Startsidan
  • Logga in med Facebook
Logga in automatiskt
Glömt ditt lösenord?
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Förälder
  • Sömn/dygnsrytm
  • ni som brukade amma till sömns...
Sömn/dygnsrytm - Förälder
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Sömn/dygnsrytm
Förälder
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

ni som brukade amma till sömns...

Ons 17 mar 2010 13:35 Läst 1750 gånger Totalt 46 svar
    Honeyrose
    Visa endast
    ni som ammade era barn till sömns, hur fick ni dem att somna själva sedan? mest intresserad av de barn som inte var nyfödda eller väldigt små alltså... äldre än 5 mån.
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6. 4
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
    1. chokladkaffe
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 07:07
      Jag slutade amma till sömns för sonen blev så vild av sig och inte somnade till bröstet. Detta var när han var 8mån och nattningarna hade urartat i långa skrik. Efter det har vi burit honom i sele tills han somnar, enda sättet han kan varva ner. Kan bli en 10min promenad eller 45min beroende på hur trött han är och förmåga att lugna sig. Kan ju verka konstigt att bära runt honom men det går för det mesta snabbt och han blir inte ledsen utan somnar fridfullt, viktigt för mig.

Frösöblomster: Du menar att det kanske snart finns ett slut på dessa promenader, hade ju varit skönt att få lägga sig i sängen och vila tills sonen somnar
    2. MalinEddie
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 07:23
      X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
      hon hade gärna fått somna i famnen hur länge som helst.. jag struntar i vilket igentligen.. då kan man kolla på tv sammtidigt me och slipper ligga o glo i ett sovrum så igentligen är inte själva famnsomnadet problemet.. snarare vaggningen... bara de att jag får panik när hon gråter hjärtskärande och är ledsen.. hon är en sådan som gärna hetasr upp sej snabbt och blir lite små hysterisk... men vi får väll pröva att vagga och vila och vagga o vila o se vad det leder... vi har inte lyckats hittils tyvärr men skam den som ger sej..
      Vill hon somna i famnen då? Dum fråga kanske men vår son betedde sig sådär tidigare. Då provade vi att lägga honom själv och han somnade direkt. Hade han svårt att komma till ro vaggade vi sängen lite.
      Jag hoppas ni hittar en lösning!
    3. Honeyrose
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 19:58
      Har inte läst tråden men jag ammade sonen till sömns tills han var 7 månader. Då började jag ta ut tutten innan han somnade. Sen satt jag och amma i sängen, när han var mätt la jag ner honom i sängen bredvid mig och väntade tills han somnade. När det funkade började jag sätta mig i soffan i vardagsrummet och amma tills han var mätt, sen tog jag eller hans pappa hnom och gick in och la honom, antingen i våran säng eller i hans egen. Vi har alltid har mycket närhet och hudkontakt vid insomnandet, vi har myst helt enkelt. Nu när han är 1,5 år sitter vi bredvid hans säng på golvet och håller en hand hos honom. Han somnar snabbt, tyggt och lugnt! :)
      det låter ju inte så tokigt.. problemet för oss skulle nog vara att vår dotter somnar så snabbt när hon väl börjat äta. hon kämpar mycket när hon ammas o när jag väl lugnat ner henne så somnar hon. nu förtiden somnar hon väldigt fort o äter alltså det mesta medan hon sover.... har testat att ta loss henne när jag tycker att hon inte äter så mycket o bara snuttar men då kan hon börja gråta för att hon inte "var färdig".... svårt sånt här tycker jag
    4. Ejin
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 20:11
      Hej! Vi vaggade vår äldsta tills han var 15 månader, då gick det plötsligt att ligga och hålla om honom i sängen. Vilket var skönt . Jag satt och guppade och rullade på pilatesboll med honom i famnen när jag sövde. Jag gjorde så att jag försökte guppa och gunga allt mindre och tillslut somnade han när jag mest satt ner på bollen, aningens rörelse ibland bara. Då provade vi att ligga pch hålla om i sängen och det gick bra. Fick ta upp och hålla någon gång ibland första tiden då han varvade upp sig själv. Igenkänningsfaktor = hög .
      jag hoppas på att det ska bli ungefär så för oss också-...i ärlighetens namn orkar vi inte hålla på med en massa knepiga metoder och skit.. vill helst att det ska infalla naturligt att hon ska kunna somna i horisontalt läge utan guppningar...och de borde ju hända nångång antagligen...
      vore trevligt om det händerr snart bara.. hon är ju ganska tung att bära omkring på.. nu är de ju iof pappa som får bära då hon vägrar somna hos mej när han är hemma (pappagris på hög nivå för tillfället)
    5. Ejin
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 20:13
      Vill hon somna i famnen då? Dum fråga kanske men vår son betedde sig sådär tidigare. Då provade vi att lägga honom själv och han somnade direkt. Hade han svårt att komma till ro vaggade vi sängen lite.Jag hoppas ni hittar en lösning!
      jo då.. de vill hon.. lägger man henne i sängen börjar hon oftast busa o sen när inget kul händer, grina...

