Hej,
Vill bara säga att jag mer funderar än dömer, även om det kan låta annorlunda. Mitt barn är 5 månader, mår prima.
Jag har två funderingar och tankar.. det här är dom:
1. Det har hänt flera gånger när jag gått på stan, att jag ser mammor med små spädbarn som gråter jättemycket, utan att mamman gör något alls. Det hade lika gärna kunnat vara en pappa så det är inget "alla mammor" är dåliga men... min fråga är...
VARFÖR tar i alla fall inte ens mamman upp barnet ur vagnen när barnet gråter? Det är ofta barn under 4-5 månader, och jag tänker bara "herregud barnet är säkert hungrigt? Kanske trött men inte kan sova? Känner sig säkert helt övergiven nu" men får ingen respons alls?
Det har ju som sagt varit mycket folk omkring, så mamman kanske inte vill sätta sig mitt på gatan och börja amma... men man kan ju ta upp barnet? Tills man vandrar till ett lämpligt ställe.
Jag undrar bara som sagt varför man inte gör NÅGOT ALLS....
2. Jag har alltid försökt utgå från att mitt barn har Riktiga behov som måste uppfyllas. Att det ska kännas bekvämt (inte blöt blöja) och inte vara hungrigt eller trött typ. Det har ju varierat under månaderna hur man uppfyller sömnbehovet, och han har ju ökat behovet av att mycket ska hända under dagarna. Men oavsett, så om han har skrikit Väldigt på natten så har jag aldrig tänkt att nu har han kolik.. En gång var det jättejobbigt och då skrek han i uppåt 40 min för jag fick han varken att äta eller sova. Då insåg jag att han var för trött för att orka äta och för hungrig för att somna.. det va bara att lugna han och få i han mat om vartannat.
Min fundering är mer...
finns det fler mammor som jag som undrar hur så många kan sätta stämpeln "kolik" på sina barn? Mjölkmagar är ju en sak, men kolik? Så många som säger att "de fått ett kolikbarn" som att det föddes med en ångest från födseln om nätterna.
Jag har läst Anna Wahlströms bok, och jag håller med om långt ifrån allt, men det hon beskriver om kolik tycker jag att jag håller med om. Det kan vara förklaringen till att jag är så skeptisk också, det och att mitt barn aldrig skrikit utan en ordentlig anledning..
Mina frågor är alltså fetmarkerade och jag skulle uppskatta om det inte kom för mycket onödiga påhopp och så.. fast det kanske man måste räkna med på FL? ;) Får se... /M -
mixifamily.comTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-24 23:27
Måste nog tillägga att en av mammorna jag såg på stan, var en Lugn mamma som pratade med sin vännina bredvid Medan barnet skrek i vagnen. Det var ingen stressad mamma som såg ut att sikta på närmaste tunnelbaneingång...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-26 12:55
Rättelse: Jag formulerade mig lite knas och menade inte att kolik = ångest. Utan jag menade lite annorlunda och skrev det i någon kommentar.
-----
Jag fick en del bra svar i tråden och jag tackar så mycket för dom.
1. Jag undrade ju varför en situation kunde se ut så och fick många olika alternativa förklaringar, varav jag tyckte en del lät mycket rimliga. En del förklaringar tyckte jag lät lite tråkiga men i oavsett så var det ingen som var totalt ignorant. I och med att jag fått en del förklaringar så kommer jag hädanefter nog inte ens höja ögonbrynet igen :)
2. Jag tror absolut att kolik finns och jag beundrar de föräldrar som klarar av den sortens vardag. Tyvärr tror jag nog fortfarande att en del barn får stämpeln kolikbarn fastän de inte har det, men har fått en annan syn på det med.
Bra skrivet var:
Habaladabala skrev 2010-07-24 23:51:05 följande:
Och om nån nu påstår att deras barn har kolik fast så inte är fallet så upplever tydligen den föräldern det såå jobbigt ändå och då finns det väl ingen anledning att ifrågasätta kolikens vara eller icke vara utan kanske istället erbjuda lite hjälp?
+ någon annan kommentar som fick mig att inse att det nog ibland bara är Enklast att säga så, istället för att dra en lång förklaring om varför barnet skriker. Och man kan ju inte klandra någon för att vilja ha det enkelt för sig :)
///
Jag ber ödmjukt om ursäkt om jag trampat någon på tårna och jag vill inte mena att någon är en dålig mamma, för ett sånt helhetsperspektiv har jag inte ens! Jag tycker bara att det är bättre att ställa en fråga för mycket än för lite när det gäller barn. Så lite andras förklaringar sitter aldrig fel, hellre frågar jag här än ansikte mot ansikte! Iaf de ovanstående frågorna.
mvh M