X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Mamasthlm: Jag fick preeklamsi redan i v 23, lyckades sedan ligga stilla i en sjukhussäng i 3,5v. Natten innan jag snittades hade jag 180/120 i tryck och lever och njurar började svikta. Lillkillen fick vara 2v på Östra, han låg intuberad i 8dagar innan han fick c-pap. Efter 2v skickades vi till hemortssjukhuset där jag inte trivdes alls. Sköterskerna la sig i allt vi gjorde och ändrade på alla rutiner vi hade från Östra. Jag litade aldrig på dem. Efter två veckor där satte lillkillen i halsen och fick intuberas igen och vi fick beskedet att han inte skulle klara sig. Han låg på syre saturation 30-60 i ca 5h och i perioder gick han ned sig totalt då man fick man ge adrenalin och göra hjärtmassage. Han lyckades på något sätt överleva och vi blev överförda till Göteborg igen i helikopter. På Östra extuberades han igen och ligger nu med c-pap. Ibland vet jag verkligen inte vart jag ska ta vägen, det gör så ont så ont, håller på att bli galen. Under korta stunder har jag tänkt att det vore enklare om han inte klarade sig, men jag älskar ju honom så oerhört mycket och vill bara att han ska bli stor, stark och frisk!!Min mjölk sinade nästan helt efter all den stress vi gick igenom i och med helikopter turen. Så nu kämpar jag med pumpningen också (några råd?)Hur orkar man stå ut? Är så rädd att han ska få hjärnskador efter hans långa syredippar..Att läsa era historier hjälper mig iallafall, det får mig att känna mig mindre ensam och övergivenKramar
Förstår din oro och dina tankar om hur framtiden ska bli. Överleva eller inte överleva. Vår tjej föddes i 24+0 och turerna i och ur respiratorn var många. Efter 15v kom vi hem med sond och syrgas. Nu är hon 1 år om några dagar och livet har faktiskt blivit ganska normalt och hon mår bra och utvecklas enligt den korrigerade åldern. Vi kan inte se några men ännu iallafall, framtiden får utvisa. Hon syresatte sig jättedåligt vid många tillfällen, så oron för syrebrist har varit stor, men de små klarar så himla mycket utan att få skador, så jag hoppas att det går bra för din kille också.
Angående mjölken... drick mycket och pumpa var 3-4 timme. Jag hade turen att få det att funka och efter drygt 4mån helammades hon. MEN slit inte ut dig för att få mjölken att funka. Den tid han fått din mjölk har varit värdefull, men nu är nog det viktigaste att du finns och orkar med situationen, så skulle du sina så är det inte hela världen.
Hur man orkar vet jag inte egentligen, men man gör det och helt plötsligt är du hemma med din son. Tänk på att ta hand om dig själv också mitt i allt det här. Jag vet att man inte prioriterar sig själv när ens lilla barn är sjukt, men försök äta och sova ordentligt, då orkar du mer.
Tänker på dig! Inboxa gärna om du vill "prata" mer.