om det inte är jätte sent och vi lägger oss båda sammtidigt med henne i mellan.. då kan de gå ibland...

problemet är nog att hon helst inte sover alls.. hon är extremt aktiv.. o vem vill sova när man kan busa liksom....
    6. Honeyrose
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 20:14
      min tjej störtlipar om vi försöker ligga jämte när hon ska somna och inte vagga... eller ja.. först tror hon det är en lek.. sen stört lipar hon... känns ju mindre kul...
      detta är precis så vår dotter gör. nu har jag ju inte seriöst testat direkt, men hon tror absolut att vi leker o blir sedan ledsen om man inte gör det...
    7. BigMama08
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 20:24
      Jag ammar fortfarande min snart 2-åring till sömns när jag lägger honom. Däremot när hans pappa nattar honom ligger han bara bredvid honom i sängen. Det går hur bra som helst. Fram till 6 mån ålder då jag helammade honom var det alltid jag som ammade honom till sömns men efter att han pappa gick på föräldraledigheten så hittade han sitt sätt att söva honom som är urmysigt och funkar för dem.

Jag hade ett projekt där ett tag runt 7-9 mån ålder att han inte fick äta sig till sömns utan bara till han nästan sov och sen somna själv i sängen. Bara för att han skulle kunna sova själv. Men sen blev det svårare att göra så för ju äldre han blev, desto snabbare somnade han. Så jag la ner det. Nu tycker jag att det funkar prima med nattningen. Man ska köra den metod som funkar och inte oroa sig för mycket eller vara för idealistisk tror jag. Har man ett barn som somnar lätt och rofyllt ska man bara vara nöjd och inte grubbla för mycket.
    8. MissGirlie81
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 20:28
      Jag ammade vår son till sömns tills vi slutade amma vid 9mån, sen vart det flaskan till sömns istället några månader till. Sen så fick han kvällsflaskan i soffan, sen borsta tänderna o slutligen så satt vi o myste på en stol vid hans säng en stund innan han la sig. O nu vid snart 20mån, så får han fortfarande flaskan i soffan, borsta tänderna men vill han inte längre mysa i stolen utan bara gonattpuss o bums i säng=) Skönt, speciellt som han ska bli storebror inom 2mån!

