Har du egna barn? Har du provat?
Min erfarenhet är iallafall att man inte kan tvinga fram kreativitet. Min son vill inte rita själv (ok, han vill SÄLLAN rita själv) han tycker inte det blir fint. Om vi ritar tillsammans så ska jag göra det. Skog har vi inte tillgång till förutom om vi sätter oss två timmar i bilen. O-kul och inte kreativt alls.
Däremot leker han väldigt fantasifullt med sitt lego och sin stora plastdocka. Han gillar att baka ihop med mig men det är ju inte kreativt ALLS - vi följer ett recept, men det är ju mysigt.
Du verkar blanda ihop att umgås med sitt barn med att vara kreativ. Det är ju inte alls detsamma. När vi spelar innebandy eller bollar med ballonger eller hjälps åt med tvätten så är vi inte det minsta kreativa, däremot kan sonen vara oerhört kreativ när han sitter själv framför datorn och ritar med en wacompenna och photoshop.
När jag fick barn trodde jag att det var finare och bättre om han lekte med kastanjer och kottar jämfört med om han lekte med färgglada plastsaker. Bull-shit, rent ut sagt. Det viktiga är att han leker, att han kan prova olika roller, testa hur man sätter upp regler etc tillsammans med andra barn (vuxna är urdåliga lekkamrater), sitta och hitta på historier själv med sina legogubbar, inte att han har en handsnidad träbil målad med växtfärger (jo, han åkte på en hel del sådant i början

).
Såklart finns det föräldrar som schasar iväg barnen med en leksak för att de själva ska få lugn och ro, men det är inte leksaken som är problemet utan att man inte vill vara med sitt barn (och ibland vill man inte det!).