Nu är vår lilla precis 3 månader och jag skulle vilja införa bättre rutiner för både dagen och natten. Det har eg varit intentionen redan tidigare men det har på ngt sätt inte lyckats... Precis i början sa nästan alla (tex bb, föräldrakurs) att man inte kan införa rutiner för så små... och vi nyblivna föräldrar visste inte riktigt vad man skulle göra, vad som är rätt o fel, men nu helt plötsligt verkar det vara jätteviktigt med rutiner (enligt bvc tex) så jag fattar egentligen inte varför man inte skulle börja med dem från början!?? Kanske skulle man ha undviket en hel del "problem" som man tampas med nu...
t.ex.:
* lillan vaknar väldigt ofta på natten (oftast för att nappen åkt ut)
* hennes dag börjar redan kl 5
* hon vägrar sova i inomhus dagtid (i sin säng, i famnen, varsom helst, det blir kanske 10-minuters "catnaps" (enligt baby whisperer så e det ju vårt fel...)
osv.
Nu har jag bestämt mig för att införa tydliga dagsrutiner vad gäller mat, aktivitet och sömn och har börjat läsa in mig på Tracy Hoggs (baby whisperer) sömntips/dagsrutiner samt boken "somna utan gråt" och vill köra ngn metod inspirerad av dessa kloka författarinnor. Tanken är väl inte att följa allt till punkt o pricka men ta tillvara på allt sådant som jag tycker låter klokt och som verkar rimligt för oss att genomföra. Mitt mål med detta är t.ex.
* att lillan kan finna ro och somna inomhus dagtid (och sova mer än 10 minuter o sen vara övertrött hela dagen)
* inte vakna lika ofta på natten
* kunna somna om själv utan att man måste stoppa in nappen
* sova längre sammanhängande pass på natten (detta mål är dock inget jag vill stressa med...)
osv.
Är det ngn mer som vill hänga på och försöka förbättra barnens sömn och ha tydligare rutiner dagtid?Kanske vi kan hjälpas åt? E
Eller har du redan "fixat" tydliga rutiner och bra nattsömn och har lust att agera bollplank?? kanske kan du mkt om Tracy Hoggs skola och "somna utan gråt"? Skulle vara en otrolig hjälp att bolla med ngn som har bättre koll än en själv :))
Tänkte själv skicka ett första inlägg där jag skrivit ner en liten logg på hur den första dagen såg ut då jag försökte hålla Baby whisperers "tre timmars rutin"...kommentera gärna!