Klart det har varit endel protester då han inte längre fick äta sig till sömns men sånt ger sig rätt så fort även om det inte känns så för stunden
    9. hannis
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 20:33
      Vi människor är det enda däggdjur som lägger ungarna på ett ställe för att sedan sova på ett annat ställe..inte nog med det så skryter vi om vi klarar det!
      Inte alls. Tikar (hundar) sover sällan hos sina valpar när de har blivit några veckor gamla. De går in för att ge dem mat och tvätta dem och sedan lämnar de valparna igen.
    10. Honeyrose
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 20:39
      Då låter det ju som en bra lösning att hon får sova i eget rum. Då kanske ni stör varandra mindre nattetid också. Det gjorde vi. Du kanske ska ha en madrass i hennes rum i början där ni kan ligga om hon blir orolig. Vår son vart aldrig orolig när vi flyttade honom till eget rum men barn är ju olika. Vi körde samma nattningsrutin som vanligt bara så det är ett tips. Då blir inte förändringen för stor. Sen tycker jag du ska fortsätta amma henne till sömns om du tycker det är smidigt men det kan ju vara skönt att hitta andra sätt att söva också så pappan kan ta del av nattningen och du kan komma hemifrån om du vill det. Jag vill åter tipsa om vyssanlulltassar om hon gillar att bli vaggad. Mycket smidigare än att vagga i famnen tycker jag. Jag förstår helt och hållet att ni inte vill vagga ett tungt barn, det är jobbigt. Sen sa du att du ville läsa om olika metoder. Dessa tycker jag om: Tassmetoden: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html Babywhisper: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html Somna utan gråt: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html Och då speciellt "Gentle removal plan" som är till just för att avänja ett barn vid att somna vid bröstet: babyparenting.about.com/od/sleeping/a/nightfe... Den boken finns även i pocket numera. Mycket läsvärd för en liten peng! Vilka metoder hade du själv funderat på?
      tack för inlägget! ska kolla de metoderna! har faktiskt känt mig ganska lat med metoder, så klart man vill att allt ska gå av sig självt men gör det ju kanske inte alltid o kanske inte inom en snar framtid iså fall. eftersom jag delvis läst barnaboken så funderade jag på SHN kuren (vet att många inte gillar den, men jag tycker att den verkar bra, dock bör man inte följa något blint, utan kan göra sin egen sak av det). men jag vill ju gärna se om det finns annat som kanske funkar bättre eftersom jag e lite lat o omotiverad. vill ju att det jag gör ska funka men känner mig iallafall för tillfället för osäker på sånt. väntar helt ärligt på att hon ska börja somna själv o hela natten eftersom min mamma sa att jag vid 8 mån helt plötsligt sov hela natten av mig självt. hehe man drömmer om att det ska hända mig oxå ;) 
      men mamma föreslog att vi kunde testa att gå ut med henne i vagnen på kvällen o låta henne somna där o sen bära henne till hennes rum o låta pappa lägga henne (ifall hon kanske vaknar till). ingen aning om hur jag skulle göra om det inte funkar men testa kan vi väl... =)
    11. Honeyrose
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 20:44
      tack så mycket för alla era svar! så intressant att läsa o många tips o saker att tänka på =)
    12. Alexandra84
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 20:51
      Sonen var 9veckor, dottern nästan 6månader och minsta sonen ca 5månader. Men med alla har det gått till på samma sätt.

När jag slutat amma så har deras pappa tagit över. Han har tagit barnet på kvällen då det var trött. Lagt i sin säng och erbjudit flaskan. Men dom har inte velat ha (dom har vägrat all mat i ca 10-14timmar) och då har han stått och tröstat (men inte tagit upp ur sängen) erbjudit flaskan med jämna mellan rum, och napp.
      Efter en tid så har barnet somnat, och då har min man gått ur rummet. När det sen vaknar igen så erbjuder han flaskan och då har dom ätit ca 10-100ml ersättning/välling.
      Sen har det hållit på så under natten.
      Dagen efter så har dom ätit välling som om dom aldrig gjort annat. Och nätterna flyter på perfekt, som om jag ammat.

Jag har samsovit med alla barn tills den dagen jag slutat amma. Då har dom fått sova i egna sängar.
      Alla somnar idag (son 4år, dotter 2år och son 11månader) tryggt utan gråt, på egen hand i sina sängar
      1carpediem1.blogspot.com/
    13. MalinEddie
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 22:25
      Jag tror din mamma hade tur. Om du har läst BB har du säkert läst om 8 månadersångesten? Mina barn har sovit uselt kring 8 månader. Jag hoppas dock att ditt tar efter dig självklart{#lang_emotions_smile}Jag gillar verkligen inte AW SHN om jag ska vara ärlig. Den är dock snällare i BB än i SHN boken eller på forumet. Vad ni än gör ska ni ju göra vad som känns rätt för er! Det kommer säkert inte vara jobbigt för alltid men blir det FÖR jobbigt kan ni ju börja fundera på en metod. Vi har använt BW på vår son dock lite omgjord till vår egen. Kör ni en metod rekommenderar jag att göra den till er egen. Barn är olika men metoder kan vara bra inspiration. Hursomhelst efter 2 jobbiga nätter med BW sov vår lillkille hela nätter utan uppvak. Han strular självklart vid sjukdom vilket är helt normalt och då sover han hos oss. Men när han mår bättre är det jättelätt att återgå till de vanliga rutinerna vilket är skönt. Innan vi gjorde detta hade vi en kille som var tvungen att vaggas tillbaka vid varje uppvak och han var så trött på dagarna pga av långa vakenpass nattetid. Han mådde inte bra och inte vi heller.
      Prova er fram{#lang_emotions_smile}Lycka till!
    14. Familjen Wikner
      Visa endast
      Mån 22 mar 2010 19:56

Hej på er! Kanske känner ni att den här tråden är lite passé för det inte skrivigts nåt på ett tag men eftersom ni verkar kunna så mkt vill jag fråga er om min son! Börjar känna mig desperat efter att förstå vad sjutton det är som händer med honom. För oss är inte problemet så specifika, bara problem med sömnen både på dagen och på natten.

