Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Förälder
  • Barnomsorg
  • Det här med dagis och att vara hemmaförälder
Barnomsorg - Förälder
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Barnomsorg
Förälder
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Det här med dagis och att vara hemmaförälder

Lör 30 apr 2005 13:47 Läst 12686 gånger Totalt 151 svar
    caroflina
    Visa endast
    Det pågår just nu en het debatt i hela landet och jag vill få er alla engagerade i detta ämne.
    Gå gärna in på
    www.hemmaforaldrar.se
    www.algonet.se/~barnatid/
    www.foraldraupproret.se

och säg vad ni tycker.
    Jag kämpar för valriheten. Jag säger inte att det är fel med dagis men jag vill få välja själv vart jag vill ha mina barn.
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 32
    4. 33
    5. 34
    6. 35
    7. 36
    8. 37
    9. 38
    10. ›
    11. »
    1. Veladis
      Visa endast
      Sön 5 jun 2005 18:29
      #?
      Åsa: jag sätter absolut inte likhetstecken, min man är i det närmsta hemmapappa nu... Vad jag menar, är att risken är att det blir mest mammor som är hemma med föräldralön, i lika stor utsträkcning som det är mammorna som tar ut mest fp...
      Vilket naturligtvis är något som borde förändras...
    2. ROKA
      Visa endast
      Mån 6 jun 2005 17:38
      #?
      Verkar som om vissa försöker ta bort de få olikheterna som är kvar mellan män och kvinor att Mans och kvinnosysslor har inte funnits sedan urminnes tider tror iallafal jag, därav våra olika fysiska förutsättningar i styrka och snabbhet. När nu kvinnan föder barnet och ammar det osv vad är det då för fel om kvinnan sen fortsätter sköta hem och barn Medans mannen jobbar om man nu vill ha det så hemma, såklart ska alla få välja hur de vill leva men man kan väl tex pejla av sin mans åsikter INNAN man får barn istället för att få en chock när mannen vill att man ska vara hemma med bebisen.

Verkar som det mesta var fel på farfarsfars tid. varför måste allt ändras helt plötsligt?
      Tex min mormor var stolt över att vra hemma och sköta barn mm varför är det så tabu nu?
    3. Veladis
      Visa endast
      Mån 6 jun 2005 17:54
      #?
      På "farfarsfars tid" levde man efter andra förutsättningar än nu. Vi har ett helt annat samhälle, men idelen lever kvar... Då blir det fel...
      Som jag ovan också skrev, ROKA, men du kanske inte orkade igenom hela , så har kinnas roll genom hsitorien också varit producerande, dvs, det är lika mycket hon som satt mat på bordet. Dock levde och verkade man i hemmiljön allihop. gården var det centrala dä man bodde och jobbade... Så i stort var faktiskt bönderna i det gamla bondesverige lika mycket hemmapappor, som hustrurna var hemmamammor...
      Och så kryllade det ju av pigor, drängar och mormödrar och farfäder som kunde ha ett vakande öga på barnen medan föräldrdarna jobbade...
      De fysiska förutsättningarna kan man ju också diskutera. Stefan vinnor nog över mig i armbrytning, men är det uthållighetsstyrka som gäller så är det jag som toppar... Dessutom behärskar jag till fullo konsten att göra flera saker samtidigt, en rätt vanlig "kvinnlig egenskap", som Stefan har väääldiga problem med...

