TS, jag hade mycket sammandragningar (väldigt mycket, som jag dock inte märkte av så mycket för jag hörde ju av alla att det är "normalt" att ha mycket sammandragningar...) och en dag fick jag en blödning. Det var lite blodstänk "bara", tänkte jag...
Tänkte inte mer på det, men jag ringde till förlossningen dagen efter (för säkerhets skull) för att höra med dem. De tyckte att jag kunde komma in på en kontroll om jag var orolig, sa dem. Det gjorde jag. Kollade med CTG-apparaten barnets hjärtrytm, hur många sammandragningar man har och allt det där... fick sen göra ett VUL, det visade sig att min livmodertapp påverkades av alla sammandragningar och att om det inte stoppades så var jag hotad av förtidsbörd, alltså att föda alldeles för tidigt. Fick ligga på sjukhuset i 3 nätter, fick sprutor var 5:e timme för att stoppa sammandragningarna (så att livmodertappen fick lugna sig) samt en kortisonspruta för att påskynda lungornas utveckling av bebisen. Efter 3 nätter ansågs allt vara lugnt igen och jag fick åka hem efter lite tjat... (avskydde sjukhusvistelsen, för jag saknade min man så mycket).
Fast jag födde 4 dagar efter BF
Så det går minsann att stoppa!