Vi fick vår dotter i v 31+6 pga av havandeskapsförgiftning. Jag fick 2 kortisonsprutor veckan innan då jag låg inlagd en vecka på sjukhus.
Vi träffade en mycket bra barnläkare som exakt berättade hur förlossningen går till (dvs snitt) och vad de gör med barnet när det väl är ute.
*Undersöks av läkare ev syrgas 3 läkare, en barnmorska och en sköterska var beredda strax ovanför mitt huvud.
*Läggs i transportkuvös för att åka till neonatalavdelningen
*Undersöks och sätter sond, ev c-papp som är ett andningsmotstånd i näsan för lättare andning
*En hel del sladdar för att mäta syresättningen i blodet m.m.
*Kuvös om barnet är född före v 35/36 eller behöver extra värme
Vi var sammanlagt 5 veckor på neonatalen 3 veckor där och 2 permissionsveckor hemma.
Det gick fantastiskt bra! Vi sov hemma i 2 veckor och en vecka sov jag på avdelningen eftersom hon skulle ammas även nattetid. Det var väldigt tufft att pumpa, amma och sonda var tredje timme dygnet runt! Ladda med matdosor för det var knappt att hinna handla och äta mat.
Vi har ett fint minne av vår neonataltid, men det är jobbigare än att få ett fullgånget barn där allt fungerar som vanligt.
Vår bebis tar inte brösten - hon kämpade från första stund, men hon kan inte förutom med vårtnapp och den gör att hon inte blir mätt. Jag pumpar ur all mat till henne och ger på flaska. När vi började med det blev hon utskriven efter 3 dagar istället för att först ammas och sedan sondas.
Magproblem kan de nog få lättare och förresten ett sk. prematurknorr som är ett oväsen utan dess like...Knorr, knorr och knorr hela nätterna igenom men det går att lindra genom att ha bebisen helt tätt mot kroppen när du sover (men inte så lätt när bebisen kanske bara väger 2 kg).
Men som sagt - satsa på många matlådor i frysen
Lycka till!