Hej Marie,
Min dotter har fått en gen från mig så hon är APC heterozygot, född -08.
Vi testade nämligen min man innan vi blev gravida då jag är APC homozygot, men han bar inte på något anlag vilket kändes skönt.
Jag har själv haft blodproppar i båda lunga och ben ett antal ggr, så det är livslång behandling med waran som har gällt de sista 10 åren för min del (är förresten 30 år).
Enl läkarna i Malmö så är det först när barnen kommer upp i tonåren som detta anlag kan ställa till det, såsom vid operationer, gipsningar och dyl (då får man heparinsprutor i förebyggande syfte). Så länge som de är små så behöver de ej behandlas (i förebyggande syfte), även om man alltid kan nämna anlaget såvida de är på sjukhuset för något mer allvarligt.
Då du har en son så slipper han ju dessutom tänka kring en ev graviditet =)
I min familj har det gjorts en utredning och då fick vi veta att min mamma, pappa o bror har ett anlag. Men de har aldrig behövt någon behandling eller tänkt på något speciellt. Det är nog bara när min bror blivit gipsad o blivit opererad som han har sagt till.
Känner att jag har en hel del frågor till dig då det inte är så många i samma situation som oss, du har inte möjlighet att lägga in din mail i min gästbok så kan vi mailas vid istället???
//Skånetjej