Svana skrev 2009-11-12 10:57:18 följande:
Jag har hemska minnen från skolmatsalen 1988. Mattanterna lade upp maten på tallrikarna. Så stod the vid soptunnorn och vaktade. Man fick inte slänga någon mat. Man skulle äta up. Det satt barn kvar länge varje dag för att de skulle äta upp. Då var jag 7 år.Jag blir riktigt arg når jag tänker tillbaka på det. Man försökte med olika trick, som att gömma resterna under servietten, eller tappa en potatis i golvet.
Fy fan vad dom där mathaggorna har ställt till det för barn. Jag kommer ihåg då jag gick på kockskola och skulle ut och få vidga mina matkunskaper. Under 2 veckor så skulle jag få härja runt i en skolbespisning och jag blev mer eller mindre halshuggen av mathaggorna då jag ville införa ett ordentligt salladsbord till barnen och inte blev jag poppis då jag ansvarade för matsalen. En liten pojke som gick i ettan satt med tårar i ögona jag frågade hur det var fatt och han vågade knappt säga att han inte kunde äta pulvermos och på fatet så låg det ett stort berg av mos. tidigare så hörde jag en av mathaggorna tala om en unge som minsan skulle lära sig att äta mos. Så jag förstod att det var den ungen dom talat om. Sa till den lilla killen att så länge jag var i skolan så skulle inga barn behöva sitta med tåra i ögona över mat. Han vågade inte gå fram till grishinken för att slänga maten. För vid grishinken sto den elakaste av elakaste kärringar hon stod där mad armarna i sidorna och glodde åt den lilles håll.(hon hade span på killen) kännde att måttet var rågat så jag tog den lilla killen i handen stegade fram mot grishinken tittade haggan i ögona och slängde ner moste i hinken utan att vika blicken från den kärringen.
Självklart blev jag kallad till rektorn. Men när han fick höra att barnen mådde så dåligt att dom satt med tårar i ögona så gick det hus i helvete.
Kommer själv ihåg den dagen en matkärring försökte tvinga i mej mjölk
Jag hatade mjölk drack inte det hemma heller. Min mamma som tvångsmatats med brunabönor i skolan (Hon spydde upp allt och fick äta upp det)
När hon fick höra detta så ställde hon till ett jävla liv på min skola.
Det slutade med att det stod tillbringare med vatten på alla borden så vi barn själva fick välja vad vi ville dricka