Caroflina: Här är det inte ont om platser... Däremot skulle det bli det, om föräldralönssystem infördes med besparingar på förskolan som led i finansieringen... Då blir det som sagt inte större valfrihet, eftersom många då istället hänvisas till föräldralön i stället för förskoleplats.
Dessutom, även om den ensamstående mamman får gå före i förskolekön, är det då inte orättvis enligt "den nya stora valfriheten" att hon inte kan utnyttja den...?
Öpnna förskolan kan man inte heller lita på, då den försvinenr allt mer och mer, vilket säkert inte kommer att bromsas då man drar in på mycket för att finansiera föräldralönen...
Vad jag menar med ute på hal is, är att man inte ska vara så snabb att döma andra efter sin egen mall...
Nu måste jag fråga... Diskussionen har gått kring om föräldralön skulle lbi mammalön, som jag har påstått, och du motsatt dig... När du läsar Fatimas och ROKAS inlägg om att det -är- mamman som i alla lägen är mest lämpad att ta hand om barnen, vad tänker du då? Tyvärr har de inte helt ovanliga åsikter, trots att vi lever i den tid vi lever i...
Barnsomsorgen är ingen peng... Den är en otrolig möjlighet för våra barn att utvecklas, i världens bästa för-skola- . Om man då inte vill utnyttja den, ens på halv- eller deltid, tja, då får man väl skylla sig själv...

Återigen, det är lite som att gnälla över att vi betalar skatt till den gemensamma infrastrukturen, om man själv anser att man bara sitter hemma och inte utnyttjar den.... Infrastrukturen i vårt land, liksom förskolan, bidrar till vårt samhälles utveckling och välstånd. Och då menar jag inte att förskolan frigör arbetskraft, utan att förskolan lär och berikar våra barn, inför livet...
Om man ändå känner att man absolut vill vara hemma, ska man inte gnälla på att staten satsar pengar på förskolan, som är en del i utbildningssystemt numer... Istället får man göra som hemmaföräldrarna förr... Se till att leva billigt, odla egen mat, sy och laga kläder, mm... Inte tjata om en fjuttig föräldralön på några tusenlappar som någon slags fickpengar för hemmamamman... Liten peng med stroa konsekvenser...
Ursäkt, nu ska jag nog inte skriva mer... Har hjärnskakning och förb***nad huvudvärk...