Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Förälder
  • Attachment parenting
  • "...modern, genom amningen, försöker knyta upp barnet och förhindra dess självständighet." Stämmer det?
Attachment parenting - Förälder
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Attachment parenting
Förälder
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

"...modern, genom amningen, försöker knyta upp barnet och förhindra dess självständighet." Stämmer det?

Tis 7 feb 21:18 Läst 1322 gånger Totalt 22 svar
    Facklan84
    Visa endast
    Citatet ur rubriken är från Tomas Ljungbergs "Vad är naturligt för mitt barn?". Hela stycket lyder;

"Amning och avvänjning kan tyvärr i vår kultur vara laddade med onormala psykiska spänningar mellan mor och barn. Detta kan resultera i att modern, genom amningen, försöker knyta upp barnet och förhindra dess självständighet. Till det yttre kan dett te sig som att barnet ammar mycket och länge och att modern ter sig belastad av det krävande barnet."

Det är som en del i svaret på frågan "Hur länge bör jag amma mitt barn?. Han nämner även att avvänjning hos människan normalt sett sker vid 3-4 års ålder ofta när kvinnan blir gravid återigen och nämner inte syskonamning som "naturligt". Annars tycker jag boken är bra, men jag reagerade på det stycket. Mitt äldsta barn har alltid varit "krävande" när det gäller amning men jag har alltid tänkt att det är för att hon har stora närhetsbehov, men jag blev lite fundersam där. Vad tror ni han menar? Håller ni med?  
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5.  
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
    1. Facklan84
      Visa endast
      Tors 9 feb 10:25
      skogsvitter skrev 2012-02-08 11:29:18 följande:
      Dessutom står det inte att amning gör barn mindre självständiga, du kanske ska lära dig läsa ordentligt?

Varför detta behov att förolämpa? Hon läste fel/missförstod, big deal.
    2. Facklan84
      Visa endast
      Tors 9 feb 10:58
      skogsvitter skrev 2012-02-07 21:58:46 följande:

Jag håller faktiskt med. Jag kan se att det i vissa fall fungerar på samma sätt även med samsovning. Antagligen inget medvetet från mammans sida, men omedvetet så förhindras barnets utveckling pga mammans egna, inre behov. Kanske ett eget behov av närhet, eller av att känna sig behövd tex.

Det finns faktiskt en del fallbeskrivningar där beteendeproblem hos barn och dysfunktionella relationer inom familjen innefattar sådana här saker, så det är inget han har hittat på ur tomma intet. Därmed inte sagt att det alltid är så, för alla som ammar länge eller samsover länge osv. Absolut inte!
      Var kan man läsa om dessa fallbeskrivningar?

Jag tror säkert att många i min omgivning tänker så här om mig och säkert diskuterar det bakom min rygg - de är inte för långtidsamning som ni kanske förstår. Med min bakgrund är det lätt att läsa in att det skulle vara så (förlorade mina föräldrar i tidig tonår och har haft problem med att känna mig älskad efter det)men jag tror faktiskt inte att det är så. I sådana fall verkligen helt omedvetet. Har ju läst tidigare i "ABC-tidningen" att precis som Tangent säger, naturlig amningsålder är 2-7 år och att barn slutar amma själv förr eller senare och därför reagerade jag på detta. Har för mig att han inte nämner att barn självmant slutar amma heller, men jag kanske har fel. Sen att det finns ett eget behov i det som del, visst. Om amning inte var mysigt på något sätt, vem skulle då amma (för nog kan det vara krävande). Närheten och oxytocinet etc... visst finns det andra sätt att få/ge närhet på, men det är något speciellt med amningen ändå, framför allt för barnet men även för mamman. Och att känna sig behövd... nja jag vet inte kanske behövd är fel ord, men betydelsefull, vill vi inte alla känna oss betydelsefulla för vår omgivning, även barnen? Inte oumbärlig men vi vill väl veta att vi är viktiga för de vi älskar, vare sig vi ammar eller ej,vare sig vi är 1 år eller 100 år? Sen om det nu är så att jag omedvetet hindrar min dotters självständighet så får det väl vara så, hellre det än tvinga henne till att ta för stort ansvar så tidigt. Förstår inte den här pressen på att vara självständig, människan är gjord för att leva i gemenskap där vi hjälper varandra, och de flesta vuxna tycker att det är jobbigt att förväntas vara så självständig hela tiden, så varför ska barn förväntas göra något som knappt en vuxen klarar av (känslomässigt menar jag, många klarar av att vara självständiga rent praktiskt men tycker ändock att det är jobbigt)
    3. Koffie
      Visa endast
      Tors 16 feb 18:02
      Facklan84 skrev 2012-02-09 10:58:53 följande:

