Jag tror faktiskt att om man lär sina barn i en tidig ålder, men utan tvång och strikthet, så blir det till ett naturligt beteende.
Jag har själv 4 barn som nu är 14,17,19,21 år. Jag kanske är lite mer curling nu, men när dom var små så fick dom göra många, många saker som andra kunde vara fundersam över, men jag lovar. Det lönar sig och ger belöning i längden.
Allttid sedan dom var lill-liten (då man lär sig förstå enkla kommandom) har dom fått lära sig att ta hänsyn, hjälpa varandra.
Alltid har dom fått vara med och prova på saker, även om det har varit svåra saker som skära grönsaker, knäcka ägg utan att skal faller i bunken. (hur många gånger har man inte gjort typ sockerkakassmet som just är färdig att hällas i form, då något barn har råkat nysa i smeten..bara börja om)
Men till allvaret nu. Mina kids kunde torka sig själv vid 5, dom kädde sig och tvättade sig själva. Morgontandborstningen fick dom göra själv, kvällstid hjälptes vi åt. Dom dukade bord, ställde in i diskmaskin efter sig, dom städade sina rum, bytte sängkläder själva (man fick kanske gå dit efteråt och snygga till det lite).Dom var artiga, glada och hjälpsamma. Dom var inga underbarn, dom gjorde en massa bus och otyg också som andra barn. När min älste, nu 21, gick i andra klass så näe han slutade skolan gick han hem, kärrade in lite ved, tände upp i vedpannan så det fanns varmvatten när jag kom hem, 3 timmar senare..
Idag är kidsen 4 st självständiga individer, som klara sin ekonomi själva, tar ansvar för skolgången, två har egna hem. Dom är glada över sin kärleksfulla uppväxt och att dom fick lära sig så mycket som barn, dom kan va lite förvånad på sina kompisar som aldrig har fått gjort nåt själva.
Barn kan mer än vad man tror, ställ krav utan att va en diktator. Jag har präntat i mina barn: Alla gör vi fel och dumma saker, huvudsaken man försöker rätta till dom och är ÄRLIGA...
Dessa ord pratar vi ofta om än idag och dom håller med fortfarande.
Min ene grabb, sparkade fotboll när han va 4 år, kraschade källarfönstret och kom in och sa: Mamma, grannpojkarna sparkade sönder fönstret med bollen. Jag svarade: Jaha, då kanske vi måste gå och prata med deras mamma om det. Sonen: Du mamma, kan man få ångra sig?...haha...detta exempel brukar vi ta upp när vi pratar om lögner..
Ha en fin dag alla, lycka till med era barn, alla barn är en guldgruva. Dom kan, dom vill...det är bara vi som sätter gränserna..