TS: Ja, det verkar onekligen litet konstigt. Men det kanske beror på att vanliga butiker är mer lättillgängliga och har andra öppettider än Apotek. Apoteken finns ju trots allt kvar, och har inte de åldersgräns (eller bryr sig inte om att fråga en 16-17åring om leg), jag då får man väl gå till Apoteketet, helt enkelt. Om de lägger ner en massa Apotek blir ju frågan en annan.
Jag vet inte hur det var med Alvedon-inköp etc. när jag var tonåring, jag minns helt enkelt inte om jag brukade ta det (väldigt sällan, tror jag) eller köpa det. Jag vet dock att man kunde ha både mensvärk och huvudvärk, så att inte tro att tonåringar kan ha det är ju fånigt. Jag fick mensen redan vid knappt 11 år och bodde naturligtvis hemma då. Men jag var ensam, utan vuxen i hemmet, hela somrarna fr o m att jag fyllde 15 år och jag började göra veckohandlingar (och måste fixa inköpslistan själv) till hushållet när jag var 12 år. Jag började också kvällsjobba, parallellt med gymnasiet, då jag var 15 år, samt sommarjobba. Jag blev också skickad till Apoteket för att köpa JÄTTEPACK (shoppingvagn och mörka solglasögon krävdes

) med bindor till min mamma från c:a 11 års ålder.
Jag kunde också köpa cigaretter från 12 års ålder (har slutat för länge sedan) och vet inte om det fanns åldersgräns som de struntade i eller om jag såg ut som åldersgränsen (15?). Jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder.
Jag försökte mig aldrig på Systemet förrän jag hade åldern inne, men däremot krogen/klubbar (även om jag aldrig drack mycket).
Min poäng är att sk barn är en relativ term, och vilka ansvar ett barn kan klara är naturligtvis individuellt. MEN jag tycker faktiskt att det är bra att åldersgränsen finns i vanliga butiker, även om den kanske kunde sänkas till 16, med tanke på att en del redan lever vuxenliv med egna hem och t o m egen familj när de är under 18.