Startsidan
  • Logga in med Facebook
Logga in automatiskt
Glömt ditt lösenord?
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Förälder
  • Sömn/dygnsrytm
  • Inspirerad av Baby Whisperer / Somna utan gråt - häng på här! Del 2
Sömn/dygnsrytm - Förälder
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Sömn/dygnsrytm
Förälder
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Inspirerad av Baby Whisperer / Somna utan gråt - häng på här! Del 2

Ons 6 jan 2010 10:09 Läst 26805 gånger Totalt 981 svar
    ananasen01
    Visa endast
    Här kommer fortsättningen på den mycket poplära Baby Whisperer tråden. Här får du råd & tips och mycket stöd från många kloka mammor.

Känner du att du vill införa tydliga dagsrutiner vad gäller mat, aktivitet och sömn i vardagen men vet inte riktigt vart du ska börja? Eller har du redan "fixat" tydliga rutiner och bra nattsömn och har lust att agera bollplank? Kanske kan du mkt om Tracy Hoggs "The Baby Whisperer-skolan" och "Somna utan gråt"?

För alla er som är nyfikna på vad BW innebär och hur man gör, läs gärna denna blogg: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html

Rekommenderar även att du läser på den gamla tråden, visserligen väldigt många inlägg, men den innehåller många bra tips & trick.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m47883487.html

Själva boken kan du beställa på Bokus/Adlibris. Tracy Hogg (The Baby Whisperer) har skrivit flera böcker, rekommenderar "The Baby Whisperer Solves All Your Problems (By Teaching You How To Ask The Right Questions)" - som har ett brett innehåll och riktar sig från ca 0-1,5 år, sen har hon böcker för äldre barn.

Välkommen!
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 91
    4. 92
    5. 93
    6. 94
    7. 95
    8. 96
    9. 97
    10. ›
    11. »
    1. Brunello
      Visa endast
      Fre 12 mar 2010 19:09
      X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
      Han har för vana att skrika och vara jättearg när jag tex säger nej ang att han inte får tex klättra på blommorna (vill ju att han skall förstå nej och att jag inte behöver plocka bort ALLT). Tror det är samma fenomen på natten. Han får nej till att gå upp och då prövar han att skrika tills han får som han vill. Det han helst vill är att jag skall STÅ och vagga honnom när han skall sova/sover. Försöker jag lägga ner honnom så vaknar han. Vill ju helst inte lägga ner honnom när han sover, utan att han skall vara vaken och somna själv...Nu blev det långt, men behöver nog lite stöd känner jag. /L
      Nej är ett väldigt abstrakt begrepp och du kan nog inte förvänta dig att han förstår det konceptet än på ett par år. Inte så att du ska låta honom riva ner gardinerna och krossa alla blomkrukor men att tro att ordet "nej" ska ha någon annan effekt än att göra hela grejen kul är att tro förmycket.

Du lägger lite för mycket vuxenvärderingar i hans beteende tror jag, ett så litet barn är mycket mer basic och omdelbar i aktion-reaktions-mönstret. Han trivs med att du vaggar honom, alltså är det det han vill att du gör, när du inte gör det så tar han till det han kan för att övertyga dig, dvs skrika.

Är du helt säker på att ditt barn är ett sånt som sover bättre om det somnar själv? Alla barn är ju inte sådana, det finns de som sover bättre om de får aktiv hjälp att somna också.

Separationsfasen borde ju snart vara över och ni borde gå en "mer nöjd" period till mötes, en period när det brukar vara enklare att ta tag i ev. kvarvarande sömntrasselproblem.

Jag hade också kollat av om han kanske är missnöjd med något annat, kallare i rummet? mörkare? nattlampa? mjukare lakan? musik?

