Det låter som ni går efter den gamla skolan, den som tyvärr svenska simsällskapet fortfarande utbildar instruktörer i, tyvärr.
Själv har jag gått enligt svenskababysimsförbundets skola.
Jag antar att er instruktör pratat om "dykreflexen"? Det är inget vi använder oss av längre, för vi lär barnet att VILJEMÄSSIGT hålla andan utan att aktivera några "reflexer".
Och vi går absolut inte under ytan redan sjätte lektionen!
Vi börjar med att etablera grundtryggheten i vattnet, tillsamans med mamma/pappa. Sedan börjar vi försiktigt med att hälla vatten framför barnet och på den vuxna. Barnen är oftast väldigt fachinerade av detta och vill känna, smaka och iakkta det fallande vattnet.
Sedan övergår vi till att hälla yttepyttelite vatten på barnet, bakifrån ryggen och frammåt (i magläget om ni lärt er detta), precis innan det rinner ned i ansiktet så säger föräldern ett valt kommando, och under hela tiden har barnet ögonkontakt med föräldern. I början bara några få droppar som kommer i ansiktet och sedan allt eftersom barnet accepterar detta öka mängden vatten.
När barnet sedan visar tydligt att det håller andan, och utan problem kan få en hel hink över aniktet (efter många lektioner) är det dags att gå under ytan i samråd mellan förälder och instruktör.
Det sker i lugna former, vi har barnet precis som vanligt i magläge, häller vatten bakifrån ryggen och frammåt, precis innan vattnet tippar över så säger förälderna kommandot och SAMTIDIGT som vattnet kommer uppifrån så för föräldern barnet försiktigt under ytan, bara ett lätt dopp.
Med övning utökas doppen, och utvecklas sedan vidare till att barnet själv väljer när det vill simma iväg = fria sim.
Vi har märkt stor skillnad sedan vi införde detta, både på föräldrars och barns reaktioner på första undervattensvistelsen, men även på mängden återanmälningar och hur lugnt och tyst det är i bassängen. Det är nästan aldrig någon som är ledsen.
I och med att allt sker på barnets villkor så är det aldrig någon som behöver pressas in i något de inte är redo för ännu. Varken förälder eller barn.
Jag skulle råda dig till att prova babysimma någon annanstans, kolla gärna upp instruktören på svenskababysimsförbundets förteckning över godkända instruktörer. Det är stor skillnad.