Min första fråga kan vara lite dum, men skriker alla era barn när de är trötta? Min son skriker ALLTID när han blir trött och jag är nästan säker på att det inte handlar om övertrötthet. Han är idag 4 mån och sedan ca 1 månad tillbaka har nätterna succesivt blivigt värre. Nu vaknar han ca 4-5 gånger varje natt, oftast av tre olika orsaker: hunger, magen/behöver bajsa & FRÅGETECKEN (drömmar kanske?). Han somnar endast genom hjälp från oss och det är att ammas eller att gungas kraftigt till sömns. Han somnar vanligtvis runt 7 och går upp vid 6, med undantag för alla uppvaknanden. Min andra fråga, när era barn vaknade i hans ålder, var det också av flera olika anledningar?

På dagarna sover han SÄLLAN längre än typ 40 min och vaknar av någon anledning och kan inte somna om. Min tredje fråga, känner ni igen det?

Vi tänkte att det inte håller att vi alltid ska hjälpa honom att somna så vi testade skrikmetoden (eller vad den nu heter) i två dagar men jag klarade inte av det mentalt...

Ibland får han helknäppa flippar och somnar som vanligt i famnen eller vid bröstet men vaknar efter 15 min igen. Detta kan upprepas från ca 21-02.  Min fjärde fråga, har det hänt er och vad tror ni att det berodde på?

Hoppas nån orkar läsa allt jag skrivigt... hehe..
      kram på er!

15. linfr393
      Visa endast
      Tis 23 mar 2010 09:09
      MIn son är snart 6 månader och jag ammar honom till sömns. Jag tycker som tidigare tagits upp att det är svårt att sluta för att lägga honom i sin säng när han fortfarande är vaken, hur vet jag då när han är mätt? Vi lägger över honom i sin säng när han somnat.
      Nu har nätterna blivit rätt tråkiga, han vaknar fortfarande ett par gånger varje natt och vill amma... är det för att han inte somnar själv i sin egen säng?
      hur gör ni andra när ni ammar under natten? Låter ni barnet somna vid bröstet, ligger ni i er säng eller sitter ni i en fåtölj?
      Så svårt att veta vad som fungerar bäst (olika för alla såklart)... men lite tips på hur en bra natt kan skapas vore inte helt fel!
    16. linfr393
      Visa endast
      Tis 23 mar 2010 09:17
      Hej på er! Kanske känner ni att den här tråden är lite passé för det inte skrivigts nåt på ett tag men eftersom ni verkar kunna så mkt vill jag fråga er om min son! Börjar känna mig desperat efter att förstå vad sjutton det är som händer med honom. För oss är inte problemet så specifika, bara problem med sömnen både på dagen och på natten.Min första fråga kan vara lite dum, men skriker alla era barn när de är trötta? Min son skriker ALLTID när han blir trött och jag är nästan säker på att det inte handlar om övertrötthet. Han är idag 4 mån och sedan ca 1 månad tillbaka har nätterna succesivt blivigt värre. Nu vaknar han ca 4-5 gånger varje natt, oftast av tre olika orsaker: hunger, magen/behöver bajsa & FRÅGETECKEN (drömmar kanske?). Han somnar endast genom hjälp från oss och det är att ammas eller att gungas kraftigt till sömns. Han somnar vanligtvis runt 7 och går upp vid 6, med undantag för alla uppvaknanden. Min andra fråga, när era barn vaknade i hans ålder, var det också av flera olika anledningar? På dagarna sover han SÄLLAN längre än typ 40 min och vaknar av någon anledning och kan inte somna om. Min tredje fråga, känner ni igen det? Vi tänkte att det inte håller att vi alltid ska hjälpa honom att somna så vi testade skrikmetoden (eller vad den nu heter) i två dagar men jag klarade inte av det mentalt...Ibland får han helknäppa flippar och somnar som vanligt i famnen eller vid bröstet men vaknar efter 15 min igen. Detta kan upprepas från ca 21-02.  Min fjärde fråga, har det hänt er och vad tror ni att det berodde på?Hoppas nån orkar läsa allt jag skrivigt... hehe.. kram på er!
      Även min son vaknar och är ledsen under natten, jag brukar testa ge nappen (ifall han bara ät lite orolig), märker ganska snart om han behöver ammas. Vid amning under natten somnar han alltid. på kvällen när han är trött skriker han dock inte. Han har alltid vaknat vid ca 6.30 på morgonen (lägger sig ca 18.30), med vissa undantag förstås. han hade en period då han vaknade på kvällen efter 30 min och ville ha bröstet igen, jag gav det till honom och det var mer en trygghets grej tror jag, han snuttade i någon minut och sov sen vidare, detta har han på egen hand slutat med nu! på dagarna har han minst en längre sömn på 2-3 timmar och i övrigt lite kortare beroende på.
      har också funderat på 5 mionuters metoden, men vill inte att han ska gråta sig själv till sömns....svårt att veta hur man ska göra!
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6. 4
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Du är inte inloggad, du måste vara inloggad för att svara på inlägg eller starta trådar!

Logga in här!
Laddar...
Du har loggat in med Facebook Connect,
för att gå vidare måste du välja ett användarnamn.
Användarnamn
Hämta min profilbild
Fortsätt
Inte medlem? Logga in för att starta trådar eller skriva inlägg i forumet.
Logga in snabbt och anonymt
med ditt Facebook-konto
eller
E-post:
Lösenord:
Logga in automatiskt på denna dator
Logga in
Glömt ditt lösenord?

Innehåll

Vi rekommenderar

Testfakta Stort test av febertermometrar.

Gravidkalendern Följ graviditeten, vecka för vecka.

Min förlossning Allt om andras förlossningar.

Fråga experten

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorskorna Jenny och Aleksandra har lång erfarenhet av. I samarbete med Pampers.

BVC-sköterskanStäll din fråga

Carmen och Helena är BVC-sköterskor på Lillugglans BVC. 

FörlossningsrädslaStäll din fråga

Lena är förlossningsspecialist. I samarbete med Ekens barnmorskemottagning.

Missa inte ANNONS

Sverigemamman 2011

En rapport från 9000 svenska mammor

Maximera din pension.

Carina Blomberg är trygghetsekonom på AMF och svarar här på dina frågor om pension.

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
      • Senaste inläggen
      • 40+
      • Allergier
      • Amning
      • Attachment Parenting
      • Barn 0-12mån
      • Barn 1-2 år
      • Barn 3-5 år
      • Barn 6-12 år
      • Barn/funktionshinder
      • Barnböcker
      • Barnkläder
      • Barnomsorg
      • Barns utveckling
      • Barnvagnar
      • Blöjfri bebis-EC
      • Blöjor/Potträning
      • Bärsjal / Bärsele
      • Dop & Namn
      • Efter förlossningen
      • Enbarnsföräldrar
      • Ensam förälder
      • Far/morförälder
      • Flaskmatning
      • Flerbarnsförälder
      • Fosterförälder/barn
      • Förälder/Funktionsnedsättning
      • Föräldrapenning
      • Hemmaförälder
      • Inhandla
      • Kost/Matvanor
      • Mobbning
      • Mor-och farförälder
      • Namn
      • Njutningsföräldrar
      • Pappor
      • Pedagogik
      • Prematurbarn
      • Regnbågsfamilj
      • Relation/samliv
      • Resa med barn
      • Skola
      • Styv/Bonusförälder
      • Syskon
      • Sång/Lek/Boktips
      • Säkerhet
      • Sömn/Dygnsrytm
      • Tonåring
      • Tvillingförälder
      • Ung förälder
      • Ungdomar
      • Uppfostran
      • Utlandsförälder
      • Åkomma/sjukdom
      • Övrigt
    • Gravid
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Kom hem från jobbet, hittade mannen med HANS ex! :'(
    • Ge mig EN bra anledning till abort
    • Min dotter stal massa godis från affären!
    • Sexuellt svartsjuk på våran katt
    • Hur ser soc på detta? Långt
    • Ofrivillig mamma...
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Mama Elle
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Mina diktkort
    • Från cup till dl
  • Mest sedda klippen
    • MOV09244.MP4

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2012 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm