Tänkte dela med mig av min historia också :)
Jag fick själv ett prematur barn för lite mer en 5 veckor sedan. hon kom helt utan förvarning i vecka 34+0.
Jag vaknade på morgonen av att de bara ran, vattnet gick. Hade inga värkar ingenting de bara ran massa vatten. Kontaktade förlossningen och dom bad mig komma in, ja började packa å grejja här hemma, kom även på mitt i allt att ja måste raka benen. haha.
1 timme senare var vi på väg in, hade brett några mackor som ja tänkte äta på vägen in. men bara vi satt oss i bilen å åkt en liten bit, satt värkarna igång. Det var hemskt.När vi kom in rann vattnet fortfarande, ja fick komma in på ett rum å 6 timmar senare var hon ute.
Hon slapp kuvös, men hon ade gulsot så hon fick ligga i solsäng, sen vart hon sondmatat var tredje timme. Hon vägde 2350 när hon föddes å var 45 cm.
vi låg inne på neo avdelning 2 veckor, fick sedan åka hem med hemsjukvård hur skönt som helst var det att få komma hem =) vi hade hemsjukvård 9 dagar sedan blev vi
utskrivna.Nu väger lilltjejen 2860 g och är 49 cm och mår hur bra som helst.
Och båda föräldrarna får ta ut tillfällig föräldrapennig av fkassan, så det gjorde vi. Dock har sambon inte fått sina pengar än, men fkassan är ju som dom är. Det är papper hit och papper dit. Det är nog det som vart de jobbigaste av allt. Så tänki på att skicka in papper så fort som möjligt, och när du ansöker om tillfälligföräldrapeninng skriv att de gäller ett prematur barn.
Lycka till med allt! kramar