mion skrev 2011-11-16 23:48:38 följande:
Bambusa skrev 2011-11-16 23:29:22 följande:
nej, precis de ja oroat mig för med min dotter, hon skolas in som 3åring med långa lockar.. känns inte bra å lämna henne på dagis, och de här är bara ännu en sak som gör att ja vill ta hem henne igen...
Näe bäst du låter henne vara hemma.... skydda henne från att få vara barn o göra barnsaker....
och hon får inte vara barn hemma med sina föräldrar då? bitter för du inte orkade vara hemma med dina vildingar till barn eller?
hon pratar så mkt bättre än 4åringarna på dagiset, 2åringarna där kan säga några få ord,hon pratade för fullt som 2åring, hela meningar.. hon är inte lika duktig på å klättra, men hon har inte haft den överskottsenergin och inte varit intresserad av att leka apa på köksbordet...
hon är blöjfri och säger till när hon behöver gå på pottan.. hon är snäll och vänlig mot mindre barn, är inte den som knuffar för å hinna före till leksakerna (vilket jag tycker är bra iaf)
hon hjälper gärna andra barn med påklädning eller nått annat hon kan men inte dom.. för hon har kunnat klä på sig sen hon va 2.. även om vissa plagg är svårare å behöver lite hjälp med dragkedjan i början.. hon lyssnar (oftast) och vet att inte dåligt beteende lönar sig, vilket dagis inte orkar stå ut med utan ger med sig för å få tyst på barnen.. inte bra tycker ja..
jag tycker om att vara hemma med min dotter, vi är och leker i lekparker, åker till kompisar (barn) badhuset, djurparker mm.. men även hemma och tar hand om våra djur, och lär henne att allt inte måste vara fart och fläkt, ånga ungar är så överaktiva numera, ibland måste man ha lite tråkigt med.. eller lära sig leka lite själv.. rita, baka med lekdeg, hjälpa till och plocka undan osv.. vad ja sett under mina år när ja varit på olika dagis och haft praktik och sen hoppat in då och då är förvaring av småbarn, och lek för ldre, 1åringarna får inte ut kt alls av att vara där.. dom får inte alltid hjälp att ta om dom inte kan själv, dom sitter i en gunga på gården,för då vet personalen vart dom är, annars sitter dom nånstans å knappt tar sig upp i sina stora overaller (iaf nu när de är kallt) nej, minst 3år är min mening..
vi har inte bidrag för å va hemma med våra1-3åringar i vår koun, så ja tog ut lite fp,så den räckte till 2år, sen hea sista året utan pengar, levt på bara sambons lön.. men nu ville dottern gå på dagis "som alla andra" så då lär hon väl få de då.. men om de itne knns rätt med denna avdelning hälsar vi på andra och ev byter sen.. kan skilja mkt i trivsel på olika avdelningar/förskolor..