Tråden handlar om barn utan funktionshinder. Finner du det stötande kan jag bara beklaga. Det finns gott om trådar som handlar om olika funktionshinder och jag är fullt berättigad att starta en tråd som handlar om friska barn. Att jag skriver detta är för att jag helt enkelt inte vill att tråden ska få en massa spydiga svar som "mitt barn har ****så du ska inte döma" och slutligen bli en av många som tas över av föräldrar till barn med funktionshinder och komma att handla om det istället. Jag vill ha svar från föräldrar till friska barn. Startade en gång en tråd med exakt samma rubrik och fick intressanta svar. Men inga som jag var helt nöjd med. Tydligen kan ungar ingenting idag enligt vad jag läser på FL och stöter på i verkliga livet.
Förra tråden baserades på en massa gamla trådar i vilka jag läste om femåringar som drog ut toalettpapper på hela golvet, inte kunde torka sig, tvätta händerna, sprutade ut tvål över badrummet, stökade ner med leksaker i hela hemmet, kastade mat omkring sig osv osv. Varför??
I min värld ska en femåring utan funktionshinder, utan problem klara av att plocka undan sina leksaker efter sig, klä på sig kläderna själv, tvätta händerna med tvål och torka sig, äta med egna bestick, förstå varför man inte slår på djur, uppföra sig vid ett middagsbord och mycket annat.- Givetvis förstår jag att allt inte fungerar prickfritt eftersom barn är barn och barn testar gränser. Men då beror det på andra saker än att de är
för små för att kunna lära sig eller för små för att förstå hur man gör. Varför skulle ett barn på fem år inte klara av dessa saker? Jag vill ha en konkret förklaring till varför en femåring inte skulle kunna klara av ovanstående?
Tack på förhand.