Fru U skrev 2009-11-06 13:13:20 följande:
Jag väntar fortfarande på att få reda på varför en flaskmatande mamma är bättre än en flaskmatande pappa under det första året. Sen undrar jag också om mamman bortfaller vid förlossningen (av en eller annan anledning) om det då är bättre att en annan kvinna tar över vården av barnet eller om det duger med pappan då? (frågan ställd till penny) Det finns inga biologiska skillnader mellan en man och kvinna när det gäller förutsättningarna att ta hand om ett spädbarn om man bortser från amningen. Jag förstår mycket väl att en kvinna kan känna ett hot gentemot att män också är lika fullt kompetenta att ta hand om ett spädbarn för vilka skäl ska de då ta till när de inte vill dela med sig?! Jag förstår också att man kan tycka den första tiden är as-tradig. Om vi får bio-barn så kommer min man att vara den huvudsakliga vårdgivaren den första tiden, min tid kommer sen. Man är helt enkelt bra på olika saker!
Generellt tror jag att barn knyter an till sin biologiska mamma redan i magen. Generellt tror jag att den biologiska mammans kropp är bäst inställd för spädbarnsskötsel, bland annat på grund av hormonella förändringar.
Generellt tror jag att den biologiskt näst bäst lämpade vårdgivaren, är barnets biologiska pappa. Jag tror att han liksam mamman påverkas hormonellt då han ser sitt barn. Jag utgår från ett fall då han varit närvarande under graviditeten så att även han byggt ett band till barnet, då barnet även bekantat sig med hans röst.
Generellt tror att den bästa vårdgivaren är den som hyser mest kärlek till barnet.
Jag förstår inte vilket hot du pratar om. Jag tror definitivt att vi alla är bra på olika saker.