mommytwo skrev 2010-01-02 15:37:26 följande:
nä, det där med att risken är större.. alltså jag har hört både det och att den inte är större. vad ska man tro på??vet du vad din ruptur berodde på?
Enligt läkare som jag pratat med är risken större för mig som haft en tidigare SR att jag ska spricka likadant igen än om en andragångsföderska som inte har drabbats föder igen. Risken verkar även vara större än för förstagångsföderskor som jag har uppfattat det som. Men det är kanske inte konstigt, om man redan har ett ärr så är ju huden mindre elastisk där och risken är större att om man brister så brister man där man redan har brustit tidigare.
Min ruptur vet de inte säkert vad den kan ha berott på. Relativt stort barn med stort huvudmått. Sen kom hon ut i vidöppet läge, altså med den bredaste delen av huvudet först... det känns lite lugnare, för hur stor är chansen att det händer igen? Samtidigt säger alla läkare och barnmorskor att de inte kan säga att det var just därför det hände... vilket är synd, det hade ju lugnat lite.
A r a s skrev 2010-01-02 21:37:40 följande:
Får jag som inte är drabbad av en s-reptur ställa en fråga?Jag har sett så många under
fl-rädsla på famijleliv som ska in och skriva på alla "räddas trådar" nu senast en som frågade om det är så farligt att föda barn som "de säger" och alla svarar helt lyriskt att det är ju heeeeeeeeelt fantastiskt att föda barn.Jag själv är livrädd, och har haft ångest sedan jag plussade med barn nr 2 och skulle bara vilja höra om ni som "medicinskt sett " haft en
fl med komplikationer trots detta upplevt
fl som något "underbart" och "häftigt" - eller om det är så som jag misstänker. Att de som skadas typ 0 % är de som är mest vaginalförespråkare, och säger att
fl inte alls är vare sig läskigt eller farligt utan mer är av attityden "klart att det gör ont, men det är det ju värt när du får ut ditt barn".Förlåt att jag lånar er tråd.
Näe. Jag tyckte aldrig att det var fantastiskt att föda barn under förloppet. Jag kunde vara stolt över att jag hade fixat det, men samtidigt väldigt ledsen över skadan...
Nu känns det som om jag har glömt hur mycket jag led av den eftersom jag ens överväger att föda vaginalt. Tidigare fanns inte ens den tanken i min värld.