Så, vad vill jag säga. Olikheter finns, mest varierat från person till person dock, och inte till kön... Manligt och kvinnligt... ganska kliché... Mammor och pappor.... Tja, de pappor som lever med sina barn och inte anser sig lika viktiga för barnet som mamman borde ta sig ett par funderare... Mammor ammar, javisst, men om pappor hade tuttar så kunde de också göra det... Skulle de då? Vet inte...
      Haha...
    4. caroflina
      Visa endast
      Tis 7 jun 2005 13:32
      #?
      Vi alla har olika åsikter hur vi vill ha det i våra familjer, DÄRFÖR är det viktigt att varje familj får bestämma över sin barnomsorgspeng.
      Veldadis skriver att jag är ute på hal is när jag skriver att alla får ta ansvar för sona egna liv. Lever man i ett dåligt förhållande så kan ingen annan än du själv göra något åt det. Veladis-Alla har nog någon gång haft mindre trevliga förhållande.. Men detta är inte diskussionen. Vad som är jämställt för dig är inte samma för den andre. Det handlar om kultur också. Varför ska man bestämma åt andra? Man måste få väla att kunna vara hemma med sina barn. Varför ska jag lämna över mina barn till någon annan? Familjer är stressade idag över att få dagisplats, att gå tillbaka till jobber efter en kort tid hemma med sitt barn och stress som kvinna att inte få arbete pga att du har barn. Om man hade fått barnomsorgspengen så hade man haft möjligheten att stanna hemma med sina barn utan att bli utförsäkrad eller vara utan lön.
      Det är något som har gått snett i samhället när personer höjer på ögonbrynen när man säger att man vill hellre vara hemma under småbarnstiden. Karriären kan vänta.

Vi kan inte leva i det gamla.. Vi kan istället ta lärdom av hur våra mor o far föräldrar levde och inte upprepa misstagen. Kvinnan behöver inte passa upp mannen längre, laga mat, städa och passa barn. Efter arbetstid så hjälps familjen åt. Man och hustru arbetar på dagarna, den ena hemma och den andre på sitt arbete. (Pappan kan vara den som är hemma!!)
      Det är inget fel med att vara hemma, inget fel att inte vilja ha sina barn på förskolan, inget fel att prioritera familjen.
      Förskolan är inte obligatorisk, men familjer har inga andra valmöjligheter idag.
      Låt barnomsorgpengen följa med varje barn.
      Låt familjen själva bestämma om vad som är jämställt.

Veladis- Är du ensamstående med barn så går dessa barn före i barnomsorgskön. Det är ont om platser på förskolan och en hemmaförälder hade minskat trycket i kön. Varför är hemmaförälder ett sämre val?
    5. Veladis
      Visa endast
      Tis 7 jun 2005 14:38
      #?
      Caroflina: Här är det inte ont om platser... Däremot skulle det bli det, om föräldralönssystem infördes med besparingar på förskolan som led i finansieringen... Då blir det som sagt inte större valfrihet, eftersom många då istället hänvisas till föräldralön i stället för förskoleplats.
      Dessutom, även om den ensamstående mamman får gå före i förskolekön, är det då inte orättvis enligt "den nya stora valfriheten" att hon inte kan utnyttja den...?
      Öpnna förskolan kan man inte heller lita på, då den försvinenr allt mer och mer, vilket säkert inte kommer att bromsas då man drar in på mycket för att finansiera föräldralönen...
      Vad jag menar med ute på hal is, är att man inte ska vara så snabb att döma andra efter sin egen mall...

Nu måste jag fråga... Diskussionen har gått kring om föräldralön skulle lbi mammalön, som jag har påstått, och du motsatt dig... När du läsar Fatimas och ROKAS inlägg om att det -är- mamman som i alla lägen är mest lämpad att ta hand om barnen, vad tänker du då? Tyvärr har de inte helt ovanliga åsikter, trots att vi lever i den tid vi lever i...

Barnsomsorgen är ingen peng... Den är en otrolig möjlighet för våra barn att utvecklas, i världens bästa för-skola- . Om man då inte vill utnyttja den, ens på halv- eller deltid, tja, då får man väl skylla sig själv... Återigen, det är lite som att gnälla över att vi betalar skatt till den gemensamma infrastrukturen, om man själv anser att man bara sitter hemma och inte utnyttjar den.... Infrastrukturen i vårt land, liksom förskolan, bidrar till vårt samhälles utveckling och välstånd. Och då menar jag inte att förskolan frigör arbetskraft, utan att förskolan lär och berikar våra barn, inför livet...

