X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
En fråga till:- Vilken typ av hjälp får man av en logoped? Vi har fortfarande inte haft vårt första besök och hoppas på massor av underverk./C
Hej Caroline!
Välkommen även hit!
Ett ställe där man kanske inte vill hamna men som är himla skönt att ha när man behöver ventilera!!
Jag svarar i punkter igen!!
- Barnet sövs. Antingen sätter man som i Lund, knapp direkt och tittar med ett gastroskop i svalg och matstrupe. Då upptäcker man ev avvikelser och ser att knappen hamnar rätt.
Vid sättning av sk Peg, går man in "blint" dvs chansar på var magsäcken sitter och sen sätter man knapp efter ett tag, om jag fattat saken rätt. Vi stannade på sjukhuset i 5 dagar. Det är ett relativt litet ingrepp och barnen brukar bli otroligt mycket bättre andnings och syresättningsmässigt snabbt! Vi kunde efter ett par veckor halvera syrgasen!
-Ingen vet varfr C kräktes så mycket, men han slutade i princip helt lagm till sin korrigerade 2 årsdag. Han var väldigt överkänslig i munnen, men det verkar helt ha vuxit bort!! Innan var det kaskadkräkningar, riktiga magtömmmare uppemot 12 ggr per dygn. Men följande om-matningar...
-Han kräktes typ dubbelt så mycket av nässonden som av knappen. Det är lätt men lite tidsödande att mata i knappen. Man lär sig på ett kick och matar i början i väldigt långsamt tempo. Numera tar ett mål bara 10-20 minuter med knappen.
-Han har alltid fått i sig samma mängd. Den adekvata för hans vikt och ålder. Nu har han börjat smaka på all mat! Han äter c:a ett halvt mål mat genom munnen själv varje dag nu!
-Man ger sondnäring genom knappen. Man kan ge det mesta i flytande form och bröstmjölk är väl ett utmärkt komplement!
Man har täta kontakter med dietist så länge barnet har knapp och får mycket hjälp och råd den vägen.'
-Logopeden hjälper till med sånt som har med munmotoriken att göra. Det kan vara utprovning av "pill-skenor". munmassage, olika enkla övningar mm. Nu får vi snart hjälp av logopeden eftersom hans tal är sent. Så att han inte skall få talfel som stor.
Hoppas detta kunde vara till hälp-de andra i tråden kan säkert fylla i de luckor jag lämnat!