knorrhane skrev 2009-01-07 21:11:23 följande:
För mig handlar det helt enkelt om att jag (av egoistiska själ) helst vill ha ett "normalt" barn som växer upp till en självgående vuxen som kan skaffa familj och leva som han/hon vill. Visst kan vissa med lätt DS leva ett jättebra liv och klara mycket själva, men alla kan inte det eftersom handikappet kan variera väldigt mycket i grad. Och hur vet jag att det är ett "lindrigt" skadat barn jag får? Ja, det kan man inte veta. Visst kan jag få ett barn med andra skador, men om jag nu helst inte vill ha ett skadat barn, varför utesluta kub då? Med hjälp av kub kan jag åtminstone utesluta EN skada. För trots allt är det väldigt liten risk att jag skulle få ett barn med någon sorts skada. Och jag vill inte avstå från att skaffa barn "ifall att" det är skadat. OM jag nu trots allt föder ett skadat barn så får jag ta den smällen då. Jag jobbar med förståndshandikappade och har all möjlighet i världen att ta hand om ett barn med sd. Jag har redan erfarenhet. Men helst VILL jag inte om det går att undvika... och det gör det ju. Men det är INTE lättvindigt jag gör det. Det kommer göra ont. Men jag gör det för mig, min sambo mina befintliga barns skull. Jag hyser verkligen all respekt åt dem som orkar och vill. Men det är inte lika självklart för alla att orka/vilja. Det är heller inte lika självklart att alla med DS föds med "lindrig" utvecklingstörning. En annan sak jag reagerar på är att alla med DS skulle vara så glada solskensbarn i alla lägen. De är precis som oss alla är superlätta att ha och göra med. Jag tycker inte det stämmer. En del buttra, en del glada, en del dryga och en del väääldigt envisa. En del även utåtagerande. Det finns alla sorter och man kan aldrig veta vad man får för en liten individ. Man kan inte sätta människor med DS i ett enda fack. En del lättlärda och nästintill självgående, med en del behöver massor med hjälp. Även som vuxna.
Min dotter har idag varit både glad, arg, sur, hjälpsam och ledsen. Så nej hon är inte idel glad men å andra sidan är inte mina andra barn det heller!