X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Och så verkar det finnas en del som ser det som att detta beteende är typiskt för just pojkar och att dessa små killar på fem år ska dras inför rätta och dömmas som vuxna.
Nej men jag tycker verkligen att den lilla flickans känslor ska tas på allvar. Om de vuxna med hänvisning till att det handlar om barn, inte tar tag i problemet och tydligt visar att det här inte är ok, så signalerar man till den här flickan att "du det är ok att andra barn drar ned dina byxor och gör saker med ditt underliv". Det är den bilden hon kommer att bära med sig. Och vilken bild får pojkarna?
Det finns en bok jag varmt rekommenderar som heter "Vilda säger NEJ!". Var jag förskollärare på det här dagiset, hade jag läst den här boken och pratat med barnen om vad som är ok och inte. Jag hade aldrig uppmuntrat barnen att "utforska sin sexualitet" utan istället lagat fokus på vilka delar som är privata, vilka beteenden som är privata (som man inte gör ute bland folk) och att man har rätt att säga NEJ, att det är mycket fel när någon gör sånt här.
Medvetenheten hos pedagogerna tycker jag verkar låg och de verkar så fixerade vis teorierna för dagen på hur saker ska hanteras. Lite vanligt sunt mammaförnuft behövs istället tycker jag. Barnen är små men de är på väg att lära sig hur man beter sig och vad som är socialt accepterat i vårt samhälle. Då ska det finnas sunda och kloka vuxna som lugnt och bestämt kan leda dem på den vägen.
Nu har det här övergreppet redan skett och då ska det polisanmälas. De här barnen kanske är utsatta för övergrepp och det är verkligen inte att göra dem en tjänst genom att blunda för att de beter sig väldigt onaturligt. Vi vuxna måste våga se och göra något åt sånt här.