Jag tror säkert att många i min omgivning tänker så här om mig och säkert diskuterar det bakom min rygg - de är inte för långtidsamning som ni kanske förstår. Med min bakgrund är det lätt att läsa in att det skulle vara så (förlorade mina föräldrar i tidig tonår och har haft problem med att känna mig älskad efter det)men jag tror faktiskt inte att det är så. I sådana fall verkligen helt omedvetet. Har ju läst tidigare i "ABC-tidningen" att precis som Tangent säger, naturlig amningsålder är 2-7 år och att barn slutar amma själv förr eller senare och därför reagerade jag på detta. Har för mig att han inte nämner att barn självmant slutar amma heller, men jag kanske har fel. Sen att det finns ett eget behov i det som del, visst. Om amning inte var mysigt på något sätt, vem skulle då amma (för nog kan det vara krävande). Närheten och oxytocinet etc... visst finns det andra sätt att få/ge närhet på, men det är något speciellt med amningen ändå, framför allt för barnet men även för mamman. Och att känna sig behövd... nja jag vet inte kanske behövd är fel ord, men betydelsefull, vill vi inte alla känna oss betydelsefulla för vår omgivning, även barnen? Inte oumbärlig men vi vill väl veta att vi är viktiga för de vi älskar, vare sig vi ammar eller ej,vare sig vi är 1 år eller 100 år? Sen om det nu är så att jag omedvetet hindrar min dotters självständighet så får det väl vara så, hellre det än tvinga henne till att ta för stort ansvar så tidigt. Förstår inte den här pressen på att vara självständig, människan är gjord för att leva i gemenskap där vi hjälper varandra, och de flesta vuxna tycker att det är jobbigt att förväntas vara så självständig hela tiden, så varför ska barn förväntas göra något som knappt en vuxen klarar av (känslomässigt menar jag, många klarar av att vara självständiga rent praktiskt men tycker ändock att det är jobbigt)

Jag håller med om att amningen är både ett givande och ett tagande. Det är dock inte så att man ammar för sin egen skull, ammar gör i allafall jag för barnet skull.
      Själv har jag blivit både syskonammare och långtidsammare och har sett helt andra rapporter på att ammade barn faktiskt just får ett större mått av självständighet.

Det förklaras då ifrån dels att barnet får ett känslomässigt behov av närhet och trygghet fyllt av amningen och därigenom klarar av att vara mer självständigt vid de andra stunderna på dagen, än ett barn som inte fått den trygghetstankningen. En annan förklaring var att det kunde ha att göra med de fettsyror som barnet får i sig i bröstmjölken, vilket gav en mognare hjärna än för barn som inte ammats länge.

Det jag blev litet frågande över var uppgiften om att man skulle sluta med amning efter 3-4 år pga graviditet. Jag har läst siffror på att ammande kvinnor, som vill ha barn igen, ofta blir gravida igen efter 2-2,5 år (vilket är aningen längre än vad det tar för kvinnor som flaskar sitt äldre barn).

Kontentan är att jag inte riktigt håller med om citatet - jag tror att mina barn inte är hämmade i sin självständighet eller att amningen handlar om mig.
    4. Koffie
      Visa endast
      Tors 16 feb 18:03
      Koffie skrev 2012-02-16 18:02:51 följande:

Kontentan är att jag inte riktigt håller med om citatet - jag tror att mina barn inte är hämmade i sin självständighet eller att amningen handlar om mig.

Citatet i TS av Tomas Ljungström, alltså.
    5. Milno
      Visa endast
      Sön 4 mar 00:09
      Maxbox skrev 2012-02-07 23:42:26 följande:
      Jag kan bara tala för mig själv. Jag och mitt första barn hade ju en tuff start vad gäller både amning och anknytning. Vi tillmatade och varvade med amning, vilket blev omständigt och tidskrävande. Jag övergick därför helt till amning. Jag ville att i alla fall något skulle fungera.  Så ja, även om det är bra för barnet och det hjälpte oss på traven vad gäller anknytningen så var det en självisk orsak bakom valet att amma över huvudtaget pga. att graviditeten, förlossningen och efterförloppet blev allt annat än bra. Amningen kunde jag i alla fall påverka.

Sedan ammade jag med tanken att liksom bara hänga med. Jag är lite lat och orkade och kände inte något behov av att avsluta amningen. Dessutom har min mormor och alla hennes systrar (10 st) drabbats av bröstcancer, så jag kände väl liksom att det var positivt med lite längre amning på grund av det - kanske skulle det kunna skydda lite. Så igen lite egoistiskt. Han minskade själv successivt att amma och vid 1,5 år var det bara enstaka tillfällen han ville mysamma/snutta lite tex. efter dagis. I slutet av graviditeten med barn nr. 2 blev han dock mer intresserad och började om/ökade. Jag tillät detta för att jag ville vänja brösten och slippa problem med såriga bröst osv. när bebis kom. Dessutom hoppades jag på att oxytocinet som frigjordes i samband med det skulle göra att det blev bättre förutsättningar för en spontanstart av förlossningen, då jag hade primär värksvaghet i samband med första, och jag hade läst att tandemamning ofta kan minska svartsjuka när nya syskonet kommer. När andra barnet föddes ammades båda två fram tills dess storebror var 2 år och 11 månader när han från en dag till en annan slutade. Han valde själv att sluta med välling några månader innan dess. Han valde själv att sluta med blöjor, slutade sova med oss (han kom över nästan varje natt innan dess), slutade med nappen utan problem ett par månader efter osv.

Så ja amningen är till viss del baserad lite på mina egna behov. Och ja, jag har kanske inställningen att barn idag tvingas bli självständiga lite väl tidigt. Jag är liksom hellre "lat" och väntar in än använder belöningssystem (många i min närhet gör det)   för att uppnå självständighet. Men jag kan själv inte se att jag skulle ha ett behov av att känna mig behövd. Det är man ju ändå på så många sätt, och kan knappt vänta på att barnen blir lite större och lite mer självgående. Det måste väl ändå vara mer undantag än regel att långtidsamningen baseras på sådana behov hos mamman, än att mamman väljer att följa barnets behov?

Vad är din inställning till långtidsamning Skogsvitter? Jag har fått känslan av att du inte är så positiv. Stämmer det? (Har läst några av dina svar i andra trådar senaste åren)

Jag måste bara säga att jag tycker detta var fantastiskt fint ändå, just att diin son fick möjligheten att själv bestämma när han var redo att sluta med välling och med amning.
      Det är så man själv skulle vilja att det skulle funka.
      De val  vi mognat till i oss själva är ju de som blir bäst.
    6. Milno
      Visa endast
      Sön 4 mar 00:31
      Facklan84 skrev 2012-02-07 21:18:56 följande:
      Citatet ur rubriken är från Tomas Ljungbergs "Vad är naturligt för mitt barn?". Hela stycket lyder;

"Amning och avvänjning kan tyvärr i vår kultur vara laddade med onormala psykiska spänningar mellan mor och barn. Detta kan resultera i att modern, genom amningen, försöker knyta upp barnet och förhindra dess självständighet. Till det yttre kan dett te sig som att barnet ammar mycket och länge och att modern ter sig belastad av det krävande barnet."

Det är som en del i svaret på frågan "Hur länge bör jag amma mitt barn?. Han nämner även att avvänjning hos människan normalt sett sker vid 3-4 års ålder ofta när kvinnan blir gravid återigen och nämner inte syskonamning som "naturligt". Annars tycker jag boken är bra, men jag reagerade på det stycket. Mitt äldsta barn har alltid varit "krävande" när det gäller amning men jag har alltid tänkt att det är för att hon har stora närhetsbehov, men jag blev lite fundersam där. Vad tror ni han menar? Håller ni med?  
      Har inte läst boken så borde kanske inte uttala mig men nu gör jag det ändå.
      Jag tycker detta är dumt skrivet som jag läser det nu.
      Tror att mödrar som försöker knyta upp barnet osv gör det på andra sätt än genom amningen ( går nog lika bra med flaska), där är nog hur man hanterar barnet generellt av större betydelse.
      Jag har svårt att se att man skulle kunna tvinga ett barn att amma som texten nästan antyder. 
    7. canmamma
      Visa endast
      Sön 4 mar 02:46
      Milno skrev 2012-03-04 00:31:24 följande:
      Har inte läst boken så borde kanske inte uttala mig men nu gör jag det ändå.
      Jag tycker detta är dumt skrivet som jag läser det nu.
      Tror att mödrar som försöker knyta upp barnet osv gör det på andra sätt än genom amningen ( går nog lika bra med flaska), där är nog hur man hanterar barnet generellt av större betydelse.
      Jag har svårt att se att man skulle kunna tvinga ett barn att amma som texten nästan antyder. 

Jag har inte heller läst boken och min reaktion var lik din. Nästan alla normala, omvårdande beteenden kan bli del av ett osunt mönster med om det dras till sin spets. Det känns inte unikt just för amningen.

Jag ammade båda mina barn lite drygt två år, vilket väl anses lång här på FL, men helt normalt i min umgängeskrets där de flesta som ammat har avslutat amningen någon gång mellan 2 och 3 års ålder. Amningen har avslutats på mitt initiativ, men i barnens takt.

Lite lustigt är att jag i båda fallen drog ut på amningen lite längre för att göra livet lättare för mig. På den äldste sonens dagis gick den ena långdragna, smittsamma sjukdomen efter den andra runt och det är bara så behändigt att amma sjuka barn. Med tvåan hade vi ett par långflygningar inplanerade när han var drygt två. Ja och amma på plan är som att fuska när det gäller att hålla småttingar lugna, så avvänjningen fick vänta tills vi var hemma igen. Men det känns inte som om min motivation någonsin var att förhindra deras självständighet... 

8. Milno
      Visa endast
      Sön 4 mar 07:42
      canmamma skrev 2012-03-04 02:46:48 följande:

Jag har inte heller läst boken och min reaktion var lik din. Nästan alla normala, omvårdande beteenden kan bli del av ett osunt mönster med om det dras till sin spets. Det känns inte unikt just för amningen.

Jag ammade båda mina barn lite drygt två år, vilket väl anses lång här på FL, men helt normalt i min umgängeskrets där de flesta som ammat har avslutat amningen någon gång mellan 2 och 3 års ålder. Amningen har avslutats på mitt initiativ, men i barnens takt.

Lite lustigt är att jag i båda fallen drog ut på amningen lite längre för att göra livet lättare för mig. På den äldste sonens dagis gick den ena långdragna, smittsamma sjukdomen efter den andra runt och det är bara så behändigt att amma sjuka barn. Med tvåan hade vi ett par långflygningar inplanerade när han var drygt två. Ja och amma på plan är som att fuska när det gäller att hålla småttingar lugna, så avvänjningen fick vänta tills vi var hemma igen. Men det känns inte som om min motivation någonsin var att förhindra deras självständighet... 

Tror det är skitsnack som sagt det där med att förhindra självständighet, det kan säkert vara så i vissa fall men då är amningen bara en liten del i det hela som du också säger.

Jag tror det är mkt nyttigare att de får ta det i sin takt än alla man hör om som "tar ett antal jobbiga skriknätter".
      Sedan även om det var bekvämt för dig så var det ju bra för barnen med.
    9. Koffie
      Visa endast
      Mån 5 mar 11:51
      canmamma skrev 2012-03-04 02:46:48 följande:

. På den äldste sonens dagis gick den ena långdragna, smittsamma sjukdomen efter den andra runt och det är bara så behändigt att amma sjuka barn. Med tvåan hade vi ett par långflygningar inplanerade när han var drygt två. Ja och amma på plan är som att fuska när det gäller att hålla småttingar lugna, så avvänjningen fick vänta tills vi var hemma igen. Men det känns inte som om min motivation någonsin var att förhindra deras självständighet... 

Det är ändå litet lustigt (eller sorgligt) att även långtidsammare skriver så om sig själva att det är som att fuska att amma på långflygning...
      Och jag skulle kunnat säga något liknande - vilket jag inte alls tycker om rent intellektuellt, för jag VILL inte känna ett behov av att urskulda min långtidsamning.

Det ÄR inte fusk med amning på flyg, eller någon annanstans. Att amma på flyget är snarare väldigt förståndigt, då barnet dels får närhet och tröst, lugn och ro i en bullrig konstig miljö, dels får i sig extra vätska i en omgivning där alla rekommenderas dricka extra mycket, och dels får ordentligt med tillfällen till att tryckutjämna öronen ordentligt genom käkrörelserna.
      Napp, godis eller flaska vore fusk, däremot Flört. Men - alla sätt är bra utom de tråkiga!!
    10. canmamma
      Visa endast
      Mån 5 mar 15:44
      Koffie skrev 2012-03-05 11:51:47 följande:
      Det är ändå litet lustigt (eller sorgligt) att även långtidsammare skriver så om sig själva att det är som att fuska att amma på långflygning...
      Och jag skulle kunnat säga något liknande - vilket jag inte alls tycker om rent intellektuellt, för jag VILL inte känna ett behov av att urskulda min långtidsamning.

Det ÄR inte fusk med amning på flyg, eller någon annanstans. Att amma på flyget är snarare väldigt förståndigt, då barnet dels får närhet och tröst, lugn och ro i en bullrig konstig miljö, dels får i sig extra vätska i en omgivning där alla rekommenderas dricka extra mycket, och dels får ordentligt med tillfällen till att tryckutjämna öronen ordentligt genom käkrörelserna.
      Napp, godis eller flaska vore fusk, däremot Flört. Men - alla sätt är bra utom de tråkiga!!

Men, snälla, tyck inte att det är sorgligt! Olyckligt ordval möjligen, men inte så svårt att förstå om man vill. Missförstå mig rätt liksom. Flört
      Jag är rätt så säker på min föräldraroll och behöver inte ursäkta de val jag har gjort, trots att många av dem är gjorda med tanke på min bekvämlighet. (Ja självklart gör jag fel med - ofta - men då försöker jag ju ändra på det). 
    11. Malena C
      Visa endast
      Tis 13 mar 12:42
      Jag tror sällan det har med mamman att göra men jag tror det händer. Jag har en väninna som ammar sin treåring och det ser jag som naturligt men jag kan också se att hon ger bröstet istället för att ta en konflikt och hon tröstar med bröstet när hon inte orkar vara känslomässigt tillgänglig. Hon sätter också väldigt snäva gränser för honom så han är rädd för allt som är för långt från mamma - och kontrollerar sin mamma när han kan.
      Nu har de varit igenom mycket så jag kan förstå varför det blivit så men det är svårt att sätta fingret på och ännu svårare att prata om.
      Nu gör väl andra mammor samma sak med andra medel än amning men det är inte lika laddat i vårt samhälle. Hellre för mycket av bröstet än känslomässig utpressning, känslomässig otillgänglighet och andra metoder att kontrollera och begränsa sina barn om man nu måste välja mellan onda ting.
    12. augustisten
      Visa endast
      Tis 13 mar 13:25
      Facklan84 skrev 2012-02-09 10:58:53 följande:

Det som är bra i ett fall kan ju vara dåligt i ett annat.

Jag har jobbat med en flicka som hade en mamma med lite lättare intellektuella funktionshinder. I det fallet blev det extremt tydligt, men det kan säkert förekomma liknande mönster hos normalbegåvade.

Flickan hade en psykossjukdom som troligen förstärkts eller kanske skapats av förhållandet till mamman. De var otroligt knutna till varandra och sov i samma säng även i vuxen ålder. Det var ett "vi mot världen" förhållande och det var ingen tvekan om att mamman i det fallet helt hade kvävt dotterns självständighet (och det hade ju fortsatt i absurdum). Kanske för att hon hade så svårt att överblicka eventuella faror att hon aldrig släppte dottern ur sikte då de var tillsammans. Kanske för att det gjorde henne själv väldigt kompetent när hon i de flesta andra sammanhang kände sig inkompetent. Kanske för att hon inte visste något annat sätt och hade haft det på ett liknande sätt själv - det vet jag inget om.

