SandraLindholm skrev 2010-02-02 21:45:46 följande:
I min kommun har det ett "mammatest" som är frågor och så finns det 4 olika svar man får kryssa i. Det visade sig att jag mådde rätt dålig så jag pratade med min
Bvc sköterska om detta. Vi ska prata nu på Torsdag igen och se vad vi ska göra åt saken. Det kändes skönt att få göra detta testet då jag har svårt att bara säga att jag mår dåligt. Det blev liksom en genväg till det jag ville prata om. Jag har också lärt mig mycket om vilka jag ska lita på.. Kraaam!!!!
Det hade de hos oss också när Edvin föddes (jag hann ju aldrig komma så långt med Eira) och där var det säkert 10-12 frågor. Frågorna fångade upp mina jobbiga känslor eftersom jag försökte svara så ärligt som möjligt på dem. Det verkar du också ha gjort, BRA GJORT SANDRA. Fortsätt att "utnyttja" BVC-sköterskan för att få må bra till slut! Skriv ner på papper själv om du fortfarande inte kan uttala det högt. Då kan du bara visa fram det du skrivit om det stockar sig i halsen när ni ska prata.
De flesta här i tråden har varit med om att få samma reaktioner som du efteråt. När det gått en tid så förväntas man som mamma att "må bra" eftersom barnet/barnen gör det... INGEN som inte varit med om det själv KAN förstå. Vänner kan ha omtanke och medkänsla, en del kan vara oförstående, en del kan tycka synd om en. Men det är oftast inte det man behöver för att komma vidare själv. En professionell hjälp kan oftast behövas. De kan hantera dina känslor på ett helt neutralt sätt, ens vänner och bekanta har alltid en massa egna känslor för situationen som kan bli ett hinder när man ska samtala med varandra.
Apropå att en annan mamma sagt att hon också varit rädd att hennes barn skulle dö i plötslig spädbarnsdöd, så KAN de inte förstå helt enkelt. De har aldrig haft en verklig risk att deras barn riskerade att dö, det har vi. Vår rädsla baseras inte på en allmän känsla, det har varit VERKLIGHET för oss. Såklart att det sätter djupa spår i oss!
Nej, jag blir bara upprörd om jag fortsätter att skriva just nu. Ni vet att jag kan hålla på och skriva i evigheter...
Sandra; bra kämpat! Du kommer att orka vidare, för du är värd att må bra. Du har underbara barn, men DU måste få må bra också! Usch, jag svamlar nu, men du fattar?!