När du tänkt igenom allt det där och känner att humöret på honom faktiskt är "på topp" så precis som 1969 skriver, läs på, välj EN strategi och se till att ni BÅDA är överens och så ge ni den stategin några veckor innan du ger upp.
    2. lillamy30
      Visa endast
      Fre 12 mar 2010 20:33
      Nej är ett väldigt abstrakt begrepp och du kan nog inte förvänta dig att han förstår det konceptet än på ett par år. Inte så att du ska låta honom riva ner gardinerna och krossa alla blomkrukor men att tro att ordet "nej" ska ha någon annan effekt än att göra hela grejen kul är att tro förmycket.Du lägger lite för mycket vuxenvärderingar i hans beteende tror jag, ett så litet barn är mycket mer basic och omdelbar i aktion-reaktions-mönstret. Han trivs med att du vaggar honom, alltså är det det han vill att du gör, när du inte gör det så tar han till det han kan för att övertyga dig, dvs skrika. Är du helt säker på att ditt barn är ett sånt som sover bättre om det somnar själv? Alla barn är ju inte sådana, det finns de som sover bättre om de får aktiv hjälp att somna också. Separationsfasen borde ju snart vara över och ni borde gå en "mer nöjd" period till mötes, en period när det brukar vara enklare att ta tag i ev. kvarvarande sömntrasselproblem. Jag hade också kollat av om han kanske är missnöjd med något annat, kallare i rummet? mörkare? nattlampa? mjukare lakan? musik? När du tänkt igenom allt det där och känner att humöret på honom faktiskt är "på topp" så precis som 1969 skriver, läs på, välj EN strategi och se till att ni BÅDA är överens och så ge ni den stategin några veckor innan du ger upp.
      Är medveten pm att han inte "tänker" utan det är nog mer mitt sätt att beskriva hur jag tror han känner fast han inte har ord för det. Har en son med mkt starka kännslor för vad han vill Härligt egentligen. En mkt kavat liten gosse som tycker världen är underbar och spännande!

Han somnar ganska bra själv i perioder. Jag lägger honnom och han är trött och då somnar han. Då är han även mkt lättare att få att somna om på nätterna. Behöver ingen eller väldigt lite hjälp. Men dessa perioder är kanske två veckor pr 01-12.... Däremellan är det varierande grad av protester. Just nu tycker jag han verkar övertrött, trots mkt sömn på dagarna. Kanske för mkt sömn... *funderar*. Han har sovit nästan fyra timmar idag på dagen. Läste tips om tidigt vaknande och funderar på om det är en del av problemet.

Men jag skall läsa ännu mer på babywhisperer forumet, och ta mig samman (och mannen också) och bestämma mig.

Hm. Undertiden jag funderar och laddar kanske det löser sig av sig själv. Men för att få lite längre bra perioder känner jag att jag vill ge det ett försök, att se om han kan lära sig lugna sig själv när han skall sova.

¨Hur han vill ha det på nätterna kom vi fram till ganska tidigt känner jag. Riktigt mörkt, ca 19 grader och rellativt tyst. Musik och liknade blir för mkt stimuli och gör att han inte kan varva. Han har "vyssanlullfötter" på sängen och det hjäpler ibland. Säger också alltid Ssshhhhhhh i samband med sövandet och det kan ibland göra att han kan varva själv. Men ganska sällan. Hjälper dock mer än  inte alls. Har också en sång vi altid sjunger undertiden vi byter om till pyjamas och släcker lampor och säger godnatt.
    3. Brunello
      Visa endast
      Fre 12 mar 2010 21:47

Det låter ju som om ni har bra "koll" och att ni har rätt bra sömnmönster som grund! Är det någon som helst regelbundenhet i när det går bra och när det går sämre? Har du någon dagbok?

På vilket sätt "protesterar" han?

4. lillamy30
      Visa endast
      Lör 13 mar 2010 07:55
      Det låter ju som om ni har bra "koll" och att ni har rätt bra sömnmönster som grund! Är det någon som helst regelbundenhet i när det går bra och när det går sämre? Har du någon dagbok? På vilket sätt "protesterar" han?
      Hejsan. Jo jag tycker vi har bra koll och försöker hålla hårt på rutiner. Brukar underlätta.

Han proteserar geom att skrika/ropa. Efter ett tag blir han ledsen. Ibland kan jag lägga honnom och han sitter och pratar en stund för sig själv och sen somnar han. Ibland bara han klättrar helt frustrerad. Ofta så har han då nästan somnat när han drack välling, men sen är det som att han hamnar på fel spår när han skall somna. Skall sova, men börjar skrika och klättra istället. Sån har han varit sen han var nyfödd. Då får man vagga honnom ganska skumpigt och då brukar han efter ett tag slapna av och då kan jag lägga honnom och han somnar (oftast).

Nu på sistonde har nätterna varit bättre, men han vaknar fortfarande kl fem på morgonen. Fortfarande trött och gnider sig i ögonen, men han somnar inte om. Ger han en leksak och han är tyst och lugn i 10 min, sen klättrar han runt och ropar Aaaahhhhh Bababaaaaaaaaaaaaaaaa IIIiiiiiiihh. Dvs "pratar" men argt...

Dessa tidiga morgonar har varit sen han blev bra från kräksjukan för snart en månad sen. I samband med den så började han krypa och resa sig upp, så sjukdommen triggade nog ett utvecklingssprång kan jag tro. Har noterat att pincettgreppet förbättrats väldigt de sista veckorna.

Skall prova att skuta på morgonluren så sen jag bara kan och korta ner den lite. Han har sovit ganska mkt på dagarna när han sovit dåligt på nätterna. I natt vaknade han dock bara två gg och somnade om en gång med välling eftersom han var hungrig och en gång utan. Men sen var han upp kl fem.

Antar att jag helt enkelt inte har en unge som inte är så superbra på att sova. Har hört från min mamma att jag var likadan. Så det är väl någon innre klocka som bara är som den är.
    5. Ozan
      Visa endast
      Lör 13 mar 2010 20:51
      HAn sov bra i 4 nätter kan man säga sen åkte vi bort och allt blev kaotiskt som förr. Dessutom blev vi sjuka igen!!!
      Nu är vi på bättringsvägen men lilleman äter inte..! Vilket betyder att han blir hungrig på natten av allt vaknande..har gett honom välling nu på natten men vill inte det egentligen. Nu verkar han så gott som frisk men varför börjar han inte äta?

Funderar även på om hans em lur börjar störa läggningen. Nu sover han 1,5-2,5h på fm (ca kl 9-11.30) och sen em luren ca kl 14-15. (nu vid sjukdom har han sovit till 15.30,16.00 oxå)
      Men nu tror jag att kl 15 är för sent på dagen för honom att sova till. Vi lägger honom omkring halvsju-sju.

Det enklaste känns som att korta ner fm luren så att han blir trött tidigare efter lunch. VAd tror ni? (Det är väl meningen att sen när det blir en sovning bara att den ska bli efter lunch?)
    6. 1969
      Visa endast
      Lör 13 mar 2010 22:28
      Det enklaste känns som att korta ner fm luren så att han blir trött tidigare efter lunch. VAd tror ni? (Det är väl meningen att sen när det blir en sovning bara att den ska bli efter lunch?)
      Precis, så menar BW att man gör när de börja sovtrassla med 2 sov, fast de inte eg är redo för bara ett sov än. Det kan ta några dagar att vänja sig, och man kan behöva korta ner vakenpasset. Jag går och väntar på att detta ska hända. Men än så länge går det bra med  1,5-2 tim fm och halvtimme vid ca 15 med läggning ca 19.30 för lillen som nyss fyllt 1

Apropå maten. Jag försöker aldrig trixa  och truga med fasta födan. Men däremot ser jag till att lillen får i sig ok med mat genom att df:a under dagsov! Vet ingen annan som gör det, men för oss har det funkat jättebra. Det är inte alls ofta, men efter att ha haft enstaka dagar där jag hängt med på inte-äta-alls grejen, och natthunger kom som ett brev på posten, så har jag kört dag-df. Lillemannen äter numera endast plockmat och flaska, och det är en FRÖJD att slippa ägna sig att skedmatning. Han sköter sig helt enkelt själv vid middagsbordet.
    7. Ozan
      Visa endast
      Sön 14 mar 2010 20:11
       Apropå maten. Jag försöker aldrig trixa  och truga med fasta födan. Men däremot ser jag till att lillen får i sig ok med mat genom att df:a under dagsov! Vet ingen annan som gör det, men för oss har det funkat jättebra. Det är inte alls ofta, men efter att ha haft enstaka dagar där jag hängt med på inte-äta-alls grejen, och natthunger kom som ett brev på posten, så har jag kört dag-df. Lillemannen äter numera endast plockmat och flaska, och det är en FRÖJD att slippa ägna sig att skedmatning. Han sköter sig helt enkelt själv vid middagsbordet.
      Df under dagtid känns trixigt då han sover båda lurarna ute i vagnen. Testade df på kvällen, en gång bara iofs, men det gick inge bra. Tror jag var in vid fel tidpunkt för han sög inte alls...
    8. ozapoza
      Visa endast
      Mån 15 mar 2010 09:26
      Hej

Nu vill jag be er om råd (igen)
      Min son har hunnit bli 19 veckor och vi har fortfarande stora problem med att sova. Jag försöker nu följa 4-timmars EASY schemat så gott det går och har övergått till mat och gröt nästan 3 hela mål om dagen. Ammar en gång på natten också.
      Problemet är att han vaknar mitt i natten, olika tider varje natt. Han skriker inte eller gnäller direkt utan ligger och hostar, jollrar, stånkar. Länge. Inatt lät jag honom hållas i hopp om att han skulle kunna somna om själv. Efter nästan 2 h började han skika. Då fick han nappen och somnade om. De gånger jag direkt försöker ge nappen för att få honom att somna om brukar det ta ungefär lika lång tid för honom att somna om. Dessa uppvak sker 1-2 ggr/natt och leder till kort sovtid för honom (och för mig). I BW står ju mest hur man skall göra när barnet skriker. Hur hade ni gjort?
    9. Ozan
      Visa endast
      Mån 15 mar 2010 09:56
      Jag börjar bli desperat!
      Elliot sov en hel natt eller totalt 4 bra nätter på rad som jag skrev tidigare men sen blev det kattskit av allt igen då vi blev sjuka och vi ju var bortresta med för lite sömn med övertrötthet som följd.
      Nu anser jag sonen som rätt frisk o vi har flyttat tillbaka honom i eget rum.

Problemet nu som jag ser det är att han inte äter på dagarna och blir ju därför hungrig på natten... När han var sjuk kunde jag nån natt ge lite välling eftersom han hade spytt upp eller inte ätit bra på dagen.
      Igår natt när han vaknade 3.30 o höll på o strula till 5.30 gav jag ingen välling för jag vill inte att han ska bli en nattätare. HAn ska äta på dagen punkt slut.
      Efter det (igår) åt han en rejäl grötfrukost kl 6.(fick faktiskt lite yoghurt  vid 8 oxå kom jag på)  Till lunch kl 12 efter MYCKET trugande och lek med hjälp av sambon fick vi i honom en hel burk mat så när som på 3 skedar. Ett mellan mål gick oxå i på em kl 15 i form av yoghurt o liiite gröt. Middagen var tji...3 tuggor bara.
      Välling 200 ml gick i.
      Inatt vaknade han ca 1.40 strulade fram till 4. Gav till slut 1 dl välling bara, nässpray för han snörvlade och en alvedon bara utifall han har ont. (känns helt fel att ge medicin utifall) Sov till 5.50.

Dessutom kan han inte somna om själv; vi måste sitta där bredvid som på kvällen o helst hålla handen.. (hålla handen är bara på natten) Flera ggr när han försöker somna vaknar han till o gnäller o lyfter huvudet för att se att vi är där.

När ni gör PU/PD (eller främst PD) Hur gör/gjorde ni?
      Bäddar ni om barnet varje gång o säger godnatt? (vid kvälls läggning)Eller lägger ni bara ner o är tyst?
      Säger/sa ni nått vid PD på natten?
      Tog ni bort nappen?
      Ni som har nappen kvar ;ger ni den till barnet varje gång ni lägger ner det eller får barnet själv hitta den i sängen?
      När barnet kastar ut nappen/napparna på golvet (så gör Elliot) vad gör ni? Tar ni upp dem genast o ger honom eller kastar ner i sängen igen eller gör ni inget alls?
    10. lillamy30
      Visa endast
      Mån 15 mar 2010 10:09
      Jag börjar bli desperat!Elliot sov en hel natt eller totalt 4 bra nätter på rad som jag skrev tidigare men sen blev det kattskit av allt igen då vi blev sjuka och vi ju var bortresta med för lite sömn med övertrötthet som följd.Nu anser jag sonen som rätt frisk o vi har flyttat tillbaka honom i eget rum.Problemet nu som jag ser det är att han inte äter på dagarna och blir ju därför hungrig på natten... När han var sjuk kunde jag nån natt ge lite välling eftersom han hade spytt upp eller inte ätit bra på dagen.Igår natt när han vaknade 3.30 o höll på o strula till 5.30 gav jag ingen välling för jag vill inte att han ska bli en nattätare. HAn ska äta på dagen punkt slut.Efter det (igår) åt han en rejäl grötfrukost kl 6.(fick faktiskt lite yoghurt  vid 8 oxå kom jag på)  Till lunch kl 12 efter MYCKET trugande och lek med hjälp av sambon fick vi i honom en hel burk mat så när som på 3 skedar. Ett mellan mål gick oxå i på em kl 15 i form av yoghurt o liiite gröt. Middagen var tji...3 tuggor bara.Välling 200 ml gick i.Inatt vaknade han ca 1.40 strulade fram till 4. Gav till slut 1 dl välling bara, nässpray för han snörvlade och en alvedon bara utifall han har ont. (känns helt fel att ge medicin utifall) Sov till 5.50.Dessutom kan han inte somna om själv; vi måste sitta där bredvid som på kvällen o helst hålla handen.. (hålla handen är bara på natten) Flera ggr när han försöker somna vaknar han till o gnäller o lyfter huvudet för att se att vi är där.När ni gör PU/PD (eller främst PD) Hur gör/gjorde ni?Bäddar ni om barnet varje gång o säger godnatt? (vid kvälls läggning)Eller lägger ni bara ner o är tyst?Säger/sa ni nått vid PD på natten?Tog ni bort nappen?Ni som har nappen kvar ;ger ni den till barnet varje gång ni lägger ner det eller får barnet själv hitta den i sängen?När barnet kastar ut nappen/napparna på golvet (så gör Elliot) vad gör ni? Tar ni upp dem genast o ger honom eller kastar ner i sängen igen eller gör ni inget alls?
      Har nog inga goda råd egentligen, men min son ¨åt dåligt Länge efter han varit sjuk (magsjuk en natt). Nu snart en månad efter så äter han fortfarande dåligt och är uppe tidigt och sover med 2-4 uppvak av varierande längd.

Vi har napp till vår son, och den brukar jag ge honnom när han skall somna. På natten hittar han den själv ibland, ibland inte... Har övervägt att ta bort den, men inte orkat. Han kan sova utan har jag märkt. Men har svårt att varva ner.

Nu häromdagen testade jag en liten ny variant av att jag lägger honnom i sängen... Han klättrar alltdi upp igen och jag måste springa in på hans rum ett flertal gånger pr kväll för att lägga ner honnom. Nu höll jag lite mjukt honnom nere. Strök sakta över ryggen och la en lätt hand på sidan av huvudet. Han slappnade då av efter en stund och somnade om.

I natt hade jag tänkt att göra liknande, men var nog för trött. Gick bara in till honnom, la ner honnom, gick och la mig. Tredje rundan så tog jag upp honnom och la honnom hos mig. Han sov gott, men inte jag. Dumt att ge upp så tidigt, men tror jag gör det nästan i sömnen. Funderade nu på morgonen över varför jag tog beslutet att lägga honnom i min säng, men kommer inte alls på hur jag tänkte. Inte alls misstänker jag.

Kanske inte något gott råd, men hoppas det löser sig snart för er. Har också läst att sjukdom kan trigga utvecklingssprång. Och i sammaband med dessa så är aptiten ofta sämre och sömnen också. Så kanske något sånt på G samtidigt?
    11. H Örebro
      Visa endast
      Ons 7 apr 2010 11:08
      Jag kom precis in i tråden som jag inser är väldigt lång och handlar om allt möjligt.  Jag just gjort min andra sömnlogg. Följer NCSS, och undrar ifall det är någon som känner för att starta en NCSS tråd? Jag har en 6 månders kille som sover väldigt olika från natt till natt. Bra nätter kan han sova 7 timmar i sträck, andra vakna varannan timme. Senaste månaden har verkligen varit usel när det kommer till vilostunderna på dagen. Det är sällan längre än 1 h längre. Tidigare visste jag exakt när det var dags för vila, nu är jag helt lost! Vi har fasta rutiner sedan en månad tillbaka. Jag ammar honom mycket, trots att han äter jättebra. Han älskar att ligga vid bröstet, och nu verkar det vara svårare än någonsin att släppa taget när det är dags att sova. Någon som har några tips, eller liknande situation?
      Jag vill också prata NCSS! Ska vi fortsätta i denna tråden eller börja en ny?

Hjälp! Är det någon som varit med om samma grej som har tips? Följer NCSS. Efter två sömnloggar så vaknade min 6 månaders kille 2 ggr på natten istället för 7 och längsta sovpasset va nästan 5 timmar till skillnad från tidigare dryga 2 timmar. Jag va överlycklig!

Sen kom förkylning och tandsprickning. Nu efter den tredje sömnloggen är vi tillbaka exakt vid utgångläget. I natt vaknade han 7 gånger. Sov bara som längst 2.10 och var dessutom vaken totalt drygt två timmar.

Jag blir knäpp. Det känns på sätt och vi ännu värre nu eftersom jag vet hur mycket bättre vi mår allihopa när det fungerar bättre. Jag antar att det bara är att kämpa vidare. Det går ju att få det att funka, det vet jag ju av egen erfarenhet men jag behöver lite peppning
    12. tebax
      Visa endast
      Ons 19 maj 2010 22:46
      Jag har bara en fråga, hur gör man med en 1 åring som ställer sig upp hela tiden och är omöjlig att få liggandes?
    13. Brunello
      Visa endast
      Tors 20 maj 2010 16:42
      Jag har bara en fråga, hur gör man med en 1 åring som ställer sig upp hela tiden och är omöjlig att få liggandes?
      Man väntar ut det det brukar gå över efter ett tag.
    14. tebax
      Visa endast
      Tors 20 maj 2010 17:14
      Man väntar ut det det brukar gå över efter ett tag.
      ahaa, det brukar ta 2 timmar i VÅR säng, då vill jag inte ens veta hur det är i hans egna :P
      Men ska verkligen prova den här metoden så fort vi bytt säng.
    15. Lither
      Visa endast
      Tors 20 maj 2010 17:33
      Hej alla,

Får man hoppa in här i tråden? Är ny, men har nu läst igenom lite och det finns många klpka människor här kan jag konstatera   

Jag har en son som fyller 7 månader på söndag. Han vaknar och ammar fortfarande flera gånger på natten. Nu har jag bestämt mig för att ta tag i detta. Han pappa skall utomlands i en vecka snart, och då passar jag på (så slipper han vakna också han som jobbar, bara stressande för mig) 

Så här ser våra dagar och nätter ut för tillfället: 

06.30 går upp med pappa
      07.30 frukost, en portion gröt, äter med hyfsad aptit, men äter sällan upp allt. 
      08-09 lek
      09-10.30 sova (ammar ibland lite, ibland inte)
      10.30 vaknar, leker
      11.30 lunch - för det mesta går det trögt, brukar få i honom en fjärdedel av en barnmatsburk (stor burk) får däremot i honom en fjärdeldel av en stor burk med efterrätt. Måste alltid lura honom och lägga efterrätt på maten för att han överhuvudtaget ska gapa. Ibland gapar han ändå, men för det mesta inte. 
      12-13 lek
      13.00-14.00 sova
      14.00 amning eller frukt till mellis
      14-15.30 lek
      15.30-16.30 sova
      16.30 middag. Går oftast lite bättre än lunchen, men det blir sällan mer än en fjärdedel till en tredjedel av en stor barnmatsburk + lika mkt till efterrätt. 
      17.00 - 19.00 Lek (brukar bli en amning vid 18 också) 
      19.00 kvällsgröt och katrinplommonpure. Äter bra, oftast alls. 
      19.30 pyjamas och mys
      19.45 godnatt, ibland vill han amma, ibland inte 
      20.00 sover för det mesta
      23.00 vaknar och ammar/tuttar lite
      01.00 vaknar och ammar/tuttar lite
      03.00 vaknar och ammar/tuttar lite - brukar lägga honom i vår säng här
      05.00 vaknar och ammar/tuttar lite

Ibland vaknar han bara 3 gånger och ibland 4 gånger. Vissa gånger så äter han verkligen ordentligt när han vaknar och andra gånger så vill han tutta. Svårt att veta vad det är han vill faktiskt, finns ingen direkt rutin på när han är hungrig och när han inte är det. Napp tar han ibland, men spottar ut den när han somnat. Han kan somna utan napp ganska bra. 

Nappflaska tar han INTE - han har helt glömt hur man gör, och jag har provat massor med olika flaskor, med olika nappar på samt med olika innehåll. Han vill inte ha flaska med nånting, inte med bröstmjölk, ersättning, välling eller vatten. Han blir vansinning när man stoppar in flaskan i munnen, och kastar huvudet åt andra hållet. 

Jag har tänkt att han inte ska få amma förrän vid 3-4 på morgonen, och alltså ta bort de två första uppvaken helt. 

Vad tror ni om det? Eller är det nåt jag behöver ändra innan jag börjar? 

Tack på förhand!
    16. Krusbär
      Visa endast
      Tors 20 maj 2010 20:45
      Lither: Du skriver inte hur du ska gå till väga och om du har tänkt ta hjälp av Baby whisperer eller Somna utan gråt? Om det är BW så är det ju noga med schemat (mat- och sovtider) och man använder PU/PD som metod när man vill införa förändringar. Är det Somna... finns en del tips inför att du gör din sömnplan. Du bör ju ha läst boken (den du utgår från) ordentligt innan du börjar. Lycka till!
    17. Brunello
      Visa endast
      Fre 21 maj 2010 08:49

Utan att referera till någon specifik metod så känns det som om det är ganska mycket "Hattande" och småätande i er dag?

Äter han gröt bättre än vanlig mat? Annars är ett standardtips att blanda bröstmjölk i den vanliga maten för att barnet ska känna igen smaken och äta den bättre.

Jag tror att steg 1 är att få i honom lite mer mat på dagen alternativt, se om du kan få honom att amma liter mer, då är du säker på att han är mätt när han lägger sig och då blir det enklare att faktiskt inte erbjuda bröstet på natten. Ett nattmål är fullt tillräckligt om det är gott om mat på dagen.

Oftast är det ju enklast att ta bort snuttandet om barnet tar en napp men vill du inte det så titta på pantleys "gentlte removal plan" och hur hon överför trygghet på t.ex. en snutte...

18. maruska
      Visa endast
      Fre 18 jun 2010 13:47
      Hej,

Jag har precis börjat försöka ge min 5-månaders lite rutiner men tycker att det är ganska svårt. Jag försöker anamma rådet om att äta var tredje timme, men han vill oftast äta lite typ en halvtimme efter att han vaknat (kanske 20 ml ersättning tex) och äter sedan lite till en halvtimme senare och det sista precis innan han somnat. Jag har försökt att ge allt på en gång men då måste man dra ut på det tills han skriker av hunger. Några tips om vad det kan bero på och vad man kan göra åt det? Vi försöker också lära honom att äta puréer med varierande framgång, men även där blir det lite och sen kanske ersättning en halvtimme senare. Han är ofta ganska gnällig eftersom han är hungrig, men vägrar ändå äta allt på en gång.

Jag hade tänkt göra sovschema efter att vi har spikat maten, tänkte att det kommer mer naturligt då...han somnar aldrig av sig själv, vi vaggar honom alltid i babysitter, vaggar spjälsängen eller söver med mat (på natten) och det vill vi gärna ändra på också. Just nu har vi börjat med dream feed och då har han inte vaknat förrän 04.30, så han äter bara en gång på natten (plus dream feed), vilket är en stor framgång eftersom han vaknat varannan timme den senaste månaden! Men han försöker nästan alltid vakna 00.30 så vi måste gunga spjälsängen då.

Några bra tips hur man kan styra upp det hela?
    19. Ref
      Visa endast
      Lör 14 aug 2010 07:48
      Har en 10 månaders son och precis beställt hem boken "somna utan gråt" Min son äver två hela flaskor välling på natten. ENligt hennes metod så ska man ju "poppa" ut flaskan när han börjar äta mindre, men min son äter ju upp allt innan han somnar om?  What to do? =/
    1. «
    2. ‹
    3. 91
    4. 92
    5. 93
    6. 94
    7. 95
    8. 96
    9. 97
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Du är inte inloggad, du måste vara inloggad för att svara på inlägg eller starta trådar!

Logga in här!
Laddar...
Du har loggat in med Facebook Connect,
för att gå vidare måste du välja ett användarnamn.
Användarnamn
Hämta min profilbild
Fortsätt
Inte medlem? Logga in för att starta trådar eller skriva inlägg i forumet.
Logga in snabbt och anonymt
med ditt Facebook-konto
eller
E-post:
Lösenord:
Logga in automatiskt på denna dator
Logga in
Glömt ditt lösenord?

Innehåll

Vi rekommenderar

Testfakta Stort test av febertermometrar.

Gravidkalendern Följ graviditeten, vecka för vecka.

Min förlossning Allt om andras förlossningar.

Fråga experten

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorskorna Jenny och Aleksandra har lång erfarenhet av. I samarbete med Pampers.

BVC-sköterskanStäll din fråga

Carmen och Helena är BVC-sköterskor på Lillugglans BVC. 

FörlossningsrädslaStäll din fråga

Lena är förlossningsspecialist. I samarbete med Ekens barnmorskemottagning.

Missa inte ANNONS

Sverigemamman 2011

En rapport från 9000 svenska mammor

Maximera din pension.

Carina Blomberg är trygghetsekonom på AMF och svarar här på dina frågor om pension.

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
      • Senaste inläggen
      • 40+
      • Allergier
      • Amning
      • Attachment Parenting
      • Barn 0-12mån
      • Barn 1-2 år
      • Barn 3-5 år
      • Barn 6-12 år
      • Barn/funktionshinder
      • Barnböcker
      • Barnkläder
      • Barnomsorg
      • Barns utveckling
      • Barnvagnar
      • Blöjfri bebis-EC
      • Blöjor/Potträning
      • Bärsjal / Bärsele
      • Dop & Namn
      • Efter förlossningen
      • Enbarnsföräldrar
      • Ensam förälder
      • Far/morförälder
      • Flaskmatning
      • Flerbarnsförälder
      • Fosterförälder/barn
      • Förälder/Funktionsnedsättning
      • Föräldrapenning
      • Hemmaförälder
      • Inhandla
      • Kost/Matvanor
      • Mobbning
      • Mor-och farförälder
      • Namn
      • Njutningsföräldrar
      • Pappor
      • Pedagogik
      • Prematurbarn
      • Regnbågsfamilj
      • Relation/samliv
      • Resa med barn
      • Skola
      • Styv/Bonusförälder
      • Syskon
      • Sång/Lek/Boktips
      • Säkerhet
      • Sömn/Dygnsrytm
      • Tonåring
      • Tvillingförälder
      • Ung förälder
      • Ungdomar
      • Uppfostran
      • Utlandsförälder
      • Åkomma/sjukdom
      • Övrigt
    • Gravid
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Den jäveln runkade!
    • Blir så arg o ledsen på sonens förskolelärare!!!!
    • Min dotter är 13 år och är gravid
    • Känner mig lurad....överreagerar jag?
    • Jag ska tydligen bli faster om knappt 12v
    • Har min chef rätt! Känner mig så ledsen...
    • Varför skaffar ni barn med alla?
  • Mest lästa bloggarna
    • Mama Elle
    • Anna's blogg
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Från cup till dl
    • Husmorstips
  • Mest sedda klippen
    • Baby and dog
    • MOV09244.MP4
Leksaker online

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2012 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm