Åsa skrev 2009-11-10 09:31:23 följande:
Att folk med behov av inkomster eller intresse för uppgifterna söker jobb utan nödvändig kompetens är inget man kan kritisera dem för.
Det tycker jag nog att man kan, faktiskt. Jag kan inte tänka mig att det finns nån annan yrkeskår där så stor andel av de sökande i stort sett saknar grundförutsättningarna för att göra jobbet. När jag började i branschen var det femtusen som sökte till det jobb som jag fick, och nåt femtiotal som valdes ut för vidareutbildning, Av de 50 tror jag att minst 40 var ganska så usla. Hur osannolikt dåliga var då de 4 950 andra?
Kanske är det så att 99% av de arbetssökande i alla branscher faktiskt är gravt underkvalificerade, men jag betvivlar det. Nej, jag tror att det här hänger ihop med myten om alla svenskars förträffliga engelskakunskaper. Visst, vi är väl i snitt bättre på engelska än många andra nationaliteter, men det är faktiskt ytterst få som är så bra på engelska som de själva tror.
När jag en gång textade en omfattande serie interninformationsfilmer för ett svenskt multinationellt företag så var det folk från hela världen som diskuterade företaget på engelska. Det var kineser, portugiser, argentinare, finnar, greker och så vidare. Svenskarna må ha haft bäst uttal och högst taltempo, men de var i särklass sämst på meningsbyggnad, syntax och ordval. De talade nästan uteslutande med svenska formuleringar som "It was a lot of people there, for he was going in pension". Fransmännen och thailändarna må ha talat mer haltande och mindre tydligt, men de var också försiktigare och talade grammatiskt mycket mer korrekt.
Och som sagt, tills nån börjar klaga så kommer det inte att bli bättre.