Var är underrubriken *dagens tokfnatt* när man behöver den?
Jag har sett i ändlösa trådar att "någons barnmorska sa att det är bättre att röka än att vara stressad"
Vilken jävla bullshit!

När man kollar runt efter barnmorskor som skulle sagt detta, eller åtminstonde vårdguiden eller någon källa så finner man ingenting som styrker detta, bara familjelivare i princip som säger att deras barnmorska skulle sagt detta.
Är det något nytt att en cigarett stressar kroppen? Eller slår bara hjärtat mycket snabbare för skojs skull efter varje ciggarett? Tror ni på allvar att gifter och droger som stressar kroppen genom att direkt när du rökt färdigt ge abstinensbesvär som gör dig mer stressad är bättre än bara .... stress?
Så du blir inte stressad av att röka, och stressa över att du röker för att du inte vet om du skadar ditt barn?
Det finns tex inget samband som någon undersökning funnit mellan missfall och psykosocial stress. Däremot finns det studier som visar att rökare får barn med lägre vikt eller andra komplikationer med moderkaksavlossning i större utsträckning.
Nikotinet och gifterna förstör din kropp och ger dig sämre motståndskraft mot stress, det är inget nytt att deprimerade råds till att sluta röka.
Så, vad tycker ni. Vilken sida ser mest stressande ut, rent logiskt? Vad skapar mest stress? Att inte få röka? Varför råder vi då inte gravida stressade till att börja röka om det nu är så bra att röka, och så dåligt med stress?

Ge mig en barnmorska som uttalar sig om att rökning är bättre än ickerökning som kan motivera det med uppmätta kortisolnivåer eller något. Ge mig en läkare eller barnmorska som uppmuntrar barnlösa att röka för att minska sin stress.
Fan vad skit jag kommer få nu, men om ni kände er stressade eller "förföljda" genom den här tråden, så sluta läs den då. Den innehåller inga beroendeframkallande ämnen den här tråden och bör därför vara tämligen lätt att sluta läsa.