leia83 skrev 2010-12-20 20:11:18 följande:
Selfish Geene skrev 2010-12-20 18:55:40 följande:
Alla djur har sexuella instinkter (människor såväl som hundar) det har inget att göra med den medvetna handlingen att ha sex i reproduktivt syfte (en tik kan inte förstå att betäckningen kan resultera i avkomma 2 månader senare, hon har inte förmåga att planera så, detsamma gäller för han-hunden)
Djur (som inte är människor) har sex av lust eller för att stärka sociala relationer, inte för att fortplanta sig.
källa på det ber jag om då....
Nej djur har ingen sexlust i den bemärkelsen som vi har, dom har sex en gång per år när löpet infaller (eller två) av fortplantnings syfte på instinkt och NEJ det är ingen medveten handling.
Du kommenterar inte alls det faktum att sex gör ont på hundar tex, är det för att du håler med eller inte har något arguent som är stakt nog.
Jag har vait med på flera parningar av hundar och har sett detta fenomen VARJE gång, skrik av smärta när hanen svullnar. Då vill jag att du förklarar för mig hur en mans penis INTE skulle kunna göra ont i en hund när en han hunds penis som är skapt för det syftet gör så uppenbart ont i tiken. Hur kan man då ens tvivla på att sex mellan männsika och djur är nåot onaturligt och inte är på två individers lika villkor.
Jag kan garantera dig att ett djur inte upplever njutning i ett sexuellt sammanhang med en människa då deras kön inte på något vis är skapt för att ta emot en människas penis eller främmande föremål. Lika lite som ett barn är skapt att vara med i ett sexuellt sammanhang.
Olika däggdjurs sexlust skiljer sig inte nämnvärt från varandra, människors sexlust är inte mer än en medfödd instinkt den heller.
Jag har aldrig upplevt att hundar har ont vid parning, men jag har å andra sidan bara närvarat vid ett 10-tal, så jag har inte tillräckligt med underlag för att uttala mig om den saken.
Jag uttalar mig inte heller om vilka djur som är lämpliga rsp. olämpliga för en människa att ha sexuellt umgänge med, barar att det bör vara tillåtet så länge djuret inte utsätts för onödigt lidande.
Umgänge mellan människa och djur är bara ytterst sällan på "lika villkor", om "lika vilkor" vore vilkoret för umgänget skulle såväl hundutställning som kaninhoppning.
Av samma anledning är djurets rätt till njutning i sitt förhållande till människan inte heller avgörande i den här frågan, iaf inte utan att du samtidigt måste fördöma allt nyttjande av djur som inte innebär lika mycket njutning för djuret (dvs nästan alla djur-relaterade aktiviteter)
Jag antar att du använder ordet "onaturligt" utan eftertanke, så jag avvaktar med att bemöta den biten tills du bekräftar att du
verkligen anser att "det är onaturligt" är ett argument för att fördöma sexuellt umgänge mellan människor och djur