Om man ändå känner att man absolut vill vara hemma, ska man inte gnälla på att staten satsar pengar på förskolan, som är en del i utbildningssystemt numer... Istället får man göra som hemmaföräldrarna förr... Se till att leva billigt, odla egen mat, sy och laga kläder, mm... Inte tjata om en fjuttig föräldralön på några tusenlappar som någon slags fickpengar för hemmamamman... Liten peng med stroa konsekvenser...
      Ursäkt, nu ska jag nog inte skriva mer... Har hjärnskakning och förb***nad huvudvärk...
    6. ROKA
      Visa endast
      Tis 7 jun 2005 18:15
      #?
      Antingen lever vi i helt skilda världar eller så råkar jag bara känna folk, både kvinnor å män(de flesta) som tycker att kvinnan lämpar sig mest att ta hand om barnen när de är små, delvis pågrund av att mannen inte kan amma mm, visst finns det ersättning osv men varför inte använda de naturliga resurserna om tuttarna fungerar....

Sen det där med fysiologisk skillnad, visst finns det idag män som kanske är försoffade och inte orkar hålla takten i tex löpspåret med sin kvinna men om man ser på de i eliten inom vilken fysisk idrott som helst så är männen överlägsna pgav sina förutsättningar som de föds med.

Jag kanske låter som en mansgris men det är inte så att jag inte tar hand om mina barn och städar mm. menar bara att vissa saker lämpar sig fortfarande bättre av naturen för tex kvinnor.
    7. Veladis
      Visa endast
      Tis 7 jun 2005 19:16
      #?
      Visst är det så att kvinnan bär och föder barnet, liksom att de flesta som kan amma gör det, och gör det så länge de och barnet vill. Likväl förtar inte det att pappan är hemma, även i späd ålder, eller hur. Jag ammade min dotter tills hon var 11 månader, men började jobba då hon var 9 månader. Jag ammde alltså inte dagtid mellan 8-16 dessa dagar, men eftersom de ändå bör ha börjat, åtminstone lite blygsamt, med riktig mat mellan halvåret och året är ju inte det något problem. dessutom kan man pumpa ur, men det behövde inte jag göra... Jag vet också många par där pappan kommit med barnet till mamman på jobbet för en amningsstund mitt på dagen. Körigt, tja, kanske, men om man vill ha det så så går det. Min sambo och jag var föräldralediga med VIlya varannna vecka ända frå att hon var nyfödd... Det funkade väldigt bra, då jag pluggade på distans och han jobbade skift.
      Den här tråden handlar främst, om jag har förstått det rätt, inte om omsorgen det första året, utan rätten att välja att vara hemma när föräldrapenningen börjat sina, och eventuell finansiering av deta med sk föräldralön. Alltså om omsorgen om barn mellan i första hand 1-3, i förlängningen ända upp till 6-årsåldern elelr t o m skolåldern. Vad gör pappan som mindre lämplig då... inte brist på bröst i allafall...
    8. Veladis
      Visa endast
      Tis 7 jun 2005 23:17
      #?
      Lite ytterligare siffror....

Caroflina, du nämnde att varje barn på förskolan får ett bidrag av staten på 135 000 kr/år.
      Det stämmer inte, titta på denna länk:

www.skolverket.se/content/1/c4/08/21/Tab12.xl...

Siffrorna är från 2003, men har inte förändrats nämnvärt. Vi kan se att den riksgenomsnittliga kostanden för varje -heltidsbarn- i förskolan, privat och kommunal, är ca 93 500. Avfinansieringsgraden, dvs den del av denna summa som finansieras direkt av avgifter från föräldrdarna är i genomsnitt 7.8%, vilket är ca 7250 kr. Övrig kostnad, ca 86 246 kr, är alltså skattemedel... I runda tal kostar alltså ett barn i förskolan 7000 kr i månaden i skattepengar. Ett heltidsbarn alltså. Skulle man då inte kunna få dett i föräldralön??? Tja, KD:s förslag på 6000 kr per barn ligger väl rätt nära... Moderaternas förslag på 3000 per barn, låter i samband med dessa siffror som ett rent, riktigt snålt skämt... Problemet är ju att KD:s förslag innebär, se tidigare uträkning, att man som längst kan vara hemma ett halvår längre än idag, med en ersättningsnivå i klass med det nya lägsanivåbeloppet på 180 kr... Jag tycker inte det är så mycket att jubla över, som sagt.
      Nåja, rent teorietisk skulle man kanske tänka sig att en förälder då skulle kunna vara hemma med sitt barn och få dessa ca 7000 kr i månaden av kommunen. Men, om denna förälder nu istället skulle ha jobbat, säg för en ganska genomsnittlig månadslön på 18000 i månaden, skulle den föräldern ha inbringat ( räknat på en kommunalskatt på ca 20%) 3600 kr direkt i kommunens kassa, och ännu lite till i statens... Där försvinner alltså långt mer än hälften av dessa 7000 kr. Det är nog därför moderaterna bara erbjuder 3000 kr per barn och månad.

Det var lite siffror, men som sagt så är det inte den ekonomiska biten som stör mig när det gäller föräldralön, utan de konsekvenser det skulle ha för utvecklingen av vårt samhälle. Tyvärr har utvecklingen på den här tråden bekräftat mina "fördomar" att föräldralön skulle lbli en nästan uteslutande mammalön... Jag är ledsen, Caroflina, men det verkar inte bättre. Däremot är jag fullt övertygad om att din som skulle få det otriigt bra hemma med dig, en kunnig, pedagogisk mamma som vet vad hon vill, och en jämställd pappa...
      Vilket inte utesluter att han skulle trivas, må bra och utvecklas på förskola -också..
    9. caroflina
      Visa endast
      Ons 8 jun 2005 21:42
      #?
      Även om det bara skulle röra sig om ett par tusen kronor per barn som tex KD förslag så innebär det faktiskt att föräldrarna hat själva fått bestämma över deras barnomsorg. Den som är hemma blir inte utförsäkrad och får en inkomst som är pensionsgrundande.
      Jag vet inte vilken kommun du bor i men här i malmö är det stora köer till förskoleplats. Dagmammor efterfrågas i vissa stadsdelar. I Göteborg efterfrågar man privata dagmammor för att avslasta trycket i kön och privat dagmamma verksamhet finns i 17 andra kommuner.
      Om min man väljer att vara en hemmapappa hade det varit tal om hemmapappafälla då?? Varför kan det inte vara naturligt för mig, som kvinna att få välja att vara hemma utan att folk ska tycka att det är en kvinnofälla?
      I början av denna tråd så var det att man inte skulle minsann leva på staten, utan vill man vara hemma så får man själv bekosta det. Sen var det att vi gör alla kvinnor en otjänst. Det är en kvinnofälla och det är bara en mammalön vi disskuterar. Sen är det om hur bra eller dåligt dagis/förskola är för våra barn. Är det ine bättre att varje familj få barnomsorgpengen och själva få bestämma?
      Vi har alla jobbat eller kommer att jobba största delen av våra liv ( om man inte är sjuk eller skaffar 20 barn..) och betalar skatt. SÅ det är inte att man bara sitter hemma och är hemma och lever på andra.
      Titta på länderna runt om oss, t.ex. Finland och Tyskland som får vårdnandsbidrag eller betala mindre skatt. Sverige är jättebra det första året man är hemma med sitt barn, eller så länge man har sjukpenningsdagar.
    10. caroflina
      Visa endast
      Ons 8 jun 2005 22:04
      #?
      Angående Fatimas och Rokas inlägg.. Båda föräldrarna är givetvis lika lämpliga att ta hand om sina barn. Jag valde att amma min neo i 16 månader, slutade för två veckor sedan. Fast jag har pumpat de första 6 månaderna då jag har jobbat som sångerska och min man har tagit hand om sin son. Sen har vi hjälpts åt med allt annat men visst är det jag som har tagit hand om Neo mest för jag är den som är hemma. Vi har inte haft något val eftersom vi bodde utomlands och kom hem höggravid och det vara bara jag som hade SGI, min man var utföräkrad och fick börja om att jobba ihop sin SGI. Men vi har sagt att nästa barn så ska han vara hemma tre-fyra dagar i veckan från första början. Jag kommer vara hemma tills jag inte helammar längre.
      Angående matlagning och städning så får jag nog säga att där är kvinnan och mannen abslout lika lämpade!! Att en kvinna skulle vara mer lämpad vill jag inte ens kommentera..
      Det är viktigt att mannen får känna sig lika viktigt för barnet. Vi kvinnor har haft 9 månader med vår lille bebbe i magen och älskat den från första stund. En man kanske får växa mer in i rollen som pappa och kärleken växer med tiden. Detta är en förklaring från min man. Redan på BB så berättar barnmorskan om kvinnan som lever i sin bubbla och mannen är den som sliter i hemmet, tvättar, diskar, lagar mat, hämtar vatten till en ammande och törstande nybliven mamma. Min man kände sig som ett hembiträde de första fyra veckorna..
      Nu när Neo är snart 17 månader jobbar pappa heltid eftersom jag inte fått något jobb och mitt sjungande inte kan försörja oss. Min man längtar efter att få vara hemma med Neo. Tyvärr så är småbarnsmammor mindre attraktiva på arbetsmarknaden.

Alltså, Jag tycker att mamma o pappa är lika viktiga vad det än handlar om. Men jag vill att varje familj ska få bestämma vad som är jämställt i deras familj. Jag håller med Roko när man ska först prata med varandra innan man gifter sig och/eller skaffar barn med varandra.
    11. Veladis
      Visa endast
      Ons 8 jun 2005 22:12
      #?

Nja... Om din man väljer att vara hemmapappa med föräldralön skulle det inte bli tal om hemmapappafälla... Om däremot de flesta pappor valde att vara hemma med sina barn istället för alla de mammor som i dag är det, då kan det kanske bli så...
      man kanske ska definiera begreppet kvinnofälla lite.
      En kvinnofälla skapas inte av en kvinna som är hemma, eller av tio. Det handlar om att någonting som kan begränsa -kvinnor i allmänhets- tillgång till arbetsmarknaden. Om föräldralön blir norm, antalet förskoleplatser försvinner (jo, för neddragningar inom förskolan finansierar föräldralönen, dessutom kan kommunerna få för sig att dra ner ytterligare och hänvisa till föräldralön istället.) kommer kvinnor i barnafödande ålder att ha svårt för att ta sig ut på arbetsmarknaden... Arbetsgivare vill inte riskera många års frånvaro... På så sätt skapar föräldralönssystemet begränsningar, inte valfrihet, i förlängningen... Även om det skulle funka bra för dig och för din familj, kan det sätta många andra i klistret.

Vill man vara hemma med sina barn, finns det, som sagt, massor med saker man kan göra för att inte bli utan inkomst elelr bli utförsäkrad. Jobba deltid hemifrån, jobba deltid kväll eller natt, plugga på distans... Tja, mycket är möjligt och jag vet flera som löst det så.

Förtydligande: jag är emot föräldralön av -alla- dessa orsaker... men jag har lyft fram olika i olika inlägg, beroende på vilket inlägg som besvarats.

- Förskola är bra och berikar våra barns uppväxt. I lagom dos. Föräldralön innebär neddragnignar på förskolan, då fokus förflyttas till familjen, världens bsta förskola komemr att försämras. Vad som också påverkas är de öppna förskolorna, som bekostats av samma pengar...

- Det ekonomiska perspektivet stämmer inte. Den föräldralön som kommunerna möjligtvis skulle ha råd att betala ut, gör att den blir så låg att många inte kan utnyttja den. Föräldralön blir en klassfråga. "Valfriheten" komer att gälla de med bättre ekonomi. Eventuellt de med riktigt många barn tätt...

-Föräldralön blir en kvinnofälla. I och med de ekonomiska och "känslomässiga" perspektiven, kommer de flesta som väljer att stanna hemma länge med barnen att vara mammor. Kvinnors situation på arbetsmarknaden förändras.

12. Veladis
      Visa endast
      Ons 8 jun 2005 22:24
      #?
      Caroflina... Vi är i allafall eniga om en sak...
      Jämlikhetsfrågan är vad jag tänker på, samt också vad jämlikhet innebär.
      vi verkar ha en likartad uppfattning om detta...
      Alltid något...
    1. «
    2. ‹
    3. 32
    4. 33
    5. 34
    6. 35
    7. 36
    8. 37
    9. 38
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Du är inte inloggad, du måste vara inloggad för att svara på inlägg eller starta trådar!

Logga in här!
Laddar...
Du har loggat in med Facebook Connect,
för att gå vidare måste du välja ett användarnamn.
Användarnamn
Hämta min profilbild
Fortsätt
Logga in för att starta trådar eller skriva inlägg i forumet.
Logga in snabbt och anonymt
med ditt Facebook-konto
eller
E-post:
Lösenord:
Logga in automatiskt på denna dator
Logga in
Glömt ditt lösenord?
Bli medlem »

Innehåll

Vi rekommenderar

Min förlossning Allt om andras förlossningar.

Testfakta Bästa och sämsta blöjorna.

Hon får platt mage Följ GrönaDruvans mag-kamp

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Carmen och Magnus är BVC-sköterskor på Lillugglans BVC. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorskorna Jenny och Aleksandra har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

FörlossningsrädslaStäll din fråga

Rädd att föda? Fråga specialist på Ekens barnmorskemottagning.

Missa inte ANNONS

Vinn lyxdag

Vinn lyxdag med två väninnor och låt Åhléns Personal Shopper lösa era problem med sommarens look.Få outfits för totalt 10 000 KR.

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
      • Senaste inläggen
      • 40+
      • Allergier
      • Amning
      • Attachment Parenting
      • Barn 0-12mån
      • Barn 1-2 år
      • Barn 3-5 år
      • Barn 6-12 år
      • Barn/funktionshinder
      • Barnböcker
      • Barnkläder
      • Barnomsorg
      • Barns utveckling
      • Barnvagnar
      • Blöjfri bebis-EC
      • Blöjor/Potträning
      • Bärsjal / Bärsele
      • Dop & Namn
      • Efter förlossningen
      • Enbarnsföräldrar
      • Ensam förälder
      • Far/morförälder
      • Flaskmatning
      • Flerbarnsförälder
      • Fosterförälder/barn
      • Förälder/Funktionsnedsättning
      • Föräldrapenning
      • Hemmaförälder
      • Inhandla
      • Kost/Matvanor
      • Mobbning
      • Mor-och farförälder
      • Namn
      • Njutningsföräldrar
      • Pappor
      • Pedagogik
      • Prematurbarn
      • Regnbågsfamilj
      • Relation/samliv
      • Resa med barn
      • Skola
      • Styv/Bonusförälder
      • Syskon
      • Sång/Lek/Boktips
      • Säkerhet
      • Sömn/Dygnsrytm
      • Tonåring
      • Tvillingförälder
      • Ung förälder
      • Ungdomar
      • Uppfostran
      • Utlandsförälder
      • Åkomma/sjukdom
      • Övrigt
    • Gravid
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Jag tycker min kompis har trist attityd ang mitt bröllop
    • Jävla muppfan!!
    • 15 år - Får inte ha en pojkvän för mina föräldrar
    • Orimlig begäran eller är jag en surkärring?
    • Förgriper sig min bror på sin dotter?
    • Inte bjuden på möhippa, besviken och ledsen
    • Att göra någon arvlös
  • Mest lästa bloggarna
    • Mina diktkort
    • Anna's blogg
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Från cup till dl
    • Husmorstips
  • Mest sedda klippen
    • Time flies 1 1 Wiwa

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2012 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm