X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Om han är hungrig 21.00 hade jag gett honom mat. Annars vänta tills innan ni lägger er. Att äta två gånger per natt för en så liten är ju rätt normalt. Hur ser dagarna ut?Jag såg i den andra BW tråden att du använde dig av PU/PD. Det verktyget är egentligen för äldre barn över 4 månader. När de är så små som ditt brukar man rekommedera shysh-pat:
www.mybabysleepguide.com/2009/01/shhpat.htmlJovisst är han hungrig det dagset!
Vi funderar på att flytta fram nattningen så att han hinner få in tre längre sovpass under dagen, för som vi har det nu sover han lite då och då medans vi håller honom - vi får INTE lägga ner honom.
Matas gör han var 3-4 timme under dagtid också, fram emot kvällen kan det dock bli 2 timmar emellan då han absolut vill ha mat precis innan han lägger sig för att hålla sig lugn.
När jag lägger honom så brukar jag försöka hålla honom lugn i sängen genom att placera handen på bröstet eller vid kinden och säga "shh" tills han lugnat ner sig.
Men det är alltså viktigt att det är ryggen som klappas?
Men om han nu fortsätter att storgråta, hur länge är det tänkt att man ska klappa honom på ryggen? Och om han nu ligger på sidan, är tanken att man ska stå lutad över spjälsängen i 10 min i sträck (eller längre?) och klappa på ryggen medan han tittar in i väggen?
(BTW, nu har han sovit i sin säng 50 min i sträck! Tredje läggningsförsöket idag, det är det längsta han sovit under dagtid i sängen på lääänge!)