Jag är förskollärare så därför får jag hem tidningen förskolan varje månad. Brukar stå saker som jag definitivt kan koppla min egen verksamhet och även vill att mina barn ska få uppleva tex natur, skapande, lek osv.
I detta numret står det om barns sexualitet, att man ska låta barnen vara ifred så att de kan leka sexuella lekar, man ska inte lägga en vuxenbild på barns sexualitet, man ska berätta att snoppen och snippan är deras egna och att de bestämmer vem som ska få ta där och på vilket sätt!
Det står även om hur man ska prata med barn om sex.
Visst är det bra för barnen att få veta detta, men inte när de är så små, och jag vill INTE att ngn på förskolan pratar om detta, det är väl min uppgift som förälder??
Jag som förskollärare vill inte prata med "Agnes" om att snippan är din och om du vill så får "Theo" gärna pilla på den, ni kan vara i kuddrummet!
Jag tycker detta är sjukt. Ska vi verkligen låta 1-5-åringar leka på det viset? Jag förstår att barn kan tycka att vissa saker känns skönt, och det är inget ovanligt, men att gå från det till att tillåta sexuella lekar känns helt perverst.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 11:19
vi har inte läst ett dugg om sexualitet i förskolan på min utbildning (var färdig 2006) så jag blev lite chockad när jag läste artikeln, nu när jag fått lite olika synvinklar på det så förstår jag ju att jag var lite "gammaldags" och inskränkt, och att det är viktigt att vi förskollärare gör ett bra jobb när det gäller detta.