X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Hur gamla är de?
Mår din dotter dåligt av det? Är det din tolkning att "hon leker med honom för att det blir lugnast så" eller säger hon det?
Vissa barn har svårt att hantera konflikter - speciellt i tre - fyraårsåldern. Har man själv ett lugnt barn är det förstårs svårt att förstå, men finns det behov av att blanda in bup ser säkert förskolepersonalen det.
Att nypa eller riva är förstås aldrig okej. Lär din dotter att använda stopphanden. Sätta fram handen och säga "Stopp, jag vill inte" om något inte känns bra. Hon har rätt att säga ifrån. Och killen har rätt att bli arg. Men utan att göra någon fysiskt illa (och det hoppas jag att pedagogerna markerar tydligt emot).
Sedan är det ofta svårt att nå barn då de är i affekt. Det enda man kan göra är egentligen att ta barnet ur situationen. Att säga till just då är ingen idé (som du har märkt) och är egentligen orättvist mot barnet som inte alls kan bearbeta informationen just då. Kanske pratar pedagogerna med honom efteråt då han lugnat ner sig - men utan att du märker det?
Det du kan göra är att visa din dotter hur hon står upp för sig själv, men också bekräftar hennes kamratskap. Du skriver att det är hennes bästa kompis, så uppenbart har han kvalitéer som din dotter ser, men inte du. Prata med henne om att människor är olika och reagerar olika - och också om vad som är okej att göra och inte. Att man aldrig måste göra något man inte vill. Att ingen har rätt att slåss. Hur man kan göra och säga om man blir slagen eller om någon skriker åt en. Hur man kan göra på ett bra sätt när man blir jätte, jätte arg. Och så vidare. Din dotter har säkert egna bra idéer.
Ps. Det kan också vara viktigt att du inte bara ser det negativa hos hennes kompis. Hon ser ju även bra saker och kanske slutar att berätta om det dåliga om hon tycker att det får orättvist stor betydelse. Barn är rättvisa av sig och ofta förstår de och kan identifiera sig med att någon blir väldigt ledsen eller arg tex. Upplever hon då att vuxna tar i onödigt hårt kanske hon slätar över för att kompensera, så var lite försiktig med det.
Barnen är 3 år gamla.
Och ja,självklart har killen bra kvaliteer också. Annars hade hon ju inte lekt med honom.
Men som du förstår så tar det negativa ofta över.
Om det än nån som haft tålamod så är det jag med situationen.
Men nu har bägaren runnit över. Och visst både jag tänka ur pedagogisk synpunkt,men just nu känner jag irritation när detta händer varje dag.
Tror inte min dotter mår dåligt av det jämt så att hon går och tänker på det och så.
Jag frågar aldrig och talar aldrig negativt om pojken inför henne skall sägas.
Men hade det varit mitt barn som gjorde såhär hade jag pratat med en psykolog på bup. Har varit alldeles för opartisk som förälder när det gäller detta,medans andra parten är så partisk man kan vara.
Jag kan säga att detta beteende och bli så vansinnigt arg har jag aldrig sett hos andra barn,och då har jag jobbat med barn. Så för pojkens skull hoppas jag att man söker hjälp så han kan hantera sin ilska och få kompisar att leka med.
Men det är ju inte säkert att han har det beteendet hemma. Det kan ju vara ett sätt han reagerar på på dagis.
Min bror blev arg så att han slutade andas och blev blå i ansiktet och tuppade av av ilska i den åldern. En gång bet han mig så att jag fick ett stort lila/svart blåmärke. Treåringar kan inte reglera sådant och där måste förstås både föräldrar och personal försöka ge honom verktyg. Eller bara lyfta honom ur situationen när den uppstår. Men om det
finns det inte så mycket föräldrarna kan göra. Och om föräldrarna inte
problemet så förstår jag att de inte ser någon anledning att kontakta bup. Det skulle inte jag heller göra.
Däremot tycker jag att du ska prata med personalen på förskolan om vad du oroar dig för (gällande din dotter) - någon information om det andra barnet och hur de jobbar med honom
. Han kanske redan har kontakt med bup också. Det är inget någon får prata med dig om.