X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Rutiner vid 2 månader är nog lite tidigt... Min är 3 månader och har inatt sovit en hel natt för första gången. Förväntar mig inte att det kommer hända varje natt nu, men trevligt var det :) Vad jag har fått höra kan man inte riktigt räkna med rutiner förrän de är iallafall 5-6 månader... Sen kan man säkert se mönster. Våra mönster brukar vara i ungefär 1 vecka eller 2 innan det helt plötsligt byts ut till något annat. Försöker hänga med min son och inte styra alltför mycket...
Det är inte alls tidigt, även spädbarn vill ha rutiner faktiskt, det man som förälder kan göra för att hjälpa de små pyrena att sova om natten är just att ha rutiner i dagen, för eftersom bebisar inte har tidsuppfattning är varje liten sinnesretning en bra sak att få rutin på, t.ex vagnpromenad ungefär samma tid varje dag osv, för bebisen märker sen när det är dags att sova efter ett tag, när man byter om till pyjamas, blöjbyten, dagsljus och kvällsmörker osv och snappar upp att jaha nu är det sovdags. Det står väldigt bra saker om spädbarns (och upp till 2 års ålder) sömnmönster och mycket annat i Remo. H Largos bok Babyår. Den har hjälpt mig väldigt mycket faktiskt. Klart att dom inte sover hela nätter efter att dom gjort det EN natt, men därifrån blir det bara bättre och bättre med sovrutinerna ju. Och självklart ska man inte styra för mycket, men man kan ju alltid försöka bidra med det man kan för att rutiner ska infinna sig så tidigt som möjligt!
Den boken är verkligen superbra, verkligen läsvärd måste jag säga! Billig som tusan nu också på
bokus.se, bokrea! 49 kr har jag för mig den kostade.