X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Håller med TS Visst vi har yttrandefrihet i landet, tack och lov för det. Men det innebär inte att vi behöver ursäkta oss med den när vi är elaka/taskiga mot någon annan. En del har en tendens att haka sig fast vid sina rättigheter och glömmer bort sina skyldigheter.
Det stora problemet är väl isåfall att många inte förstår vad yttrandefrihet faktiskt är. Det leder dels till det som beskrivs, att man ursäktar dåligt beteende med hänvisning till yttrandefrihet men jag ser ett större problem, nämligen att man tror sig vara skyddad från kritik.
Det är inte sällan man ser och hör "det är ett fritt land"/"Vi har yttrandefrihet!"/"Det är min åsikt!" när någon kritiserar ens åsikter, det kan man se i stort sett varje dag här på FL och på andra forum men även i debatter i verkligheten (jag har stött på det i skolan otaliga gånger).
Jag tycker att det är oerhört tragiskt att man drar upp detta, antingen är det för att nivån på retoriken är väldigt dålig eller också har man missförstått vad yttrandefrihet är, inget av alternativen är speciellt roliga.