hur många barn har inte lekt frisör och klippt varandra? Både hemma eller på förskolan. Min brorsa friserade mig hemma - MEN FY vilka dåliga föräldrar som inte gömde alla saxar i huset så att vi inkompetenta barn kunde komma åt dessa farliga verktyg! Helst borde vi ju inte fått gå utanför dörren heller för där finns ju massa farliga pinnar, giftiga bär och berg som man kan ramla o slå sig i... nä barn ska inte komma åt någonting förutom mjuka kuddar och vaxkritor... o papperskanter kan man ju skära sig på så dessa måste hanteras under strikt uppsyn!
För att gynna det kreativa skapandet o barnens egna agens så ska böcker och pysselmaterial vara inom räckhåll för barnen, de ska inte behöva be om lov för att kunna nå pysselsakerna. Det skall finnas tillgängligt i deras höjd och presenteras på ett inbjudande sätt. Låsa in saxar?! Nej det låter mer som ett mentalsjukhus än en förskola! Kreativitet, utforskande o lärande - material måste få vara tillgängligt!
Hår växer ut - chilla! jag har inte lidit några men av att jag blev klippt av brorsan, vi skrattar åt det.