X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Har du fått SR vid flera förlossningar? Hur många? Jag har legat och funderat på det här i natt. Angående statistik och grejer. Många snittas ju efter att ha fått en SR första gången, altså saknas det egentligen en massa siffror i statistiken. Frågan är hur många som har valt att snittas?
Jag hittade någon PM på Internet om det där en gång. På den kliniken var det 50% som snittades efter en sfinkterruptur, men jag skulle tro att en sådan siffra varierar mellan olika kliniker beroende på olika saker. I storstäder brukar t ex snittfrekvensen ligga högre rent allmänt.
Jag tror att man ska strunta i statistiken helt enkelt, även om statistik är jätteintressant. Statistiken talar i bästa fall bara om hur något blev, alltså historiska data. Statistiken säger inget om hur det kommer att gå för dig, vilken dynamik du får vid din framtida förlossning.
Att statistiken inte är någon vidare bundsförvant kan ju vi här i tråden vittna om: Enligt statistiken var det ju 87%-99% chans att vi sluppit få sfinkterrupturen, beroende på var vi födde och beroende på om vi var förstföderskor eller omföderskor.
Jag tror att man i stället ska lita på sin intuition och sin självkännedom när man bestämmer sig för förlossningssätt. Känns det bra i magen så är det rätt!