Helene OSV skrev 2010-04-16 12:08:17 följande:
Visst men ju mer man sitter desto snabbare kan de bli utskrivna. 24 timmar kanske man inte kan sitta men väldigt många! Dessutom är man ju (oftast) två föräldrar. Har de inte så många slangar osv så kan man ju även gå runt lite med dem i sjalen.
Visst är känguruvård det absolut ultimata för allas bästa. Men att säga att ju mer man sitter destop snabbare kommer man hem är inte rätt. Känguruvård är visat positivt på många sätt _ja_ men det handlar om så mycket mer än så.
Min flera månaders vårdtid med min son hade inte inte varit längre utan känguruvård, inte heller hade den blivit kortare om jag legat mer.
Jag skulle inte heller stoppa ett kuvösnbarn i sjal över huvud taget. Har dom kuvös har dom det av en anledning. Den utgör ett syfte. Som tex vårda ett barn född i vecka 23 som ligger i respirator.
Många timmar är väl en tolkningsfråga. Jag satt/låg ALDRIG längre än tre timmar. Pumpa, sträcka på ryggen och röra på mig är lika viktigt. Sedan kunde jag eller min man inte flytta honom på ca 6 timmar då det tog för hårt på honom med att flytta mellan kuvösen och sängen.
Det är dock en helt annan femma när barnen är stabila nog och ligger i säng eller värmebädd. Helt andra förutsättningar.
TS Min erfarenhet av andra är också som folk sagt ovan för övrigt, beroende på vad för medicinska tillstånd barnet har. Stötte på en kille vecka 30(?) kuvös i ett par timmar, sen vrålade han sig själv ur den:)