Ella är snart 11 månader och i gränslandet mellan ett och två sovpass om dagen. I vanliga fall, som det sett ut tidigare vaknar hon klockan 7, sover sen 10-12 eller 12.30. Sen är hon vaken många timmar och sover något litet pass mellan 16-16.45. Det passet får man nästan tvinga henne till, t.ex. genom att gå ut och gå med vagnen, eller åka ett längre pass med bilen. Lägga henne i sängen funkar inte, vilket går alldeles utmärkt på förmiddagen och kvällen.
Vissa dagar funkar det inte att söva henne vid fyra. Idag t.ex. Mannen slutade jobbet klockan fyra och jag och barnen var tvugna att hämta honom - en bilresa på ca åtta minuter. En för kort bilresa för att Ella skulle somna. Sen var jag tvungen att laga mat och med pappa somnar hon inte. Alltså höll hon sig vaken, till klockan 19 då vi tog på pyjamas, borstade tanden, och åt välling i soffan. Som vi gör varje kväll.
Ella somnar, men efter en timme vaknar hon och går inte söva om i sängen. Hon är trött men vill upp. Är uppe hos oss i soffan ett tag innan hon blir tjurig och jag måste söva om henne i famnen. Så här beter hon sig VARJE gång hon bara sovit ett pass på dagen. En normal kväll när hon sovit två pass lägger vi henne mellan sju och åtta, med samma rutiner, och hon sover gott till runt 24 när hon ammar och kommer över till vår säng.
Varför beter hon sig så? Varför går de tinte sova hela kvällen när hon har sovit ett middagspass?Hon borde ju fatta att det är natt med tanke på alla läggrutiner. Min teori var annars att hon tror att hon bara sover middag, eftersom hon är så inkörd på två pass sen tidigare...