Sicket kvalificerat skitsnack. Jag är så vansinnigt trött på att läsa denna dumhet. Den är i klass med "mamma e ingen ålldär de e nått man e".
Jag förstår att det finns barn som mår bra av, och behöver rutiner. Men det är knappast underlag nog för att påstå att barn SKA ha rutiner för att må bra. Jag har en son som är snart två år och aldrig har haft rutiner. Han har sedan han var 2 månader gammal, sovit hela nätter och trivts med det. Anledning? Han somnar när han är trött och tvingas inte till något. För det mesta somnar han klockan 19 och sover till 08. Ibland är han helt enkelt inte trött klockan 19 och är vakn till 23 istället. Ibland är han sömnig klockan 18 och somnar då.
Han äter inte heller på EXAKTA tider. Han äter frukost när han vaknar. Han äter lunch när han säger till att han är hungrig, och middagen serveras när han vill ha den. Det har aldrig varit några problem och han är världens lättaste att ha att göra med. Han slutade sova middag när han var 15 månader. Han vill helt enkelt inte- Och folk hävdar att jag ändå MÅSTE söva honom mitt på dagen för att barn SKA sova då. Varför? Han vill ju inte? Han vill leka och det finns inget problem. Om jag inte tänker spendera en evighet med att tvinga honom att sova för att sedan göra samma sak på kvällen när han inte är trött för att jag har tvingat honom att sova? Så varför envisas okunnigt folk med att påstå att barn SKA SKA SKA ha rutiner för att må bra? Kan någon berätta för mig hur min son mår dåligt av att variera sig lite?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 19:53
Jag har som sagt inga problem med folk som har rutiner, fasta mattider, sovtider osv. Jag har tvärtom stor förståelse för att det i många fall behövs för barnets bästa just eftersom barn knappast vet sitt eget bästa alltid. Det jag har problem med är när dessa människor går steget längre och försöker bestämma att andra är dåliga föräldrar om de väljer att göra på andra vis.