Mitt tips är att låt det ta tid. Amningsträna o låt henne ligga vid bröstet när hon är vaken o du skall sonda. Även om hon inte suger.
Vår son föddes 13 jan i år, fick sond. Var på neo 1,5 v och sedan hade vi deras hemsjukvård fram till i fredags - han var mao inskrivan en månad.
Idag är det en vecka som han helammats (imorgon en v sedan han slapp sonden), låt säga att han började få intresset för pattar för 2,5 v sedan först.
Vår son var snabb på att lära sig ta bra grepp, men sedan tog det flera veckor innan han lärde sig att suga vidare och svälja. Mitt i allt (precis när vi kommit hem) så hade han en trött vecka där vi bara fick sonda.
Jag var orolig för att han skulle bli bekväm och typ vänja sig vid sonden, men det gör de inte. Det brukar släppa. En sköterska sa att vissa barn sover tills de är v 38+0 sedan är det patte som gäller. Att det är så otroligt olika. Vet inte hur många gånger personalen sa "Tänk på att han skulle hsa legat i magen fortfarande, vi kan inte ha några krav alls på dem, inte pressa dem!!! Även om han är helt frisk så är han omogen och amningen kan ta tid!!!" Det är sånt amningsvänligt sjukhus där de är vidareutb om amning.
Sedan känner vi en mamma där hennes son inte kom igång alls och fick flaskmatas sedan. Men jag vet inte om han sondades (många år sedan) el hur gammal han var när han föddes. Kan hända han fick flaska o inte kom igång för det.
Nu hade jag visserligen mkt mjölk fort, sinade lite efter 2 v (när vi kom hem - vissr vanligt pga omställning, stress osv), men de har kommit igång bra igen.
Så försök att ta det lugnt och låt henne ta den tid hon behöver. Börjar hon ta grepp så säg till personalen vara med och hjälpa dig med positioner och taget osv. Vår son är vårt första barn så jag hade noll koll på amning sedan innan.