Ari Gold: Jag håller inte riktigt med, och forskarnas åsikter om det där har också svängt fram och tillbaka de senaste decennierna.
Om man redan har infekterande organismer i kroppen och blir kall så finns det ju de som menar att immunförsvaret sänks och man lättare får en fullt utbruten infektion.
Jag har i alla fall sett inverkan på mig själv under ett helt år med dagligt kylrumsarbete. Jag var sjuk i princip hela tiden och tvingades sluta arbeta där trots att jag träffade ganska få individer som kunde smitta mig med saker. Jag fick till sist seriella bihåleinflammationer av bakterier som normalt är för svaga för att infektera oss alls.
Så fort jag slutade stå i kylrum 12- 15 timmar om dagen blev jag frisk inom några veckor och var sedan inte sjuk på ett drygt år.
Om det är så är det i alla fall någorlunda konsekvent med att kroppen höjer temperaturen i kroppen och ger oss feber för att aktivera immuncellerna mer och lättare bekämpa sjukdom. Låg temp= bättre villkor för invaderande virus och bakterier.
Så jag är inte beredd att helt avfärda kylans betydelse, men några timmars hoppande i pölar borde vara helt okej.