Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Samhälle
  • Arbete
  • Fått nytt arbete idag, som kurator! Behöver er input!!
Arbete - Samhälle
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Arbete
Samhälle
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Fått nytt arbete idag, som kurator! Behöver er input!!

Ons 5 sep 2012 22:38 Läst 1470 gånger Totalt 31 svar
    Längtande83
    Visa endast
    Hej

Jag har idag fått erbjudande om en tjänst som kurator  på skola F-9 som jag tackat ja till! Känns väldigt roligt, en dröm sedan många år! 

Jag undrar om ni som arbetar som/arbetat som kuratorer vill dela med er av era erfarenheter? Ni som varit i kontakt med kurator på skola av någon anledning får också gärna dela med er av vad ni ansåg om den kontakten och varför.

Tacksam! 
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
    1. Tussilago80
      Visa endast
      Sön 9 sep 2012 09:34
      Hej!
      I kommunen där jag jobbar är elevhälsan organiserad i stadsdelen med en egen chef. Rektorerna är våra arbetsledare. Detta är både positivt och negativt, blir ett slags dubbelt ledarskap. Jag har då aldrig fått göra administrativa uppgifter som dela ut busskort, blanketter eller liknande - det är inte en kurators uppgift och inget jag skulle gå med på att göra!
      De möten jag går på är framförallt EHT (elevhälsoteam), extern handledning, APT, yrkesnätverksträff där alla kuratorer i kommunen träffas, möten med föräldrar och såklart elever. Min största arbetsuppgift är samtal med enskilda elever, men arbetar också med tjej-killgrupper, är med i olika arbetsgrupper såsom krisgruppen, likabehandlingsgruppen. Jag har också kontakter med externa aktörer såsom socialtjänst, BUP, kvinnojour m.m.
      Du får gärna skriva till min inbox om du undrar något mer, jag är inte alltid så bra på att kolla trådarna jag skrivit i :)    
    2. Längtande83
      Visa endast
      Sön 9 sep 2012 11:11
      Tussilago80 skrev 2012-09-09 09:34:43 följande:
      Hej!
      I kommunen där jag jobbar är elevhälsan organiserad i stadsdelen med en egen chef. Rektorerna är våra arbetsledare. Detta är både positivt och negativt, blir ett slags dubbelt ledarskap. Jag har då aldrig fått göra administrativa uppgifter som dela ut busskort, blanketter eller liknande - det är inte en kurators uppgift och inget jag skulle gå med på att göra!
      De möten jag går på är framförallt EHT (elevhälsoteam), extern handledning, APT, yrkesnätverksträff där alla kuratorer i kommunen träffas, möten med föräldrar och såklart elever. Min största arbetsuppgift är samtal med enskilda elever, men arbetar också med tjej-killgrupper, är med i olika arbetsgrupper såsom krisgruppen, likabehandlingsgruppen. Jag har också kontakter med externa aktörer såsom socialtjänst, BUP, kvinnojour m.m.
      Du får gärna skriva till min inbox om du undrar något mer, jag är inte alltid så bra på att kolla trådarna jag skrivit i :)    
      Tack för ditt inlägg! 
    3. Längtande83
      Visa endast
      Sön 9 sep 2012 11:13
      Det som skrämmer mig lite här är allas smått bittra och negativa syn på kuratorns roll. Ni som svarar, var får ni infon ifrån? Arbetar ni på skolan?
    4. duntäcke
      Visa endast
      Sön 9 sep 2012 11:21
      MIN erfarenhet är att skolkuratorer suger. Så är det säker inte på alla ställen, men många som kommer till mig (är psykolog för ungdomar) har pratat mycket negativt om det. Mångas uppfattning är att man inte kan lita på skolkuratorer, att saker dom sagt i förtroende har kommit fram till både föräldrar och lärare (då saker som inte är livshotande eller jätteallvarliga). Vissa tycker inte om att kramas, men efter varje samtal har vissa kuratorer ALLTID kramat dom ändå, utan att respektera deras känslor. Många tycker helt enkelt att skolkuratorerna inte förstår dom. MEN, det betyder ju inte att alla är dåliga, men i vår komun verkar dom inte vara speciellt bra. Så tänk på att ALDRIG ens nämna något till någon lärare, det har kommit fram till rätt många av eleverna i vissa fall. 
    5. Längtande83
      Visa endast
      Sön 9 sep 2012 11:52
      duntäcke skrev 2012-09-09 11:21:45 följande:
      MIN erfarenhet är att skolkuratorer suger. Så är det säker inte på alla ställen, men många som kommer till mig (är psykolog för ungdomar) har pratat mycket negativt om det. Mångas uppfattning är att man inte kan lita på skolkuratorer, att saker dom sagt i förtroende har kommit fram till både föräldrar och lärare (då saker som inte är livshotande eller jätteallvarliga). Vissa tycker inte om att kramas, men efter varje samtal har vissa kuratorer ALLTID kramat dom ändå, utan att respektera deras känslor. Många tycker helt enkelt att skolkuratorerna inte förstår dom. MEN, det betyder ju inte att alla är dåliga, men i vår komun verkar dom inte vara speciellt bra. Så tänk på att ALDRIG ens nämna något till någon lärare, det har kommit fram till rätt många av eleverna i vissa fall. 
      Tack för ditt inlägg! Jag skulle aldrig få för mig att bryta min sekretess om det inte godkänns av eleven, eller om jag måste göra en anmälan till socialförvaltningen och då av väldigt starka skäl. Jag som arbetat länge på förvaltning har förstått vikten av förtroende för att man skall överleva.  Många av de pojkar och flickro jag pratat med saknar någon vuxen att ha förtroende för, vilket förvärrar deras situation avsevärt. Jag kommer inte att kunna hjälpa dem genom att bryta förtroendet, snarare kan de istället komma att lära sig att aldrig berätta för någon annan om sitt mående. Nu kommer jag inte att sitta på en beslutsfattande myndighetsstol och då tror jag att jag skall försöka minnas vikten av att främja elevens resurser, självförtroende och styrkor för att hjälpa eleven att "överleva". 

Själv har jag rätt dålig erfarenhet av kuratorerna i "min" kommun där jag arbetar. Den ena kan knappt svenska och eleverna undviker denne således. Den andra skriver anmälningar till höger och vänster, och ringer efter en stund och vill stryka vissa saker- trots att denne VET att jag inte får sudda och att det måste tas upp om det kommer till sociatjänsten. 
    6. Mama69
      Visa endast
      Sön 9 sep 2012 14:31
      duntäcke skrev 2012-09-09 11:21:45 följande:
      Mångas uppfattning är att man inte kan lita på skolkuratorer, att saker dom sagt i förtroende har kommit fram till både föräldrar och lärare

Till lärare och föräldrar är det big no no att säga något. Däremot lyder kurator under skollagen och har rektor som chef. Denna kan kräva att få veta vad som har sagt. Detta sker enligt min uppfattning i princip aldrig. Men viktigt att veta om så man inte lovar eleven något man inte har täckning för. Skolsköterskor lyder under hälso- och sjukvårdslagen. De har tystnadsplikt om inte eleven löper mycket allvarliga risker. Då är denne förstås skyldig att gå vidare. Den ende med total tystnadsplikt är skolprästen/-pastorn om sådan finns.
    7. Tussilago80
      Visa endast
      Sön 9 sep 2012 18:54

Fast det där med tystnadsplikt gentemot föräldrar gäller bara barn över 12 år....Är de yngre måste föräldrarna godkänna innan att kuratorn har samtal och har rätt att veta vad samtalen handlar om. Jag brukar berätta detta för eleven när vi träffas första gången  så att de inte ska känna sig svikna sedan, utan vet vilka regler som gäller. Ett dilemma då jag tror att det hämmar vissa elever... Tror det är viktigt att resonera med eleven hur man tillsammans kan gå vidare, är det exempelvis något som man behöver prata med pedagogen / föräldrarna mer om kan man försöka motivera eleven till att man pratar tillsammans med pedagogen / föräldrarna.

8. Längtande83
      Visa endast
      Mån 10 sep 2012 07:35
      Tussilago80 skrev 2012-09-09 18:54:46 följande:

Fast det där med tystnadsplikt gentemot föräldrar gäller bara barn över 12 år....Är de yngre måste föräldrarna godkänna innan att kuratorn har samtal och har rätt att veta vad samtalen handlar om. Jag brukar berätta detta för eleven när vi träffas första gången  så att de inte ska känna sig svikna sedan, utan vet vilka regler som gäller. Ett dilemma då jag tror att det hämmar vissa elever... Tror det är viktigt att resonera med eleven hur man tillsammans kan gå vidare, är det exempelvis något som man behöver prata med pedagogen / föräldrarna mer om kan man försöka motivera eleven till att man pratar tillsammans med pedagogen / föräldrarna.

Håller helt med dig om att resonera fram en överenskommelse med barnet! Många gånger i min nuvarande yrkesroll har jag berättat barnets historia för föräldrarna tillsammans med barnet (sålänge det inte föreligger oro för hur föräldrarna reagerar inför barnet) och det blir oftast väldigt bra. 
    9. Anna Paulita
      Visa endast
      Mån 10 sep 2012 07:47
      Ni som arbetar som kuratorer, är ni alla socionomer eller har ni andra utbildningar i botten ?
    10. Längtande83
      Visa endast
      Tis 11 sep 2012 18:42
      Anna Paulita skrev 2012-09-10 07:47:05 följande:
      Ni som arbetar som kuratorer, är ni alla socionomer eller har ni andra utbildningar i botten ?
      Jag är socionom
    11. duntäcke
      Visa endast
      Tis 11 sep 2012 21:44
      Längtande83 skrev 2012-09-09 11:52:28 följande:
      Tack för ditt inlägg! Jag skulle aldrig få för mig att bryta min sekretess om det inte godkänns av eleven, eller om jag måste göra en anmälan till socialförvaltningen och då av väldigt starka skäl. Jag som arbetat länge på förvaltning har förstått vikten av förtroende för att man skall överleva.  Många av de pojkar och flickro jag pratat med saknar någon vuxen att ha förtroende för, vilket förvärrar deras situation avsevärt. Jag kommer inte att kunna hjälpa dem genom att bryta förtroendet, snarare kan de istället komma att lära sig att aldrig berätta för någon annan om sitt mående. Nu kommer jag inte att sitta på en beslutsfattande myndighetsstol och då tror jag att jag skall försöka minnas vikten av att främja elevens resurser, självförtroende och styrkor för att hjälpa eleven att "överleva". 

Själv har jag rätt dålig erfarenhet av kuratorerna i "min" kommun där jag arbetar. Den ena kan knappt svenska och eleverna undviker denne således. Den andra skriver anmälningar till höger och vänster, och ringer efter en stund och vill stryka vissa saker- trots att denne VET att jag inte får sudda och att det måste tas upp om det kommer till sociatjänsten. 
      Okej, men vad bra. :)
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
      • Senaste inläggen
      • Ekonomi & juridik
        • Ekonomi
        • Familjerätt
        • Företagande
        • Juridik
        • Konsument/Inhandla
        • Lån & skulder
        • Spartips
        • Övrigt
      • Familjeliv.se
        • Efterlysning - media
        • Familjeliv - sajten
        • Familjeliv - tidningen
        • Familjeliv förslagslåda
        • Helgvärd
        • Information
        • Jultävlingar på Familjeliv
        • Ny på Familjeliv
        • Träffar
        • Tävlingar - av Familjeliv
        • Tävlingar - av medlemmar
        • Övrigt
      • Fritid & hobby
        • Dator & Teknik
        • Foto & Video
        • Internet
        • Motor
        • Photoshop
        • Pyssel
        • Scrapbooking
        • Släktforskning
        • Spel
        • Sport & Fritid
        • Teknik
        • Övrigt
      • Hus & hem
        • Bakning
        • Dryck
        • Heminredning
        • Hus
        • Lägenhet
        • Matlagning
        • Trädgård
        • Övrigt
      • Husdjur
        • Akvarium
        • Burfåglar
        • Hundar
        • Hästar
        • Kaniner
        • Katter
        • Reptiler
        • Smågnagare
        • Övrigt
      • Kropp & själ
        • Barnhälsa
        • Filosofi
        • Frivilligt barnlösa
        • Glädje
        • Graviditetshälsa
        • Hälsa
        • Kosthållning
        • Medialt
        • Mode
        • Psykologi
        • Relationer
        • Rädsla/skräck
        • Singel
        • Skönhet
        • Sorg
        • Svininfluensan
        • Tatuering & Piercing
        • Träning
        • Vikt
        • Övrigt
      • Nöje
        • Bloggliv
        • Böcker
        • Film/TV
        • Humor
        • Högtider
        • Kultur & Konst
        • Musik
        • Nöje
        • Poesi
        • Reseberättelser
        • Resor
        • Shopping
        • Övrigt
      • Samhälle
        • Anonyma diskussioner
        • Arbete
        • Etik
        • Fråga mig vad du vill
        • Irritation
        • Jämställdhet/Genus
        • Natur & Miljö
        • Nyheter
        • Politik
        • Religion
        • Samhälle
        • Språk
        • Studerande
        • Vetenskapligt
        • Välgörenhet
        • Övrigt
      • Sandlådan
        • Egotrådar
        • Ironi & satir
        • Lektrådar
        • Tro det eller ej
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Polisens agerande och övervåld i Husby
    • Muslim vägrar ta kvinnlig chef i hand - muslimen får skadestånd, kvinnan får skriftlig varning
    • Grannarna upprörda att vår son är naken på gården!
    • LVU = fängelse för barn!
    • Varför skaffa barn med ett "svin"
    • Dottern ledsen på sin födelsedag :-(
    • Att bli kallad för svennebanan..
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Tjäna enkla snabba pengar!!!
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm