Hej alla,
Får man hoppa in här i tråden? Är ny, men har nu läst igenom lite och det finns många klpka människor här kan jag konstatera
Jag har en son som fyller 7 månader på söndag. Han vaknar och ammar fortfarande flera gånger på natten. Nu har jag bestämt mig för att ta tag i detta. Han pappa skall utomlands i en vecka snart, och då passar jag på (så slipper han vakna också han som jobbar, bara stressande för mig)
Så här ser våra dagar och nätter ut för tillfället:
06.30 går upp med pappa
07.30 frukost, en portion gröt, äter med hyfsad aptit, men äter sällan upp allt.
08-09 lek
09-10.30 sova (ammar ibland lite, ibland inte)
10.30 vaknar, leker
11.30 lunch - för det mesta går det trögt, brukar få i honom en fjärdedel av en barnmatsburk (stor burk) får däremot i honom en fjärdeldel av en stor burk med efterrätt. Måste alltid lura honom och lägga efterrätt på maten för att han överhuvudtaget ska gapa. Ibland gapar han ändå, men för det mesta inte.
12-13 lek
13.00-14.00 sova
14.00 amning eller frukt till mellis
14-15.30 lek
15.30-16.30 sova
16.30 middag. Går oftast lite bättre än lunchen, men det blir sällan mer än en fjärdedel till en tredjedel av en stor barnmatsburk + lika mkt till efterrätt.
17.00 - 19.00 Lek (brukar bli en amning vid 18 också)
19.00 kvällsgröt och katrinplommonpure. Äter bra, oftast alls.
19.30 pyjamas och mys
19.45 godnatt, ibland vill han amma, ibland inte
20.00 sover för det mesta
23.00 vaknar och ammar/tuttar lite
01.00 vaknar och ammar/tuttar lite
03.00 vaknar och ammar/tuttar lite - brukar lägga honom i vår säng här
05.00 vaknar och ammar/tuttar lite
Ibland vaknar han bara 3 gånger och ibland 4 gånger. Vissa gånger så äter han verkligen ordentligt när han vaknar och andra gånger så vill han tutta. Svårt att veta vad det är han vill faktiskt, finns ingen direkt rutin på när han är hungrig och när han inte är det. Napp tar han ibland, men spottar ut den när han somnat. Han kan somna utan napp ganska bra.
Nappflaska tar han INTE - han har helt glömt hur man gör, och jag har provat massor med olika flaskor, med olika nappar på samt med olika innehåll. Han vill inte ha flaska med nånting, inte med bröstmjölk, ersättning, välling eller vatten. Han blir vansinning när man stoppar in flaskan i munnen, och kastar huvudet åt andra hållet.
Jag har tänkt att han inte ska få amma förrän vid 3-4 på morgonen, och alltså ta bort de två första uppvaken helt.
Vad tror ni om det? Eller är det nåt jag behöver ändra innan jag börjar?
Tack på förhand!