram planer och strategier, driva och följa upp att vi levererar enligt plan. Representera projektet vidare uppåt i organisationen. Beräkna och följa upp budget och personalåtgång. Min utbildningsbakgrund är systemvetare men jag jobbar inte direkt med IT numera även om ett läkemedelsprojekt i mångt och mycket handlar om att generera kunskap och information och att göra denna tillgänglig över tid.
Våra projekt är globala så vi har nästan alltid projektmedarbetare i andra länder och det är en utmaning i sig med kulturskillnader, telefon- och videokonferenser m.m.
Det roligaste med att jobba i projektform är att jobbet blir omväxlande beroende på vilket projekt man har och i vilken fas det befinner sig. Man får också möjlighet att jobba med många olika människor. Har man svårt att jobba med någon så löser det sig för i nästa projekt jobbar men med delvis nya människor.