Som Malena C skriver handlar det nog också mycket om känslomässig tillgänglighet. Det spelar ju ingen roll hur mycket man ammar eller hur nära man sover om man inte orkar vara mentalt närvarande med sitt barn. Och jag kan tänka mig att vissa försöker kompencera den ena bristen med den andra - "Jag orkar inte svara på frågor eller intressera mig för barnet men jag är ju alltid där i alla fall. Och jag ammar än så vi är ju nära på ett annat plan..."

Det är väl helt enkelt så att det mesta går att göra på ett bra och ett dåligt sätt. Och alla nyanser där emellan.  
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5.  
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Du är inte inloggad, du måste vara inloggad för att svara på inlägg eller starta trådar!

Logga in här!
Laddar...
Du har loggat in med Facebook Connect,
för att gå vidare måste du välja ett användarnamn.
Användarnamn
Hämta min profilbild
Fortsätt
Logga in för att starta trådar eller skriva inlägg i forumet.
Logga in snabbt och anonymt
med ditt Facebook-konto
eller
E-post:
Lösenord:
Logga in automatiskt på denna dator
Logga in
Glömt ditt lösenord?
Bli medlem »

Innehåll

Vi rekommenderar

Min förlossning Allt om andras förlossningar.

Testfakta Bästa och sämsta blöjorna.

Hon får platt mage Följ GrönaDruvans mag-kamp

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Carmen och Magnus är BVC-sköterskor på Lillugglans BVC. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorskorna Jenny och Aleksandra har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

FörlossningsrädslaStäll din fråga

Rädd att föda? Fråga specialist på Ekens barnmorskemottagning.

Missa inte ANNONS

Vinn lyxdag

Vinn lyxdag med två väninnor och låt Åhléns Personal Shopper lösa era problem med sommarens look.Få outfits för totalt 10 000 KR.

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
      • Senaste inläggen
      • 40+
      • Allergier
      • Amning
      • Attachment Parenting
      • Barn 0-12mån
      • Barn 1-2 år
      • Barn 3-5 år
      • Barn 6-12 år
      • Barn/funktionshinder
      • Barnböcker
      • Barnkläder
      • Barnomsorg
      • Barns utveckling
      • Barnvagnar
      • Blöjfri bebis-EC
      • Blöjor/Potträning
      • Bärsjal / Bärsele
      • Dop & Namn
      • Efter förlossningen
      • Enbarnsföräldrar
      • Ensam förälder
      • Far/morförälder
      • Flaskmatning
      • Flerbarnsförälder
      • Fosterförälder/barn
      • Förälder/Funktionsnedsättning
      • Föräldrapenning
      • Hemmaförälder
      • Inhandla
      • Kost/Matvanor
      • Mobbning
      • Mor-och farförälder
      • Namn
      • Njutningsföräldrar
      • Pappor
      • Pedagogik
      • Prematurbarn
      • Regnbågsfamilj
      • Relation/samliv
      • Resa med barn
      • Skola
      • Styv/Bonusförälder
      • Syskon
      • Sång/Lek/Boktips
      • Säkerhet
      • Sömn/Dygnsrytm
      • Tonåring
      • Tvillingförälder
      • Ung förälder
      • Ungdomar
      • Uppfostran
      • Utlandsförälder
      • Åkomma/sjukdom
      • Övrigt
    • Gravid
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Jag tycker min kompis har trist attityd ang mitt bröllop
    • 15 år - Får inte ha en pojkvän för mina föräldrar
    • Orimlig begäran eller är jag en surkärring?
    • Förgriper sig min bror på sin dotter?
    • Inte bjuden på möhippa, besviken och ledsen
    • Att göra någon arvlös
    • Är det bara jag som anser att barnomsorg på nätter är en knäpp idé?!
  • Mest lästa bloggarna
    • Mina diktkort
    • Anna's blogg
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Från cup till dl
    • Husmorstips
  • Mest sedda klippen
    • Time flies 1 1 Wiwa

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2012 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm