Manchester skrev 2010-03-09 21:31:29 följande:
Jag tror att det är helt sant. Det går säkert att bli direktör för ett börsnoterat företag om man heter Kevin Svensson eller Britney Karlsson, men det blir en liten aning svårare. Tyvärr. Namnet behöver ju inte alls bero på att föräldrarna är obildade och har aftonbladets kändisskvaller som sina referensramar. Det kan ju också vara så att Kevin har en brittisk mamma. Britney kanske är döpt efter familjens bästa vän, som råkar vara amerikan. Eller så är föräldrarna verkligen obildade, men förd en skull behöver ju inte deras barn vara det. Men det spelar liksom ingen roll. De namnen är ändå klassmarkörer. Det handlar inte heller enbart om fördomar. Jag sitter i en socialnämnd och ser namnen på dem vi ger ekonomiskt bistånd, de barn vi omhändertar osv. Det går inte att komma ifrån att vissa namn är tiofalt vanligare än andra i sådana sammanhang. Men trots allt så är det betydligt värre att ge barnen namn med helt galna stavningar än att döpa dem efter tvivelaktiga amerikanska pop-stjärnor. Som lärare tar jag gärna en klass med fem Kevin och fyra Britney om jag bara slipper Cevinh och Brittnyeh, liksom Chazzandra, Nichólàss och Loicé. Just de "namnen" har jag inte stött på bland mina elever, men några som är minst lika vansinniga. Då vet man att föräldrarna är obildade och att de nästan desperat vill framstå som speciella, internationella, spännande. Dessa föräldrar kan uppenbarligen inte ett jota om stavning. Däremot tror de sig vara lite mer, lite bättre, än alla andra och de kräver gärna att skolan ska ta extra hänsyn till deras barns "särskilda begåvning". Ju sämre det går för barnet i skolan, desto mer tror de att barnet är ett missförstått geni.
Jag hoppas att du inte är lärare på mina barns skola!
Det är möjligt att det ligger en del i dina iakttagelser, men jag förfäras över din bristande förmåga att nyansera!
VEM är du att säga att dessa människor generellt anser sig ha lite bättre barn? Du uttrycker dig både fördomsfullt och plumpt och jag känner med det barn som kommer till din klass och har en annorlunda stavning på sitt namn. Redan när du läser personens namn så gör du dig en uppfattning om barnets föräldrar som du skall respeketera och samarbeta med - för elevens bästa!
Var inte så inskränkt utan försök att öppna dina sinnen. De flesta föräldrar vill sina barn väl och de handlar utifrån den förståelse och förmåga de har. Kan hända att de inte har de insikter som du eller jag har, men de gör så gott de kan.
För att skapa bra förutsättningar för barn och ungdomar i skolan så krävs en så trygg familj som möjligt. Familjen kan påverkas mycket av den attityd du har och om du bär nedsättande tankar så förmedlar du också dessa.
I all välmening,
khartoum (gymnasielärare)